Niecodzienny koncert symfoniczny
Mariusz PĘDZIAŁEK– obój
- 24 maja 2008, sobota» 18:00
- 23 maja 2008, piątek» 19:00
z udziałem MARIUSZA PĘDZIAŁKA i RYSZARDA HABY
WYKONAWCY:
- Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
- Mariusz PĘDZIAŁEK– obój
- Ryszard HABA - perkusja
- prof. Harrison POWLEY (USA) - słowo
PROGRAM:
- Ravi Shankar - Temat z filmu ''Ghandi'' na obój i perkusję (aranżacja R. Haba)
- Astor Piazzola - Suita na obój i orkiestrę smyczkową
- Georg Druschetzky - Koncert na 6 kotłów, perkusję i instrumenty dęte
- Avro Part - "Spiegel im Spiegel" na obój i marimbę
- Boris Papandopulo - Koncert na obój, ksylofon i orkiestre smyczkową
- Georg Druschetzky - Koncert na obój, 8 kotłów i orkiestrę
Repertuar koncertowy otwiera temat For all Mankind Ravi Shankara. Melodia ta znalazła się na ścieżce dźwiękowej filmu w reżyserii Richarda Attenborough Ghandi z 1983 roku. Warto zauważyć, że muzyka do tego filmu dostała nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Cała ścieżka dźwiękowa jest dziełem Ravi Shankara i Georga Dentona, zaś aranżacji głównego tematu na obój, instrumenty perkusyjne i smyczki dokonał Ryszard Haba. W programie koncertu znalazła się także bardzo popularna Suita na obój i smyczki op. 9 w czterech częściach 1. Pastorale 2. Allegretto 3. Dolente 4. Adagio argentyńskiego "króla tanga" Astora Piazzolli, który uczynił z tego tańca samoistną formę artystyczną. To dzięki Piazzolli tango - oparte na folklorze i tradycjach muzycznych Argentyny - przekształciło się w formę wysublimowaną i wyrafinowaną, która podobnie jak mazurki Chopina zagościła w największych renomowanych salach koncertowych świata. Koncert na 6 kotłów, ksylofon, dzwonki i instrumenty dęte Georga Druschetzky’ego w trzech częściach Allegro, Andante con variazione, Rondo: Allegro, to pierwszy utwór w literaturze muzycznej, w którym jeden wykonawca gra na kotłach i instrumentach perkusyjnych. Zachował się tylko manuskrypt tej kompozycji datowany na 29 maja 1801 (Buda). Partytura oprócz głosu solisty zawiera jeden obój, parę klarnetów, 2 fagoty i 2 waltornie. Spiegel im Spiegel Arvo Parta powstał w 1978 roku. Utwór pierwotnie napisany na skrzypce (partia skrzypiec dedykowana W. Spiwakowowi) lub wiolonczelę i fortepian, usłyszą Państwo w wersji na obój i marimbę. Istnieją również warianty na klarnet lub waltornię. Jest to świetny przykład na styl kompozycji zwany "tintinnabuli" (łac. dzwonki). Prawykonanie Koncertu na obój i orkiestrę smyczkową Borisa Papandopulo odbyło się w Chorwacji. Solistami byli oboista M. Glavinovic oraz Jan Lotko - ksylofon. Kompozytor chłonąc wszystkie nurty muzyki europejskiej łączył dodekafonię, politonalność z elementami muzyki ludowej, szczególnie z folkloru bałkańskiego (serbsko –chorwackiego) oraz niezwykle zasobnego folkloru macedońskiego, dzięki czemu jego kompozycje charakteryzują się niepowtarzalną, mistyczną atmosferą.
Koncert na obój, 8 kotłów i orkiestrę Georga Druschetzky’ego ma formę sinfonia concertante - charakterystycznej dla schyłku XVIII wieku. Partia timpanisty zawiera 8 strojonych kotłów G, A, H, c, d, e, f. Utwór ten powstał prawdopodobnie około 1790 roku. Kompozycja jest absolutnym unikatem w literaturze muzycznej. /Ryszard Haba/
MARIUSZ PĘDZIAŁEK - urodzony w Krakowie,edukację muzyczną rozpoczął w wieku trzech lat w Eksperymentalnym StudiumMuzycznym w Krakowie, w tym też mieście przeszedł kolejne szczeble edukacjimuzycznej. Studiował w klasie oboju Edwarda Szcześniaka, odbył także kursmistrzowski pod kierunkiem Lothara Kocha. W roku 1977 odbył swoje pierwszetournee artystyczne wraz z grupą studentów krakowskiej PWSM po USA. OtrzymałGrand Prix Konfrontacji Studentów Szkół Artystycznych. Jest członkiemStowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum”, Polskiego Stowarzyszenia MuzykiElektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Kwintetu DętegoFilharmoników Krakowskich, a także pełni funkcję koncertmistrza orkiestryFilharmonii Krakowskiej.
Koncertuje jako solista grając z wybitnymi dyrygentami takimi jak: A.Duczmal, J.Krenz, J.Maksymiuk, K.Penderecki, T.Strugała, St.Skrowaczewski, grał z Nigelem Kennedy’m, Kevinem Kennerem i orkiestrami m.in.: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje z Grzegorzem Turnauem. Wielokrotnie występował na festiwalu Warszawska Jesień (w roku 1980 brał udział w koncercie inauguracyjnym, podczas którego wykonał Koncert podwójny na flet i obój Gyorgy Ligeti’ego). Dwukrotnie był jurorem Konkursu Muzyki XX wieku dla Młodych Wykonawców, a także członkiem Rady Programowej Festiwalu „Poznańska Wiosna”. Nagrywał muzykę teatralną i filmową dla takich kompozytorów jak Zygmunt Konieczny, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Zbigniew Preisner, Andrzej Zarycki, Grzegorz Turnau i Marcin Krzyżanowski. Występował też w spektaklach teatralnych - w Teatrze Stu w spektaklu Czas na uwięzi Noy Ain, w Teatrze Starym był wykonawcą i autorem muzyki do słynnego spektaklu Jerzego Stuhra Kontrabasista, w warszawskim Teatrze Rampa - wykonywał muzykę Zygmunta Koniecznego do spektaklu Brat naszego Boga.
RYSZARD HABA - urodził się w Krakowie. W 1989 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. W 1988 roku został zaangażowany jako perkusista do orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a od 1996 pełni w niej rolę pierwszego kotlisty. Jest również kierownikiem grupy perkusyjnej w tejże orkiestrze. Ma na swoim koncie dwa polskie prawykonania koncertów na perkusję i orkiestrę Bertholda Hummla i Josepha Schwantnera, oraz jedno światowe Muzyki na smyczki i marimbę Natana Wrighta Shirleya. W ramach Krakowskiego Duetu Perkusyjnego dokonał prawykonania Koncertu na dwie perkusje Marka Stachowskiego z orkiestrą NOSPR pod batutą Jana Krenza. Wraz z Kają Danczowską tworzą niezwykle ciekawy duet skrzypcowo-perkusyjny, wykonując między innymi kompozycje napisane specjalnie dla nich. Posiada w repertuarze osiemnastowieczne koncerty na sześć lub osiem kotłów z orkiestrą. Gra na oryginalnych kotłach barokowych. Jest członkiem zespołu muzyki szkockiej The Reivers. Prowadzi ożywione życie koncertowe jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy. Współpracuje z Leszkiem Długoszem. Koncertuje z wieloma orkiestrami m.in. z Capellą Cracoviensis, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Capellą Bydgostiensis, Filharmonią Rzeszowską. W roku 2008 grał z zespołem Jordi Savalla na Festiwalu "Misteria Paschalia" w Krakowie. Z Capellą Bydgostiensis dokonal światowego prawykonania Koncertu na marimbę z orkiestrą Lindsaya Davidsona, a z Capella Cracoviensis pod batutą Stanislawa Krawczyńskiego - polskiego prawykonania Concerto per sei Timpani Georga Druschetzkego z orkiestrą. Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Perkusyjnej Crossdruming w Warszawie w 2006 i 2007 roku jako solista oraz wykładowca. www.haba- percussion.eu
PROF.HARRISON POWLEY jest profesorem w Brigham Young University, Provo, Utah (USA), gdzie wykłada historię muzyki i jest szefem wydziału muzykologii. Uzyskał tytuł doktora filozofii w EastmanSchool of Music na Uniwersytecie w Rochester. Studiował kotły i perkusję w Eastman pod kierownictwem Williama G.Street oraz jako stypendysta Fulbrighta - w Akademii Muzycznej w Wiedniu w klasie Richarda Hochrainera.
Przez piętnaście lat wykładał perkusję na Uniwersytecie BrighamYoung w Utah, koncertował z New Jersey Symphony, Rochester Philharmonic iBuffalo Symphony. Opracował symfonie Georga Druschetzky’ego dla wydawnictwa Garland's History of the Symphony Series, obecnie pracuje nad dwutomowy mwydaniem siedmiu koncertów na kotły tego kompozytora dla wydawnictwa AR. Jego odkrywcze opracowania unikalnych XVIII - wiecznych koncertów na kotły oraz inne instrumenty perkusyjne zyskały uznanie na całym świecie. Piastuje stanowisko prezesa Amerykańskiego Stowarzyszenia Instrumentalistów.
Ryszard HABA - perkusja
Maryla Rodowicz - Małgośka Forever
19 listopada 2023 - 18:00 | KUP-BILET | 80zł
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
165 458teatr
IN TWILIGHT'S EMBRACE & JAD | KRAKÓW
19 listopada 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 70.0zł
Klub ZAŚCIANEK
ul. Rostafińskiego 4 Kraków
7 371muzyka
Reżyseria: Olaf Lubaszenko
19 listopada 2023 - 15:00 | KUP-BILET | 129zł
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
389 676teatr
Ponad Chmurami
19 listopada 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 60.00złjest więcej terminów
KLUB "Pod Jaszczurami"
Rynek Główny 8 Krakówjest więcej miejsc
897 701muzyka
"Disco Forever"
18 listopada 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 90złjest więcej terminów
Scena Berlin
Skawińska 2 Kraków
14 224teatr
Noc z Burleską
18 listopada 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 149złjest więcej terminów
Restauracja Piwnica pod Złotą Pipą
Floriańska 30 Kraków
11 695teatr
CLOSTERKELLER 35-LECIE | KRAKÓW | ABRACADABRA TOUR 2023
18 listopada 2023 - 20:00 | KUP-BILET | 65.0zł
Klub ZAŚCIANEK
ul. Rostafińskiego 4 Kraków
5 515muzyka
XXXV-lecie
18 listopada 2023 - 20:00 | KUP-BILET | 65zł
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
13 898teatr
Brzeg - rock progresywny
17 listopada 2023 - 20:00 | KUP-BILET | 20zł
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
7 418teatr
Wassim Ibrahim | pieśni Lewantu
17 listopada 2023 - 21:00 | KUP-BILET | 50zł
Klub Strefa
św. Tomasza 31 Kraków
3 489muzyka
Women Metal Show
17 listopada 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 50zł
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
5 415muzyka
F.O.A.D. Fest vol. IV | Kraków
17 listopada 2023 - 17:00 | KUP-BILET | 199.0zł
KAMIENNA 12
Kamienna 12 Kraków
7 584muzyka
Sexapil
17 listopada 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 99złjest więcej terminów
Teatr Cabaret
Krakowska 5 Kraków
66 319teatr
Już 16 listopada zapraszamy na koncert Smolastego
16 listopada 2023 - 20:30
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
13 024teatr
Wielkie Otrzęsiny Krakowa
16 listopada 2023 - 21:00
Klub Kwadrat
ul.Skarżyńskiego 1 Kraków
6 075muzyka
LEIBONIK Kraków
16 listopada 2023 - 19:00
Klub Gwarek
Władysława Reymonta 17 Kraków
6 297muzyka
Trasa 10 lat w Stand-upie
15 listopada 2023 - 18:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
237 984teatr