koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu BYŁO nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu JEST
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  5 miesięcy temu

Carmen&Bolero - Balet Opera Sofia

CO jest GRANE » 25 495 wyświetleń od 14 czerwca 2024

#

SOFIA OPERA BALLET

CARMEN SUITE & BOLERO

Zapraszamy Państwa na przepiękny spektakl w którym utalentowani artyści Opery Narodowej i Baletu SOFII przekażą publiczności ocean miłości i piękna!

"Carmen Suite"

Rodion Schedrin – Georges Bizet

Balet Opery w Sofii prezentuje słynne dzieło „Carmen-Suite” kompozytora Rodiona Schedrina – wspaniałą interpretację genialnej muzyki Georges'a Bizeta.

Balet „Carmen-Suite” powstał specjalnie dla wielkiej rosyjskiej baletnicy Mai Plisetskiej, choreografem i reżyserem jest Alberto Alonso, a jego premiera odbyła się w Teatrze Bolszoj w kwietniu 1967 roku.

Alberto Alonso to choreograf, który potrafił wystawić „Carmen” w inny, nietradycyjny sposób, uciekając od ckliwego pseudohiszpańskiego stylu klasyki baletu spełniając swoje twórcze marzenie na prośbę primabaleriny Mai Plisetskiej.

O Mai Plisetskiej Alberto Alonso powiedział, że jest stuprocentową Carmen – prawdziwym uosobieniem buntu i nieprzejednania. Sama Maya Plisetska w wywiadach przyznawała, że była to dla niej rola jej życia; coś więcej – wniosła w to przesłanie polityczne: bohaterka jest symbolem wolnej osobowości, prowadzącej fatalną walkę z ówczesną władzą. Transkrypcji muzycznej na tematy opery dokonał kompozytor Rodion Szczedrin, który pracował nad partyturą z niesamowitą pasją. Udało mu się osiągnąć prawdziwą wirtuozerię w przekazie poprzez muzykę najdrobniejszych niuansów psychologicznych wielkiej opery i noweli Prospera Mérimée. W ten sposób poruszająca fabuła Mérimée i głębia uczuć z opery Bizeta nabrały w suicie baletowej akcentu filozoficznego. „Carmen” to niezwykła kwintesencja namiętnych emocji i silnych charakterów, wyrażonych poprzez piękną muzykę i treść krótkiej powieści.

„BOLERO” Maurice Ravel

Kompozytor napisał muzykę w 1928 roku i stała się ona jego najpopularniejszym dziełem.

Rytm jest stopniowo przyspieszany i wyznaczany przez werbel, który powtarza tę samą figurę rytmiczną w 24 uderzeniach, 169 razy, czyli w sumie 4056 uderzeń.

To właśnie ta rytmika prowokuje wielu choreografów do „czytania” tej muzyki na najróżniejsze sposoby. Wspomnijmy o wspaniałej choreografii Maurice’a Béjarta do inscenizacji BOLERO z Mayą Plisetską.

Dla Zespołu Baletowego Opery w Sofii muzykę choreograficzną stworzył Włoch Fredy Franzutti w trakcie walki z pandemią. Jego podstawowa koncepcja była taka, że tancerze baletowi nie dotykają się w żadnym momencie tańca, co w ówczesnym czasie wymuszała skomplikowana sytuacja związana z pandemią i sprowokowała choreografa do poszukiwania nieoczekiwanych rozwiązań ruchowych. Ten nieoczywisty przekaz sceniczny do dziś wzbudza wielkie zainteresowanie i aplauz widzów. Pomimo, że użyto nowych, niekonwencjonalnych

środków przekazu to niespotykany magnetyzm i energia kompozycji Ravela nabrały jeszcze większej mocy.

zmodyfikowano  5 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ