koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

"Myszki i wojna, czyli o dzielnym Albercie i żółtym serze" - opera dla dzieci

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 211 wyświetleń od 14 lipca 2014
  • 7 października 2014, wtorek
    » 12:00

Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena w Krakowie oraz Oświęcimskie Centrum Kultury zapraszają 7 października 2014 roku o godzinie 11:00 na operę dla dzieci, z muzyką i librettem Davida Chesky'ego, w reżyserii Roberta Drobniucha, w wykonaniu solistów: Agnieszki Rehlis, Adama Zdunikowskiego i Stanisława Kufluka oraz muzyków Orkiestry Akademii Beethovenowskiej z Krakowa, pt. "Myszki i wojna, czyli o dzielnym Albercie i żółtym serze".

Opera "Myszki i wojna, czyli o dzielnym Albercie i żółtym serze" jest opowieścią o wojnie myszek. Rzecz działa się w zamierzchłych czasach. W pobliżu bieguna na dalekiej północy znajdowało się królestwo niebieskich myszek. Rządził tam król o imieniu Gapa. Każdy w królestwie był bogaty i szczęśliwy. Myszki były mądre i pracowite, budowały miasta i szkoły. Najbardziej jednak na świecie lubiły zarabiać pieniądze i jeść niebieski ser. Na drugim końcu świata wśród ciepłych, tropikalnych mórz południowych leżała wyspa Pong. Mieszkały na niej myszki czerwone, którym na pieniądzach nie zależało. Uprawiały ogródki i czytały książki. Najbardziej kochały przyrodę i ser o żółtym kolorze. Tu rządził mądry i sprytny król Mędrek. Pewnego dnia niebieskie myszy zapragnęły być bardziej bogate. Generał Puszka, ważna osobistość, przekonał inne myszki, że najlepszą drogą do zdobycia pieniędzy jest wojna. Po naradzie postanowiono zaatakować czerwone myszy, gdyż jedzą okropny żółty ser, a każda szanująca się mysz je wyłącznie ser niebieski...

muzyka i libretto: David Chesky reżyseria: Robert Drobniuch tłumaczenie libretta: Izabella Barry, Tadeusz Płatek kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak scenografia: Anna Chadaj artystyczna konsultacja: Hanna Lachert wprowadzenie dla dzieci: Marta Saciuk-Sędzielarz wykonawcy: Agnieszka Rehlis, Adam Zdunikowski, Stanisław Kufluk oraz muzycy Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Yaniva Segala producent: Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena w Krakowie

David Chesky - amerykański kompozytor trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy - zdobył uznanie krytyków oryginalnymi utworami łączącymi elementy muzyki klasycznej, jazzu i muzyki latynoamerykańskiej. Swoimi działaniami - jako kompozytor, pianista jazzowy, autor książek dla dzieci i znany na świecie innowator technologii dźwiękowych - redefiniuje pojęcie współczesnego człowieka renesansu. Jest współzałożycielem cenionej wytwórni Chesky Records, która wydała ponad 500 albumów. W swoim dorobku kompozytorskim posiada 2 opery, balet oraz wiele kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych. Po nowojorskiej premierze opery komicznej „The Pig, the Farmer, and the Artist” ("Świnia, farmer i artysta) magazyn „Opera News” napisał, że „Chesky może okazać się Brechtem i Weillem XXI wieku”. W sezonie 2010-2011 Chesky był kompozytorem - rezydentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej na Tajwanie, a w sezonie 2012-2013 zdobył prestiżową nagrodę kompozytorską Orkiestry Symfonicznej w Lancaster (USA). Wśród wydanych płyt kompozytora znajdują się albumy" „Urbanicity”, „String Theory”, „New York Rags” i „Jazz in the New Harmonic”. Jednym z ważnych pól jego kompozytorskiej działalności stała się edukacja muzyczna dzieci. Z myślą o nich napisał balet „Zephyrtine” (2006) i operę „Myszki i wojna” („The Mice War” 2009), którą z wielkim sukcesem wystawiono, m.in. w Teatrze Narodowym na Tajwanie (2011). Wydał również płytę „Classical Cats” będącą wprowadzeniem do muzyki klasycznej, która otrzymała nagrodę Dr. Toy's Recognition of Excellence.

Robert Drobniuch - reżyser - absolwent reżyserii Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej w Białymstoku oraz podyplomowych studiów reżyserii opery i innych form teatru muzycznego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Obecnie jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Jako reżyser i organizator działań artystycznych współpracował z teatrami w Polsce i za granicą, m.in.: z białostockim Teatrem Lalek, Teatrem „Guliwer” w Warszawie, Divadlo Loutek w Ostravie, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Operą Krakowską. Nagradzany przez Ministra Kultury Belgii podczas II Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Decouvertes, Images et Marionettes” w Tournai oraz przez Prezydenta Miasta Białystok za wieloletnie organizowanie Przeglądu Inicjatyw Teatralnych Białysztuk, którego był pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym. Realizował liczne projekty łączące wiele dziedzin sztuki. Jego spektakl „Mikrokosmos. Kompozycje” oparty na formach teatru tańca i teatru lalek otrzymał Nagrodę Grand Prix „Złocisty” na Festiwalu Korczak 2012 oraz nagrodę „Perfect Performance” na Shanghai International Children's Theatre Festival 2013 w Chinach.

Anna Chadaj - scenograf - absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Międzywydziałowej Katedrze Scenografii w pracowni prof. M. Jarnuszkiewicza. Laureatka Śląskiej Nagrody Złota Maska za rok 2012 za spektakl dla młodych widzów „Bajka -Zjajka” M. Dużyńskiego (Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana, Będzin). W roku 2006 otrzymała ATEST Świadectwa Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego za rok 2006, przyznany przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ. Jest autorką scenografii i kostiumów do ponad 20 spektakli zrealizowanych w teatrach całej Polski. Wielokrotnie współpracowała z reżyserami takimi, jak: Konrad Imiela, Jerzy Bielunas, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Ewa Piotrowska. Z Robertem Drobniuchem współpracowała wcześniej przy realizacji spektakli: „Amelka, Bóbr i Król na dachu” T. Dorsta (Teatr Lalki i Aktora „Kubuś”, Kielce) i „Sklep z zabawkami” A. Popescu (Teatr Maska, Rzeszów).

Agnieszka Rehlis - mezzosopran - ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1996). Laureatka I nagrody w Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (1991) oraz III nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (1994). W latach 1996-2007 była solistką Opery Wrocławskiej. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej zadebiutowała w 2003 roku. Koncertowała w wielu krajach Europy (Niemcy, Holandia, Francja, Włochy, Ukraina, Litwa, Austria, Łotwa, Rosja, Słowenia, Hiszpania) i występowała na prestiżowych festiwalach muzycznych. Współpracowała z tak znanymi dyrygentami jak: Krzysztof Penderecki, Jiri Belohlavek, Gabriel Chmura, Lawrence Foster, Marco Guidarini, Gustavo Dudamel, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Bramwell Tovey, Antoni Wit, Long Yu, Valery Gergiev. Jako solistka uczestniczyła w prawykonaniach dzieł Krzysztofa Pendereckiego (VIII Symfonia „Pieśni przemijania” oraz „Powiało na mnie morze snów - Pieśni Zadumy i Nostalgii”) a także w prapremierze opery „Pasażerka” Mieczysława Weinberga na Festiwalu w Bregenz. Brała udział w nagraniach zarejestrowanych dla wytwórni Naxos i Dux.

Adam Zdunikowski - tenor - w wieku lat 7 rozpoczął naukę muzyki od śpiewania w chórze chłopięcym "Lutnia". W 1991 roku ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Romana Węgrzyna. Jest laureatem konkursów wokalnych im. Ady Sari w Nowym Sączu, Stanisława Moniuszki w Warszawie, Belvedere w Wiedniu oraz zwycięzcą VI Wielkiego Turnieju Tenorów w Szczecinie. Debiutował na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie w 1990 roku. Współpracuje z wszystkimi teatrami operowymi w Polsce oraz operami w Hamburgu, Sofii i Pradze. W swoim repertuarze posiada ponad 40 partii operowych, a także dużą liczbę partii oratoryjnych (około 50 tytułów). Występował pod batutami takich znakomitości jak: Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Nello Santi, Jiri Belohlavek, Jonas Kovacs, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura, Jerzy Maksymiuk, Noam Sheriff, Krzysztof Penderecki, Lawrens Foster.

Stanisław Kufluk - baryton - ukończył wydział wokalny na Akademii Sztuki w klasie prof. M. P. Stefaniuka w Iwano-Frankowsku na Ukrainie. Laureat Grand Prix i I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu (2012), III nagrody w Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011), Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Sztuka XXI stulecia” w Lempala w Finlandii (2006). Współpracuje z teatrami operowymi w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Bydgoszczy i Białymstoku. Obecnie jest solistą Opery Krakowskiej.

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej w Krakowie - to jeden z czołowych a zarazem najmłodszy zespół symfoniczny w Polsce. Tworzą go pasjonaci - najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, takich jak Akademia Muzyczna w Krakowie, Hochschule Für Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku - po sukcesach na 53. Festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. W tym samym roku nagrana została pierwsza studyjna płyta z muzyką polską dla wytwórni DUX. Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku Marcin Klejdysz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Wysoką klasę orkiestry potwierdza współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się m.in.: Jacek Kaspszyk, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Krzysztof Jabłoński, Łukasz Długosz, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Aleksander Kobrin, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Iwona Sobotka i Rafał Bartmiński.

Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena powołane zostało 24 września 2003 roku w Krakowie. Podstawowa działalność Stowarzyszenia to organizacja kolejnych edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii. Od roku 2008 w ramach Stowarzyszenia działa Impresariat, który współpracuje z ponad dwudziestoma polskimi i zagranicznymi artystami - głównie młodego pokolenia, m.in. z Agatą Szymczewską, Agnieszką Rehlis, Izabelą Matułą, Rafałem Kwiatkowskim i Bartoszem Koziakiem. Podobnie jak Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, także impresariat jest dziełem Elżbiety Pendereckiej, a torowanie drogi młodym talentom stało się nową, ważną rolą Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena.

bilety: 20 zł, 15 zł

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ