koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BODOAMKL 75 latPępek Snu GMOCi OCi9. Festiwal Malarstwa ASPSREBRO20 Jubileusz UEMaj z muzyką dawną
zmodyfikowano  11 lat temu

Koncert Muzyki Francuskiej

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 038 wyświetleń od 6 czerwca 2008
  • 7 czerwca 2008, sobota
    » 18:00
  • 6 czerwca 2008, piątek
    » 19:00

Eugene INDJIC (USA) – fortepian

WYKONAWCY:

  • Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
  • Marek PIJAROWSKI – dyrygent
  • Eugene INDJIC (USA) – fortepian

PROGRAM:

  • O. Messiaen – L’Ascension (w 100. rocznicę urodzin kompozytora)
  • M. Ravel – Koncert fortepianowy G-dur
  • C. Debussy – Morze

Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty symfoniczne całości poświęcone arcydziełom muzyki francuskiej, z udziałem wybitnych wykonawców, jakimi są dyrygent Marek Pijarowski i pianista Eugene Indjic (USA).

W tym roku przypada 100. rocznica urodzin Oliviera Messiaena. Z perspektyw szesnastu lat od jego śmierci jawi on się jako osobowość niezwykle wyrazista, choć pełna wewnętrznych sprzeczności. Z jednej strony twórca żarliwy i emocjonalny, na wskroś religijny, dla którego muzyka jest nieustającym wyznaniem wiary, z drugiej chłodny analityk i konstruktywista, kształtujący swój język dźwiękowy na racjonalnych podstawach, skrupulatnie wyliczający skomplikowane proporcje rytmiczne. Messiaen czerpał inspirację z różnych źródeł: z Pisma Świętego, chorału gregoriańskiego, śpiewu swych skrzydlatych przyjaciół, hinduskich systemów rytmicznych i zjawisk przyrody. Zapewne właśnie w tej różnorodności i harmonijnym łączeniu przeciwieństw tkwiła tajemnica jego wielkości. Podczas najbliższych filharmonicznych koncertów zaprezentowane zostanie L’Ascension (Wniebowstąpienie) - wczesny utwór Messiaena, pochodzący z roku 1933. Jest to cykl czterech medytacji symfonicznych, zróżnicowanych charakterem i obsadą orkiestry. W dziele tym obok elementów oryginalnych (później systematycznie rozwijanych), widoczne są jeszcze wpływy Debussy’ego, którego twórczość fascynowała Messiaena od lat chłopięcych, kiedy to dostał od swego pierwszego nauczyciela muzyki prezent dla dziesięciolatka niezwykły: wyciąg fortepianowy Peleasa i Melisandy.

Utwór Morze przywołanego właśnie Debussy'ego – jedno z najbardziej reprezentatywnych dzieł francuskiego impresjonizmu - zamknie repertuar anonsowanych koncertów. Morze to trzyczęściowy poemat symfoniczny zachwycający bogactwem kolorystyki orkiestralnej i subtelnością muzycznych obrazów. W kompozycji tej Debussy bardziej niż w innych swych dziełach zbliża się do zwalczanego przez siebie „malowania natury”. Linie melodyczne są tu mocniejsze, barwy bardziej jasne. O autorze Morza powiedziano: „ostatni muzyk XIXwieku jest pierwszym muzykiem XX stulecia”.

Solistą koncertów muzyki francuskiej pod batuta Marka Pijarowskiego będzie Eugene Indjic, francusko - amerykański pianista pochodzenia rosyjskiego, laureat Konkursu Chopinowskiego w Warszawie z roku 1970 oraz zdobywca II nagrody na Konkursie im. A. Rubinsteina w roku 1974. Artysta wykona Koncert fortepianowy G-dur Maurice'a Ravela, określonym przez kompozytora jako „koncert w najściślejszym znaczeniu tego słowa napisany w duchu koncertów Mozarta i Saint-Saënsa”. Ravel uważał, że w tego rodzaju utworach muzyka nie powinna sobie rościć pretensji do głębi i dążyć do dramatycznych efektów. Zgodnie z tym założeniem Koncert G-dur jest błyskotliwy i pełen dynamizmu w częściach skrajnych, a liryczny i pogodny w środkowym Adagio.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ