koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POK KWIECIEŃ - MAJ 2024TINA
zmodyfikowano  11 lat temu

KONCERTY ORATORYJNE

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 285 wyświetleń od 15 kwietnia 2008
  • 19 kwietnia 2008, sobota
    » 18:00
  • 18 kwietnia 2008, piątek
    » 19:00

F. Mendelssohn

WYKONAWCY:

  • Orkiestra i chór Filharmonii Krakowskiej
  • Volker Schmidt-Gertenbach (Niemcy) – dyrygent
  • Bożena Harasimowicz – sopran
  • Anna Karasińska – sopran
  • Adam Zdunikowski – tenor

PROGRAM:

  • F. Mendelssohn – II Symfonia B-dur op. 52 „Lobgesang“

Program najbliższych koncertów filharmonicznych (18,19. 04) wypełni jedno tylko dzieło – II Symfonia B-dur op. 52 „Lobgesang” Felixa Mendelssohna. Jej wykonawcami będą: orkiestra i chór Filharmonii Krakowskiej, Volker Schmidt – Gertenbach (Niemcy) – dyrygent, Bożena Harasimowicz i Anna Karasińska – soprany, Adam Zdunikowski – tenor.

II Symfonia B-dur w rzeczywistości napisana została przez Mendelssohna jako czwarta symfonia z kolei. Powstała w 1840 roku na zamówienie festiwalu zorganizowanego w Lipsku z okazji czterechsetletniej rocznicy wynalezienia przez Gutenberga druku. Sam fakt,że Mendelssohn otrzymał zadanie napisania na tę uroczystość okolicznościowego utworu, było wyraźnym dowodem szacunku w stosunku do jego osoby, jako kompozytora oraz dyrygenta orkiestry Gewandhausu (od 1835r. ).

Prawykonanie II Symfonii odbyło się 24 czerwca 1840 roku w kościele św. Tomasza na zakończenie uroczystości jubileuszowych. Symfonia przeznaczona na orkiestrę symfoniczną, chór, organy i trzech solistów (dwa soprany i tenor) w podtytule dookreślona została przez kompozytora jako "symfonia- kantata do słów z Pisma Świętego". To hybrydyczne połączenie gatunków zainspirowane zostało IX Symfonią Beethovena. Trodno jednak porównywać ze sobą w ogole oba dzieła, gdyż Mendelssohn zastosował indywidualne rozwiązanie formalne. Trzy pierwsze części są czysto instrumentalne i połączone są ze sobą bez przerwy. Tworzą one rodzaj symfonicznego preludium, w którym czytelne są wyraźne odwołanie do tradycyjnego układu cyklu. Po nich następuje religijna kantata składająca się z dziewięciu części. Jej tekst został zestawiony przez kompozytora z wybranych wersów Księgi Psalmów, Księgi Izajasza i listów św. Pawła zaczerpniętych z luterańskiej Biblii. Jedna część kantaty opiera się na chorale protestanckim Martina Rinkarda "Dziękujmy wszyscy Bogu sercem" - pochodzącym z XVII wieku i zwanym niemieckim Te Deum.

W warstwie słownej wybrane wersy tworzą dziękczynną modlitwę do Boga za dokonujący się w historii człowieka postęp. W układzie tekstu następuje symboliczne przejście od ciemności do światła, wskazujące na znaczenie, jakie miał wynalazek Gutenberga dla ludzkości. Wszystkie części Symfonii przenika i jednoczy muzyczny motyw-motto rozpoczynający dzieło. Został on opisany przez Mendelssohna jako „rodzaj uniwersalnego dziękczynienia słowami z ostatniego psalmu „Niech wszystko, co oddycha, chwali Pana!”.

/na podstawie artykułu dr Ewy Siemdaj/

Volker Schmidt-Gertenbach - w latach 1974-89 był dyrektorem muzycznym Göttingen Symphonic Orchesters, równolegle w latach 1981-84 kierował Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Stavanger (Norwegia). W prowadzonych prez niego koncertach uczestnizyli artyści tej miary, co: Wilhelm Kempff, Claudio Arrau, Alfres Brendel. Martha Argerich, Mścisław Rostropowicz, Heinrich Schiff, Frank Peter Zimmermann. Stała współpraca łączy artystę z Sinfonią Varsovią i Capella Istropolitana; z zespołami tymi odbył tournée w Hiszpanii, Japonii, Niemczech, USA, we Włoszech. W biografię dyrygenta wpisują się także renomowane festiwale" Schleswig-Holstein Musik-Festival, Eastern Music Festival, Festspielen Mecklenburg-Vorpommern. Sporadycznie koncertował on niemal we wszystkich krajach europejskich, a także w Egipcie, Izraelu, Japonii, Korei, Meksyku, Płd. Afryce, USA. Jego dyskografia obejmuje ok. 100 utworów nagranych dla potrzeb radia i telewizji.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ