koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 011 wyświetleń od 21 września 2008
  • 27 września 2008, sobota
    » 18:00
  • 26 września 2008, piątek
    » 19:00

Paweł Przytocki – dyrygent

Wykonawcy:

  • Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
  • Paweł Przytocki – dyrygent
  • Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran

W programie:

  • A. Walaciński - La campanella (w 80. rocznicę urodzin)
  • Z. Bujarski - Lumen (w 75. rocznicę urodzin) G. Mahler – IV Symfonia G-dur

Najbliższe koncerty symfoniczne Filharmonii im. K. Szymanowskiego (26 i 27 września br.) przebiegać będą w atmosferze wyjątkowej podniosłości.

Jest to podyktowane faktem podwójnego jubileuszu wybitnych kompozytorów krakowskich - Adama Walacińskiego (80. rocznica urodzin) oraz Zbigniewa Bujarskiego (75-lecie urodzin), przez wiele lat w różnoraki sposób silnie związanych z filharmoniczną estradą.

W programie koncertów jubileuszowych zaplanowano prawykonanie utworu A. Walacińskiego La campanella oraz przypomnienie poematu symfonicznego Lumen Z. Bujarskiego.

Adam Walacinski (ur. 18 września 1928r.) skrzypek, pedagog, redaktor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, recenzent, ale przed wszystkim znakomity kompozytor, kształcący się u najwybitniejszych – Artura Malawskiego, Stefana Kisielewskiego i wreszcie Bogusława Schaeffera, w klasie którego uzyskał dyplom krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (1974).

O swoim nowym utworze napisał: „La Campanella szkicowana była od dość dawna, ale partytura została ukończona dopiero w pierwszych dniach września tego roku. Tytuł został zapożyczony z finału II Koncertu skrzypcowego h-moll op. 7 Niccolò Paganiniego.

Temat owego słynnego „Ronda dzwonkowego” pojawia się w moim utworze kilkakrotnie, ale nigdy w całości – częściej jako swobodny wariant lub tylko jako motywiczna aluzja. W Campanelli pobrzmiewają dalekie echa mojej skrzypcowej młodości i niegdysiejszego stałego kontaktu z wirtuozowską muzyką skrzypcową XIX wieku".

Zbigniew Bujarski (ur. 21 sierpnia 1933r.) początkowo studiował dyrygenturę, później kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza również w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie (obecna Akademia Muzyczna), której został wykładowcą; redaktor PWM, prelegent muzyczny, malarz, ale przede wszystkim kompozytor o wyjątkowej wrażliwości dźwiękowej i kolorystycznej.

Jego poemat symfoniczny Lumen (1997), jaki wykonany zostanie przez krakowskich filharmoników, powstał z inspiracji malarstwem El Greca. Kompozytora zafrapowało „szczególne niezwykłe i nieznane w dobie manieryzmu ostre, nadnaturalne światło, jakie Theotokopulos stosował w wielu swoich obrazach, światło wręcz irracjonalnych efektów, tworzących atmosferę ekstatycznego wizjonerstwa”.

Drugą połowę koncertów wypełni IV Symfonia G-dur Gustava Mahlera – pogodna, odwołująca się do prostych, wręcz naiwnych wyobrażeń. IV Symfonia - zbudowana w oparciu o pieść Das himmlische Leben („niebiańskie życie”), skomponowana była w latach 1899 – 1900, a rewidowana w latach 1901-1910.

W kontekście całej twórczości symfonicznej kompozytora wyróżnia się, i to w sposób znaczący, mniejszą obsadą (bez puzonów i tub), kolorową lekką fakturą i wykorzystaniem klasycznego czteroczęściowego wzorca cyklu, który sprawił, że wyobraźnia dźwiękowa poddana została regule porządku i tradycyjnych proporcji.

Paweł Przytocki — ur. w Krośnie, studia dyrygenckie ukończył w krakowskiej Akademii Muzycznej w kl. prof. Jerzego Katlewicza, w latach 1986/87 był stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga.

Od 1983 współpracował z Filharmonią Krakowską, od 1987 z Teatrem Wielkim w Łodzi. W latach 1988–91 był dyrygentem, a także dyrektorem artystycznym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, 1995–97 dyrektorem artystycznym Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi. W 1992 debiutował w Teatrze Wielkim w Warszawie. Współpracuje z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, także Budapest Concert Orchestra, Orchestra Sinfonia de Xalapa, Real Filharmonia de Galicia, Capella, Istropolitana w Bratysławie, Neue Philharmonie Westfalen, Philharmoniches Staatsorchester Halle, Bilkent Symphony Orchestra w Ankarze, Filharmonią im. L. Janačka w Ostrawie.

Z polskimi orkiestrami występował w Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, uczestniczył w międzynarodowych festiwalach muzycznych, dokonał nagrań archiwalnych dla PRiTV, nagrań płytowych dla wytwórni DUX, Aurophon, Point Classic.

Od 2005 P. Przytocki jest dyrygentem Teatru Wielkiego — Opery Narodowej w Warszawie, od 2008 p.o. z-cy dyrektora artystycznego Filharmonii Krakowskiej.

www.przytocki.art.pl

ANNA MIKOŁAJCZYK-NIEWIEDZIAŁ — jest absolwentką Warszaw­skiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. Wykonuje rozległy repertuar – od średniowiecznych pieśni świec­kich, poprzez muzykę baroku i epok późniejszych, do współczes­ności włącznie. Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, współpracuje z Operą Bałtycka.

Partie operowe śpiewaczki obejmują dzieła Purcella, Glucka, Haendla, Vivaldiego, Mozarta. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej — jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej, współpracując z takimi zespołami, jak: Arte dei Suonatori, Concerto Polacco, Il Tempo, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, z zespołami z Czech, Słowacji, Włoch.

W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej „Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej” na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.

Artystka brała udział w wielu festiwalach w Polsce, jak również w Czechach, Finlandii, Francji, Holandii, Niemczech, Słowacji, we Wło­szech. Dokonała nagrań dla PRiTV, brała udział w realizacji płytowych nagrań zespołowych — wiele z nich nominowanych było do nagrody fonograficznej „Fryderyk”, a kilka tę nagrodę otrzymało.

W roku ubiegłym ukazała się solowa płyta, wydana przez firmę DUX, na której śpiewaczka wraz z pianistą Edwardem Wolaninem utrwaliła pieśni K. Szymanowskiego — nagranie to wyróżnione zostało przez Akademię Fonograficzną dwiema nagrodami „Fryderyk 2008”.

bilety:

25, 18, 12 zł

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ