koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
20 Jubileusz UE9. Festiwal Malarstwa ASPSREBROSILESIANAMaj z muzyką dawnąOCi OCiBODOCO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360
zmodyfikowano  11 lat temu

Niecodzienny koncert symfoniczny

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 069 wyświetleń od 19 maja 2008
  • 24 maja 2008, sobota
    » 18:00
  • 23 maja 2008, piątek
    » 19:00

z udziałem MARIUSZA PĘDZIAŁKA i RYSZARDA HABY

WYKONAWCY:

  • Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
  • Mariusz PĘDZIAŁEK– obój
  • Ryszard HABA - perkusja
  • prof. Harrison POWLEY (USA) - słowo

PROGRAM:

  • Ravi Shankar - Temat z filmu ''Ghandi'' na obój i perkusję (aranżacja R. Haba)
  • Astor Piazzola - Suita na obój i orkiestrę smyczkową
  • Georg Druschetzky - Koncert na 6 kotłów, perkusję i instrumenty dęte
  • Avro Part - "Spiegel im Spiegel" na obój i marimbę
  • Boris Papandopulo - Koncert na obój, ksylofon i orkiestre smyczkową
  • Georg Druschetzky - Koncert na obój, 8 kotłów i orkiestrę

Repertuar koncertowy otwiera temat For all Mankind Ravi Shankara. Melodia ta znalazła się na ścieżce dźwiękowej filmu w reżyserii Richarda Attenborough Ghandi z 1983 roku. Warto zauważyć, że muzyka do tego filmu dostała nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Cała ścieżka dźwiękowa jest dziełem Ravi Shankara i Georga Dentona, zaś aranżacji głównego tematu na obój, instrumenty perkusyjne i smyczki dokonał Ryszard Haba. W programie koncertu znalazła się także bardzo popularna Suita na obój i smyczki op. 9 w czterech częściach 1. Pastorale 2. Allegretto 3. Dolente 4. Adagio argentyńskiego "króla tanga" Astora Piazzolli, który uczynił z tego tańca samoistną formę artystyczną. To dzięki Piazzolli tango - oparte na folklorze i tradycjach muzycznych Argentyny - przekształciło się w formę wysublimowaną i wyrafinowaną, która podobnie jak mazurki Chopina zagościła w największych renomowanych salach koncertowych świata. Koncert na 6 kotłów, ksylofon, dzwonki i instrumenty dęte Georga Druschetzky’ego w trzech częściach Allegro, Andante con variazione, Rondo: Allegro, to pierwszy utwór w literaturze muzycznej, w którym jeden wykonawca gra na kotłach i instrumentach perkusyjnych. Zachował się tylko manuskrypt tej kompozycji datowany na 29 maja 1801 (Buda). Partytura oprócz głosu solisty zawiera jeden obój, parę klarnetów, 2 fagoty i 2 waltornie. Spiegel im Spiegel Arvo Parta powstał w 1978 roku. Utwór pierwotnie napisany na skrzypce (partia skrzypiec dedykowana W. Spiwakowowi) lub wiolonczelę i fortepian, usłyszą Państwo w wersji na obój i marimbę. Istnieją również warianty na klarnet lub waltornię. Jest to świetny przykład na styl kompozycji zwany "tintinnabuli" (łac. dzwonki). Prawykonanie Koncertu na obój i orkiestrę smyczkową Borisa Papandopulo odbyło się w Chorwacji. Solistami byli oboista M. Glavinovic oraz Jan Lotko - ksylofon. Kompozytor chłonąc wszystkie nurty muzyki europejskiej łączył dodekafonię, politonalność z elementami muzyki ludowej, szczególnie z folkloru bałkańskiego (serbsko –chorwackiego) oraz niezwykle zasobnego folkloru macedońskiego, dzięki czemu jego kompozycje charakteryzują się niepowtarzalną, mistyczną atmosferą.

Koncert na obój, 8 kotłów i orkiestrę Georga Druschetzky’ego ma formę sinfonia concertante - charakterystycznej dla schyłku XVIII wieku. Partia timpanisty zawiera 8 strojonych kotłów G, A, H, c, d, e, f. Utwór ten powstał prawdopodobnie około 1790 roku. Kompozycja jest absolutnym unikatem w literaturze muzycznej. /Ryszard Haba/

MARIUSZ PĘDZIAŁEK - urodzony w Krakowie,edukację muzyczną rozpoczął w wieku trzech lat w Eksperymentalnym StudiumMuzycznym w Krakowie, w tym też mieście przeszedł kolejne szczeble edukacjimuzycznej. Studiował w klasie oboju Edwarda Szcześniaka, odbył także kursmistrzowski pod kierunkiem Lothara Kocha. W roku 1977 odbył swoje pierwszetournee artystyczne wraz z grupą studentów krakowskiej PWSM po USA. OtrzymałGrand Prix Konfrontacji Studentów Szkół Artystycznych. Jest członkiemStowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum”, Polskiego Stowarzyszenia MuzykiElektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Kwintetu DętegoFilharmoników Krakowskich, a także pełni funkcję koncertmistrza orkiestryFilharmonii Krakowskiej.

Koncertuje jako solista grając z wybitnymi dyrygentami takimi jak: A.Duczmal, J.Krenz, J.Maksymiuk, K.Penderecki, T.Strugała, St.Skrowaczewski, grał z Nigelem Kennedy’m, Kevinem Kennerem i orkiestrami m.in.: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje z Grzegorzem Turnauem. Wielokrotnie występował na festiwalu Warszawska Jesień (w roku 1980 brał udział w koncercie inauguracyjnym, podczas którego wykonał Koncert podwójny na flet i obój Gyorgy Ligeti’ego). Dwukrotnie był jurorem Konkursu Muzyki XX wieku dla Młodych Wykonawców, a także członkiem Rady Programowej Festiwalu „Poznańska Wiosna”. Nagrywał muzykę teatralną i filmową dla takich kompozytorów jak Zygmunt Konieczny, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Zbigniew Preisner, Andrzej Zarycki, Grzegorz Turnau i Marcin Krzyżanowski. Występował też w spektaklach teatralnych - w Teatrze Stu w spektaklu Czas na uwięzi Noy Ain, w Teatrze Starym był wykonawcą i autorem muzyki do słynnego spektaklu Jerzego Stuhra Kontrabasista, w warszawskim Teatrze Rampa - wykonywał muzykę Zygmunta Koniecznego do spektaklu Brat naszego Boga.

RYSZARD HABA - urodził się w Krakowie. W 1989 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. W 1988 roku został zaangażowany jako perkusista do orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a od 1996 pełni w niej rolę pierwszego kotlisty. Jest również kierownikiem grupy perkusyjnej w tejże orkiestrze. Ma na swoim koncie dwa polskie prawykonania koncertów na perkusję i orkiestrę Bertholda Hummla i Josepha Schwantnera, oraz jedno światowe Muzyki na smyczki i marimbę Natana Wrighta Shirleya. W ramach Krakowskiego Duetu Perkusyjnego dokonał prawykonania Koncertu na dwie perkusje Marka Stachowskiego z orkiestrą NOSPR pod batutą Jana Krenza. Wraz z Kają Danczowską tworzą niezwykle ciekawy duet skrzypcowo-perkusyjny, wykonując między innymi kompozycje napisane specjalnie dla nich. Posiada w repertuarze osiemnastowieczne koncerty na sześć lub osiem kotłów z orkiestrą. Gra na oryginalnych kotłach barokowych. Jest członkiem zespołu muzyki szkockiej The Reivers. Prowadzi ożywione życie koncertowe jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy. Współpracuje z Leszkiem Długoszem. Koncertuje z wieloma orkiestrami m.in. z Capellą Cracoviensis, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Capellą Bydgostiensis, Filharmonią Rzeszowską. W roku 2008 grał z zespołem Jordi Savalla na Festiwalu "Misteria Paschalia" w Krakowie. Z Capellą Bydgostiensis dokonal światowego prawykonania Koncertu na marimbę z orkiestrą Lindsaya Davidsona, a z Capella Cracoviensis pod batutą Stanislawa Krawczyńskiego - polskiego prawykonania Concerto per sei Timpani Georga Druschetzkego z orkiestrą. Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Perkusyjnej Crossdruming w Warszawie w 2006 i 2007 roku jako solista oraz wykładowca. www.haba- percussion.eu

PROF.HARRISON POWLEY jest profesorem w Brigham Young University, Provo, Utah (USA), gdzie wykłada historię muzyki i jest szefem wydziału muzykologii. Uzyskał tytuł doktora filozofii w EastmanSchool of Music na Uniwersytecie w Rochester. Studiował kotły i perkusję w Eastman pod kierownictwem Williama G.Street oraz jako stypendysta Fulbrighta - w Akademii Muzycznej w Wiedniu w klasie Richarda Hochrainera.

Przez piętnaście lat wykładał perkusję na Uniwersytecie BrighamYoung w Utah, koncertował z New Jersey Symphony, Rochester Philharmonic iBuffalo Symphony. Opracował symfonie Georga Druschetzky’ego dla wydawnictwa Garland's History of the Symphony Series, obecnie pracuje nad dwutomowy mwydaniem siedmiu koncertów na kotły tego kompozytora dla wydawnictwa AR. Jego odkrywcze opracowania unikalnych XVIII - wiecznych koncertów na kotły oraz inne instrumenty perkusyjne zyskały uznanie na całym świecie. Piastuje stanowisko prezesa Amerykańskiego Stowarzyszenia Instrumentalistów.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ