Koncert oratoryjny
- 31 maja 2008, sobota» 18:00
- 30 maja 2008, piątek» 19:00
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
pod batutą MICHAELA ZILMA
WYKONAWCY:
- Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
- Michael ZILM (Niemcy) – dyrygent
- Marta BOBERSKA - sopran
- Dariusz SIEDLIK – baryton
PROGRAM:
- W. Rihm – Das Lesen der Schrift (2002)
- J. Brahms – Ein Deutsches Requiem op. 45
Powracające w repertuarze oratoryjnych koncertów Filharmonii Krakowskiej Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa zabrzmi tym razem pod batutą Michaela Zilma, dyrygenta wyjątkowo trafnie interpretującego wielkie dzieła późnoromantycznej muzyki niemieckiej.
„Dla wszystkich słuchaczy stało się oczywiste – oświadczył po prawykonaniu Albert Dietrich, przyjaciel Brahmsa – że Niemieckie Requiem pozostanie na zawsze jednym z najwyższych uniesień twórczych sztuki muzycznej”. Ein deutsches Requiem Johannesa Brahmsa jest bowiem jednym z najbardziej niezwykłych utworów religijnej muzyki żałobnej. Współczesny Brahmsowi krytyk muzyczny, Eduard Hanslick napisał, że „od czasu Mszy h-moll Bacha i Missa Solemnis Beethovena nie napisano w tej dziedzinie jeszcze nic, co mogłoby się równać Niemieckiemu Requiem”.
Pierwsze wykonanie dzieła nastąpiło 18 lutego 1869 r. w Lipsku. Przydomek „niemieckie” w tytule odnosi się jedynie do zastosowanego przez kompozytora języka, w którym podał szesnaście wybranych przez siebie biblijnych wątków splatając je w libretto o wyraźnie ekumenicznym charakterze. Podczas gdy typowe requiem koncentruje się na wstawiennictwie za oczekującymi sądu ostatecznego i modlitwie za ich wybawienie, to Requiem Brahmsa skupia się na żałobnikach, opłakujących tu na ziemi swoich zmarłych. Ze względu na strukturę, dobór tekstów i niemiecki język, dzieło to - dalekie od tradycyjnej mszy żałobnej – jest więc w istocie cyklem medytacji nad kruchością życia ludzkiego i wyrazem tęsknoty za wiecznym spokojem. „Dokończyłem wiec swą żałobną muzykę jako błogosławieństwo dla żałobników. I znalazłem to samo pocieszenie, które w muzyce przekazałem płaczącym jako znak”. Brahms w młodym wieku doświadczył bólu po stracie bliskich i najprawdopodobniej dlatego właśnie większość Requiem była ukończona, gdy ich autor miał zaledwie 33 lata. Praca nad nim pochłonęła ponad 10 lat (od 1857 do 1868 r.) i chociaż Brahms nigdy nie stworzył opery, to Requiem jest jego najbardziej teatralnym symfonicznym utworem.
Obok orkiestry i chóru Filharmonii Krakowskiej jako soliści w Requiem wystąpią: Marta Boberska – sopran i Dariusz Siedlik – baryton. Dzieło Brahmsa poprzedzi utwór wybitnego współczesnego kompozytora niemieckiego, Wolfganga Rihma (ur. 1952) – Das Lesen der Schrift.. Utwór prawykonany został 16 marca 2002 w Berlinie po dyrekcją Kenta Nagano. Z założenia kompozytora cztery części czysto symfonicznego utworu mają być wykonane pomiędzy poszczególnymi częściami Niemieckiego Requiem Brahmsa (przed III, IV, VI i VII częścią) rzucając współczesne „światło” na dzieło wielkiego poprzednika. Zabieg ten pozwala słuchaczom poszukać wewnętrznego znaczenia w muzyce Brahmsa oraz odkryć ją na nowo z perspektywy współczesnego świata. Podczas koncertów w Filharmonii Krakowskiej Das Lesen der Schrift poprzedzając Niemieckie Requiem uzyskuje funkcję preludium do wielkiego dzieła następującego po nim.
MICHAEL ZILM – ur. w 1957 w Stuttgarcie, studia tamże odbył najpierw w kl. skrzypiec i altówki, od 1979 w kl. dyrygentury, kontynuował je w Akademii Letniej Mozarteum w Salzburgu (M. Horvat) i Akademii Chigiana w Sienie (F. Ferrara, B. Bartoletti, C.M. Giulini). Od 1979 pozostawał też pod artystyczną opieką H. von Karajana, będąc jego asystentem przy przygotowywaniu oper Verdiego i Wagnera dla Festiwali Salzburskich. Jest laureatem międzynarodowych konkursów: im. Malko w Kopenhadze (1983, IV nagroda), im. Gui we Florencji (II nagroda), im. Vuillermoza w Besançon (I nagr.), im. Fitelberga w Katowicach (1987, I nagr., nagroda orkiestry, 3 nagrody specjalne i złoty medal).
- Zilm jest szczególnie gorliwym popularyzatorem muzyki G. Mahlera, A. Brucknera i kompozytorów Szkoły Wiedeńskiej. W 1980 zainicjował w Stuttgarcie festiwal „Dni Muzyki Nowej”, w latach 1987-91 był wykładowcą w Wyższej Szkole Muzycznej w Stuttgarcie i prowadził Ensemble Neue Musik. Jako dyrygent gościnny współpracuje z wieloma znanymi orkiestrami: Berlina, Turynu, Tuluzy, Paryża, Kolonii, także Filharmonii Narodowej w Warszawie. Uczestniczył w festiwalach we Frankfurcie, Lipsku, Metz, Sienie… W sezonie 1990/91 był I dyrygentem Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, w latach 1991-97 Generalnym Dyrektorem Muzycznym miasta Rostock i I dyrygentem Norddeutsche Philharmonie Rostock
Wśród nielicznych orkiestr, z którymi Michael Zilm podtrzymuje trwałe kontakty znalazła się również Filharmonia Krakowska.
Rewia Burleski by Madame de Minou
17 stycznia 2024 - 20:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
141 670teatr
"Zaznacz mosty"
16 stycznia 2024 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
481 284teatr
Światowe przeboje Króla walca Johanna Straussa i nie tylko...
16 stycznia 2024 - 19:00
Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego
ul. Zwierzyniecka 1 Kraków
353 827teatr
Doskonały tekst, wartkie tempo i brawurowe aktorstwo to największe atuty przedstawienia!
15 stycznia 2024 - 17:30/20jest więcej terminów
Opera Krakowska
ul. Lubicz 48 Krakówjest więcej miejsc
29 070teatr
Świąteczno-Noworoczny Recital Doroty Ślęzak
14 stycznia 2024 - 17:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
17 497teatr
Program "Połącz paski"
13 stycznia 2024 - 19:00
Klub Buda
Czapskich 2 Kraków
78 231teatr
KONCERT NOWOROCZNY - EDYCJA SPECJALNA
7 stycznia 2024 - 16:00/19
Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego
ul. Zwierzyniecka 1 Kraków
11 594muzyka
KONCERT NOWOROCZNY
6 stycznia 2024 - 16:00
Hotel Saski Kraków
Sławkowska 3 Kraków
27 698muzyka
ORATORIUM DO BETLEJEM | KRAKÓW
6 stycznia 2024 - 18:00
ICE Kraków Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
8 210muzyka
Kasia Moś, Mietek Szcześniak, Mateusz Ziółko oraz Karolina Leszko, Sylwia Lorens, Joanna Słowińska, orkiestra Filharmonii Futura i połączone chóry w przepięknych pastorałkach autorstwa Mikołaja Blajdy
6 stycznia 2024 - 18:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
21 991teatr
Christmas concert
5 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Pałac pod Baranami - Sala złota
Rynek Główny 27 Kraków
24 835teatr
ROYAL CHAMBER ORCHESTRA
4 stycznia 2024 - 19:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
93 479teatr
VIENNA CHAMBER ORCHESTRA
4 stycznia 2024 - 19:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
137 086teatr
Nowy program stand-up comedy "Ukąszona"
4 stycznia 2024 - 18:00
Klub Akademicki Arka
Klemensiewicza 3 Kraków
462 474teatr
Andrzej Piaseczny - "Jeszcze zanim święta..."
3 stycznia 2024 - 19:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
124 052teatr
Kolędy i Pastorałki
2 stycznia 2024 - 19:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
179 891teatr
Urodziny Elsy - Bal Księżniczek
2 stycznia 2024 - 15:00/17
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
573 834teatr