koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

"Komedia omyłek" - retransmisja spektaklu z Teatru Szekspirowskiego Globe w Londynie - Nasze Kino

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 25 223 wyświetleń od 10 września 2015
  • 25 października 2015, niedziela
    » 17:00

25 października 2015 roku o godzinie 17:00 w "Naszym Kinie" Oświęcimskiego Centrum Kultury odbędzie się, w ramach "III Tygla Teatralnego", retransmisja spektaklu z Teatru Szekspirowskiego Globe w Londynie z cyklu "Globe on Screen" pt. "Komedia omyłek".

To jedna z najbardziej żywiołowych i zabawnych sztuk wielkiego Anglika. Konstruując fabułę „Komedii omyłek”, Szekspir czerpał głównie ze sztuki Plauta „Menaechmi” („Bliźniacy”). Akcję oparł na popularnym motywie pomylonych tożsamości, powszechnie wykorzystywanym właśnie w starożytnych łacińskich komediach, ale także w późniejszej commedia dell’arte, czego przykładem jest choćby „Sługa dwóch panów” Carla Goldoniego. Egeonowi - kupcowi z Syrakuz - żona rodzi chłopców bliźniaków. Zbiegiem okoliczności, w tym samym czasie pewna biedna kobieta także rodzi bliźnięta. Egeon odkupuje od niej jej synów, by ci, w przyszłości, służyli jego dzieciom. Rozdzielone podczas katastrofy okrętu pary bliźniaków spotykają się po latach w Efezie, jednak nie potrafią się rozpoznać. Wynika z tego seria zabawnych pomyłek, powstałych na skutek mylenia przez wszystkich synów kupca – Antyfolusa z Efezu z Antyfolusem z Syrakuz, a także ich służących – Dromia z Efezu z Dromiem z Syrakuz. Choć to jedna z pierwszych komedii Szekspira, stanowi dowód jego mistrzowskiego wyczucia teatru. Jest klasycznym przykładem komizmu nieporozumień, wynikających z brania kogoś za kogoś innego.

reżyseria: Blanche McIntyre scenografia i kostiumy: James Cotterill muzyka: Olly Fox obsada: Stefan Adegbola, Andy Apollo, Paul Brendan, Linda Broughton, Gershwyn Eustache Jr, Becci Gemmell, Peter Hamilton Dyer, Simon Harrison, Emma Jerrold, Hattie Ladbury, James Laurenson, Matthew Needham, Anne Odeke, Brodie Ross, Jamie Wilkes wersja językowa: napisy czas trwania: 150 minut

bilety: 30 zł (normalny), 25 zł (przy zakupie biletów na 2 spektakle), 20 zł (przy zakupie biletów na 4 spektakle), 20 zł (ulgowy)

Cykl „Globe On Screen” to niepowtarzalna okazja by przenieść się w przeszłość, w czasy teatru elżbietańskiego, kiedy powstawały nieśmiertelne dramaty Williama Szekspira (1564–1616). Londyński teatr The Globe był artystycznym domem tego wybitnego dramaturga i to tam ukształtował się styl teatru elżbietańskiego. Dziś możemy przenieść się w czasie dzięki retransmisjom spektakli ze zrekonstruowanego The Globe – do Londynu przełomu XVI i XVII wieku. „Globe On Screen” prezentuje inscenizacje dzieł dramatopisarza wszech czasów, Williama Szekspira, zarejestrowane z udziałem publiczności w zrekonstruowanym teatrze The Globe, w jakości HD & DD Surround.

Zespół aktorski grający w tym budynku – gdzie zgodnie z elżbietańską tradycją nie ma dachu, więc gra się pod gołym niebem, a znakomita część widzów może zająć tylko miejsca stojące, tak jak to było w złotym wieku – stara się w swoich spektaklach oddać atmosferę londyńskiego teatru przełomu XVI i XVII stulecia. Zarówno gra aktorska, jak i użyte środki teatralne, mają przenieść widza w czasie i dać wyobrażenie, jak wówczas wyglądał teatr i jakim językiem przemawiał do publiczności. Tak mogły wyglądać prapremiery sztuk, które na stałe weszły do światowego kanonu: „Hamleta”, „Burzy”, „Makbeta”, „Wesołych kumoszek z Windsoru”, „Miarki za miarkę”, „Komedii omyłek” czy „Juliusza Cezara”.

Aktorzy grają w kostiumach wzorowanych na tych z epoki, dekoracje są uzależnione od architektury budynku, jego kształtu, a jedynym odstępstwem od zasad sprzed 400 lat jest to, że postaci kobiece grają kobiety, a nie – jak to było w czasach Szekspira i królowej Elżbiety I – mężczyźni.

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ