Kevin Kenner
- 10 maja 2008, sobota» 18:00
- 9 maja 2008, piątek» 19:00
w Filharmonii Krakowskiej
Koncert z udziałem znakomitego amerykańskiego pianisty KEVINA KENNERA
WYKONAWCY:
- Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
- Tomasz Bugaj – dyrygent
- Kevin Kenner (USA) – fortepian
PROGRAM:
- G. Rossini – Uwertura do opery „Włoszka w Algierze“
- W. A. Mozart – Koncert fortepianowy C-dur KV 415
- A. Dvorak – IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata”
Atrakcyjny program koncertów symfonicznych tego tygodnia (9-10.05), skonstruowany został według klasycznego układu: uwertura (do Włoszki w Algierze G. Rossiniego), Koncert(Fortepianowy C-dur KV 415 W. A. Mozarta), symfonia (Z Nowego Świata e-moll op.95 A.Dvořaka). Na szczególne wyróżnienie w progamie koncertów zasługuje jednak do niedawna niesłusznie pomijany przez wykonawców, błyskotliwy Koncert C-dur KV 415 Mozarta, tym bardziej że wykonany go znakomity amerykański pianista Kevin Kenner, zdobywca najwyższego miejsca w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im F. Chopina w Warszawie w 1990 r. (II nagroda - pierwszej nie przyznano). Cieszącego się wielką sympatią krakowskiej publiczności artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą obecnego dyrektora muzycznego Opery Narodowej w Warszawie - Tomasza Bugaja.
Włoszka w Algierze nazwana „apoteozą buffa” powstała w roku w 1813 roku na zamówienie weneckiego teatru San Benedetto. Uwertura – napisana w wieczór poprzedzający premierę - znakomicie syntetyzuje beztroski i żywiołowy charakter całej opery, mimo, że bezpośrednio nie wykorzystuje motywów muzycznych z niej pochodzących. Rozpoczyna się krótkim nastrojowym wstępem (Andante), po którym następuje radosna część zasadnicza (Allegro). Egzotyka fabuły operowej zaznaczona została przy pomocy arabeskowych melodii i rozbudowanej „tureckiej” perkusji. Odnajdujemy w niej typowe dla kompozytora środki używane dla osiągnięcia efektu komicznego: niespodziewane akordy tutti oraz swoiste crescendo angażujące całą orkiestrę.
Koncert C-dur KV 415 należy do trzech pierwszych koncertów Mozarta pisanych z myślą o wiedeńskiej publiczności i opublikowanych jako opus 4. Powstał na przełomie 1782-83 roku i w tym samym roku został wykonany przez kompozytora na koncercie benefisowym w Wiedniu. Jest on najbardziej błyskotliwym dziełem opusu 4. Charakter Koncertu wyznacza zarówno jasna tonacja C-dur jak i dominująca rola solisty. Cześć pierwsza (Allegro) jest finezyjna i pełna popisowej wirtuozerii; spokojna część druga (Andante, F-dur) - najbardziej konwencjonalna, natomiast trzecia (Rondeau. Allegro) najbardziej zaskakująca. Radosny refren tego ronda zapowiadający motywy Papagena z Czarodziejskiego Fletu zestawiony został z lamentacyjnym kupletem, dając w efekcie groteskowy wydźwięk finału.
IX Symfonia e-moll powstała podczas pobytu Dvoráka w Stanach Zjednoczonych, gdzie pełnił stanowisko dyrektora Amerykańskiego Konserwatorium Narodowego w Nowym Jorku. Ukończona została w 1893 roku i prawykonana 15 grudnia tego samego roku. Nadany przez kompozytora tytuł nie łączy się z programem, lecz wskazuje na uczucia wywołane przez zetknięcie z nową kulturą. Wpływ ameryki zauważalny jest przede wszystkim w specyficznej intonacji tematów, o których kompozytor wspominał: „Napisałem proste własne tematy, wcielając w nie właściwości murzyńskiej lub indiańskiej muzyki i rozwinąłem je wszystkimi zdobyczami nowoczesnego rytmu, harmonii, kontrapunktu i orkiestrowych barw”. Wskazywał również na inspirację poematem Pieśń o Hajawacie Henry’ego Longfellowa w częściach środkowych dzieła. Ta ostatnia symfonia kompozytora jest mistrzowskim przykładem jego późnego stylu symfonicznego. W budowie czteroczęściowego cyklu widoczne jest zakorzenienie a zarazem twórcza kontynuacja tradycji: części skrajne napisane są w formie sonatowej; zadumana część druga poprzedza żywiołowe scherzo z tanecznymi triami; w kulminacyjnej części finałowej powracają najważniejsze tematy wszystkich poprzednich części. Całość dzieła integruje początkowy temat-motto o charakterze „śmiałego zawołania”, który przenika wszystkie części Symfonii. /dr Ewa Siemdaj/
Kevin Kenner (ur. 1963,Coronado) – laureat II nagrody XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1990). Kevin Kenner początkowy etap nauki gry na fortepianie odbył u Krzysztofa Brzuzy w College of Music w San Diego. Mając siedemnaście lat przeniósł się do Krakowa, gdzie został studentem Akademii Muzycznej w klasie prof. Ludwika Stefańskiego. Kolejny etap kształcenia muzycznego odbył pod kierunkiem Leona Fleishera w Peabody Conservatory of Music w Baltimore, a następnie u Karla-Heinza Kämmerlinga w hanowerskiej Hochschule für Musik (1981-1990).
Kenner po raz pierwszy uczestniczył w Konkursie Chopinowskim jako siedemnastolatek w 1980 roku. Dziesięć lat później pojawił się w Warszawie ponownie, zdobywając II nagrodę (pierwszej nie przyznano) oraz nagrodę Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie za najlepsze wykonanie poloneza (1990). Ponadto pianista brał udział w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Giny Bachauer w Salt Lake City (1982, 1988 – V nagroda), Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Van Cliburna w Fort Worth (1989 – nagroda specjalna), Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Williama Kapella w College Park (1989) oraz Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (1990 – III nagroda i nagroda za najlepsze wykonanie muzyki rosyjskiej).
Pianista występował ze sławnymi dyrygentami i orkiestrami, m.in. Kazimierzem Kordem, Charlesem Grovesem, Stanisławem Skrowaczewskim, Jerzym Maksymiukiem, Hansem Vonkiem, Andrew Davisem oraz zespołami – Halle Orchestra, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, NHK Symphony, Oslo Philharmonic, BBC Symphony Orchestra i orkiestrami symfonicznymi w San Francisco, New Jersey, St. Panul, Salt Lake City, Rochester, Baltimore i Brukseli. Kenner uprawia także kameralistykę. Koncertował z Tokyo String Quartet, Edellian String Quartet, Vogler String Quartet i Fine Arts Quartet. Dokonał kilku nagrań płytowych, na których utrwalił dzieła Chopina, m.in.: 24 Preludia op. 28, 4 scherza, Andante spianato i Wielki polonez Es- dur, Nokturn Des-dur op. 27 nr 2 oraz Walc e-moll op. posth. Kevin Kenner zajmuje się pracą pedagogiczną, prowadząc klasę fortepianu w londyńskiej Royal College of Music oraz wykładając na kursach mistrzowskich w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Polsce.
bilety:
25, 18, 12 zł
27 Last NIght of the Proms in Cracow
23 września 2023 - 19:00
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
3 327muzyka
Koncert charytatywny Old Metropolitan Band dla Tadeusza Oferty
23 września 2023 - 19:00
Restauracja Piwnica pod Złotą Pipą
Floriańska 30 Kraków
9 040teatr
Echo Rodu & Wejlar - premiera "TUR" | Kraków, Klub Gwarek | 23/09/2023
23 września 2023 - 20:00
Klub Gwarek
Reymonta 17 Kraków
10 676teatr
KRAKOWSKA INAUGURACJA STUDENCKA
23 września 2023 - 21:00jest więcej terminów
Klub Kwadrat
ul.Skarżyńskiego 1 Kraków
11 268muzyka
Piosenka francuska i can can - z elementami Burleski
23 września 2023 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret
Krakowska 5 Kraków
66 019teatr
Koncert promujący najnowszy album wokalisty znanego pod pseudonimem Mr Gil - "Love will Never come"
22 września 2023 - 20:00
Klub Gwarek
Reymonta 17 Kraków
4 669muzyka
"Gdzieś na ulicy nienazwanej..." Pieśni Piwnicy pod Baranami
22 września 2023 - 20:00jest więcej terminów
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
83 797teatr
Krakowskie Zaduszki Jazzowe - FESTIVAL
21 września 2023 - 19:30
Klub Pod Jaszczurami
ul. Rynek Główny 8 Kraków
4 524muzyka
Gdzie ci mężczyzni?
21 września 2023 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret
Krakowska 5 Kraków
26 979teatr
Mieszko Minkiewicz - Żółć
21 września 2023 - 19:00jest więcej terminów
Klub Spotkań Poczta Główna
ul. Westerplatte 20 Krakówjest więcej miejsc
658 475teatr
SIRENIA
20 września 2023 - 20:00
Klub Kwadrat
Skarżyńskiego 1 Kraków
7 581muzyka
"One RoMan Show" w programie - "Tapioka"
20 września 2023 - 20:00jest więcej terminów
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
159 966teatr
Duo Performance: Wielka Gala Muzyki FIlmowej
17 września 2023 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
12 591teatr
W krainie dziecięcej wyobraźni - piosenki i duety z bajek Walta Disneya
17 września 2023 - 10:00jest więcej terminów
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
21 807teatr
Rafał Mohr, Krzysztof Wieszczek, Adam Adamonis, Sebastian Cybulski, Monika Mariott, Anna Gzyra, Małgorzata Lewińska, Dominika Gwit, Karolina Michalik, Michał Piróg, Paweł Koślik
16 września 2023 - 16:00/19
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
198 588teatr
Folk Metal Night
15 września 2023 - 19:00
Garage Pub
ul. Józefa Piłsudskiego 27 Kraków
55 477teatr
Spektakularne wydarzenie, łączące muzykę najsłynniejszych kompozytorów globu.
15 września 2023 - 19:00
TAURON Arena Kraków
Stanisława Lema 7 Kraków
113 142teatr