koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarAMKL 75 lat
zmodyfikowano  11 lat temu

KOTŁY

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 412 wyświetleń od 19 maja 2008

Spotkanie z muzyką perkusyjną

WYKŁAD:

prof. Harrison Powley (USA) - kotły

Lindsay Davidson - tłumaczenie

PREZENTACJA:

"Trąbki naturalne i kotły"

Tomasz Ślusarczyk, Michael Münkwitz (Niemcy) - prowadzenie

KONCERT:

  • Orkiestra Kameralna Filharmonii Krakowskiej
  • Jan Baryła - dyrygent
  • Tomasz Sobaniec - perkusja
  • Ryszard Haba - kotły

W programie:

  • A. Panufnik - Concertino na kotły, perkusję i orkiestrę smyczkową

W niedzielę 25 maja zapraszamy na nietuzinkowe wydarzenie zorganizowane w ramach cyklu koncertowego "Artyści dla Filharmonii Krakowskiej pod tytułem "Spotkania z muzyką perkusyjną - KOTŁY". Współorganizatorem przedsięwzięcia jest Klub Muzyki Współczesnej "Malwa" przy Śródmiejskim Ośrodku Kultury w Krakowie, zaś inicjatywa tego wydarzenia przede wszystkim pochodzi od znakomitego wirtuoza instrumetntów perkusyjnych - Ryszarda Habę, solistę bezpośrednio poprzedzających niedzielne spotkanie koncertów symfonicznych (23-24.maja). Podczas pierwszego "Spotkania z muzyka perkusyjną" przedstawiona zostanie historia kotłów, instrumentu który zanim rozpoczął w orkiestrze niezależną solową karierę, przypisywany był do grupy trąbek. Kotły występowały wraz z trąbkami już w kulturze egipskiej (asyryjskiej), jako tak zwane nakers, czyli instrumenty gliniane o średnicy ok. 20 – 22 cm. Granie na kotłach i trąbkach symbolizowało chwałę i wzniosłość. Zestaw kotłów i trąbek znany był ponadto w legionach rzymskich. Pragnąc zatem przedstawić kotły w tym historycznym kontekście do udziału w„Spotkaniach” zaproszono trębaczy, którzy pod kierunkiem Tomasza Ślusarczyka i Michaela Münkwitza dadzą dowód tej wspaniałej, trwającej do dziś tradycji.

Samą historię kotłów przybliży podczas swojego wykładu znakomity gość - prof. Harrison Powley, wykładowca na Uniwersytecie Brigham Young w Provo w stanie Utah w Stanach Zjednoczonych. Podczas „Spotkania z muzyką perkusyjną” wykonane zostanie również jedno z wielu dzieł współczesnych kompozytorów, którzy nie wahali się powierzyć kotłom partii solowych, czyli "Concertino" Andrzeja Panufnika, utwór który obecnie należy do kanonu literatury muzycznej. Orkiestrę Kameralną Filharmonii Krakowskiej poprowadzni Jan Baryła, w partii solistów wystąpi Tomasz Sobaniec - perkusja oraz Ryszard Haba - kotły.

PROF. HARRISON POWLEY jest profesorem w Brigham Young University, Provo, Utah (USA), gdzie wykłada historię muzyki i jest szefem wydziału muzykologii. Uzyskał tytuł doktora filozofii w EastmanSchool of Music na Uniwersytecie w Rochester. Studiował kotły i perkusję w Eastman pod kierownictwem Williama G.Street oraz jako stypendysta Fulbrighta - w Akademii Muzycznej w Wiedniu w klasie Richarda Hochrainera.

Przez piętnaście lat wykładał perkusję na Uniwersytecie BrighamYoung w Utah, koncertował z New Jersey Symphony, Rochester Philharmonic iBuffalo Symphony. Opracował symfonie Georga Druschetzky’ego dla wydawnictwa Garland's History of the Symphony Series, obecnie pracuje nad dwutomowy mwydaniem siedmiu koncertów na kotły tego kompozytora dla wydawnictwa AR. Jego odkrywcze opracowania unikalnych XVIII - wiecznych koncertów na kotły oraz inne instrumenty perkusyjne zyskały uznanie na całym świecie. Piastuje stanowisko prezesa Amerykańskiego Stowarzyszenia Instrumentalistów.

RYSZARD HABA - urodził się w Krakowie. W 1989 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. W 1988 roku został zaangażowany jako perkusista do orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a od 1996 pełni w niej rolę pierwszego kotlisty. Jest również kierownikiem grupy perkusyjnej w tejże orkiestrze. Ma na swoim koncie dwa polskie prawykonania koncertów na perkusję i orkiestrę Bertholda Hummla i Josepha Schwantnera, oraz jedno światowe Muzyki na smyczki i marimbę Natana Wrighta Shirleya. W ramach Krakowskiego Duetu Perkusyjnego dokonał prawykonania Koncertu na dwie perkusje Marka Stachowskiego z orkiestrą NOSPR pod batutą Jana Krenza. Wraz z Kają Danczowską tworzą niezwykle ciekawy duet skrzypcowo-perkusyjny, wykonując między innymi kompozycje napisane specjalnie dla nich. Posiada w repertuarze osiemnastowieczne koncerty na sześć lub osiem kotłów z orkiestrą. Gra na oryginalnych kotłach barokowych. Jest członkiem zespołu muzyki szkockiej The Reivers. Prowadzi ożywione życie koncertowe jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy. Współpracuje z Leszkiem Długoszem. Koncertuje z wieloma orkiestrami m.in. z Capellą Cracoviensis, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Capellą Bydgostiensis, Filharmonią Rzeszowską. W roku 2008 grał z zespołem Jordi Savalla na Festiwalu "Misteria Paschalia" w Krakowie. Z Capellą Bydgostiensis dokonal światowego prawykonania Koncertu na marimbę z orkiestrą Lindsaya Davidsona, a z Capella Cracoviensis pod batutą Stanislawa Krawczyńskiego - polskiego prawykonania Concerto per sei Timpani Georga Druschetzkego z orkiestrą. Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Perkusyjnej Crossdruming w Warszawie w 2006 i 2007 roku jako solista oraz wykładowca.

www.haba-percussion.eu

TOMASZ SOBANIEC - w 1994 r. ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie perkusji ad. S. Welanyka. W latach 1990-200 był członkiem Krakowskiej Grupy Perkusyjnej. W 1991 r. wziął udział w Międzynarodowym Kongresie Perkusyjnym ARD w Monachium. Od 1992 r. jest członkiem orkiestry kameralnej Apella Cracoviensis w Krakowie. Studiował grę na instrumentach perkusyjnych północnych Indii (Tabla) u J. Pomianowskiego. Jest członkiem zespołów muzyki dawnej: Floripari Studium Musicae Cracoviense oraz zespołu "Barok Tune". Współpracuje zzespołem muzyki współczesnejEnsembleMW2,orkiestrąStołecznego Królewskiego Miasta Krakowa –Sinfonietta Cracovia. Zajmuje stanowisko adiunkta w Katedrze Interpretacji Muzyki Współczesnej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1998r. wraz z R. Habą tworzy Krakowski Duet Perkusyjny, prezentujący muzykę kameralną na instrumenty perkusyjne.

W sierpniu 2000r. wziął udział w Festiwalu Kultury Azjatyckiej w Niigata, wraz ze światowej sławy wiolonczelistą Yo-Yo Ma oraz Marią Pomianowską i Michałem Kulentym, w projekcie"SilkRoad". Od 2002r. podjął współpracę z Warszawską Grupą Perkusyjną. Koncertował w Czechach, Słowacji, Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Francj i,Szwecji, Danii, USA, na Ukrainie, Tajwanie, W Korei Płd. oraz Japonii.

TOMASZ ŚLUSARCZYK – z wyróżnieniem ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. W Przemyślu w klasie trąbki mgr Jana Łaskarzewskiego. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie trąbki prof. Jacka Chudziaka oraz w klasie prof. Benedykta Matusia, którą ukończył z wyróżnieniem w 1998 roku. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych trębaczy Dawid’a Staff’a (Royal Academy of Music) oraz Eduard’a Tarr’a. Wielokrotnie uczestniczył w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Krakowie pod kierunkiem Helmutha Rillinga.

W latach 1997 – 99 był trębaczem orkiestry Capella Cracoviensis. Od roku 1998 związany jest z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, z którą koncertował w większości krajów Europy, uczestniczył w wielu nagraniach dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz licznych wytwórni płytowych. Jako muzyk instrumentalista współpracuje z Filharmonią Krakowską, Filharmonią Rzeszowską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Operą Kameralną w Warszawie, Przemyską Orkiestrą Kameralną „Capella Premisliensis” oraz Collegium Vocalle i Camerate Tubingen w Niemczech. Jako solista i kameralista brał udział w festiwalach: Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Tynieckich Recitalach Organowych, festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”, Przemyskiej Jesieni Muzycznej, Festiwalach Organowych w Warszawie oraz w Leżajsku i in.. Zapraszany jest do współpracy przez wybitnych solistów: Paul’a Esswood’a, Laary’ego Elam’a, David’a Staff’a. W 2003 roku wystąpił obok solistki Metropolita Opera – Gwandolin Bradley. Jest współtwórcą i organizatorem festiwalu organowego „Salezjańskie Lato Muzyczne” w Przemyślu.

JAN BARYŁA - absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1991 roku Kierownik Klubu Muzyki Współczesnej „Malwa”. Szef i dyrygent Orkiestry kameralnej „Orfeusz”.Zajmuje się również kompozycją, dokonał m.in. opracowania na orkiestrę i fortepian utworów I. J. Paderewskiego. Swą pasję dyrygenckąrealizuje poprzez udział Orkiestry "Orfeusz" w licznych autorskich projektach.

Jest pomysłodawcąi realizatorem konkursów muzycznych: Międzynarodowego Konkursu MłodychKompozytorów im. Andrzeja Panufnika, Konkursu Pianistycznego „O LaurPaderewskiego”. Był jednym z pierwszych propagatorówtwórczości Andrzeja Panufnika w Polsce. Od 2000 roku we współpracy z Ogrodem Botanicznym UJrealizuje ideę muzyki ogrodowej poprzez organizowanie Międzynarodowego KonkursuKompozytorskiego „Muzyka Ogrodowa”, Festiwalu „Ogrody Muzyką Malowane”, organizowanie cyklicznych koncertów wOgrodzie Botanicznym oraz Festiwal „Święto Ogrodów.”

Ostatnim przedsięwzięciem Jana Baryły była realizacja projektu „Muzyka Witraży Stanisława Wyspiańskiego” do którego muzykę napisali zaprzyjaźnieni z Klubem Muzyki Współczesnej „Malwa”: Krzesimir Dębski, Nathan Shirley, Jan Kanty Pawluśkiewiczi Henryk Jan Botor. Koncert z udziałem wybitnych solistów: Agnieszki Monasterskiej, Marcina Wolaka, Andrzeja Bieguna oraz Ryszarda Haby z towarzyszeniem Orkiestry„Orfeusz” odbył się w Bazylice OO. Franciszkanów oraz w Muzeum Narodowym nazakończenie „Roku Wyspiańskiego”.

bilety:

WSTĘP BEZPŁATNY

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ