koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KRUPACO JEST GRANE - lipiec/sierpień 2024 - nr 362
zmodyfikowano  2 dni temu  »  

„Carmen & Bolero” – spektakl w wykonaniu Sofia Opera Ballet

CO jest GRANE » 215 wyświetleń od 25 lipca 2024
  • 27 marca 2025, czwartek
    » 19:00

27 marca 2025 roku o godzinie 19:00 w Oświęcimskim Centrum Kultury odbędzie się, w wykonaniu artystów Opery Narodowej i Baletu Sofii, spektakl złożony z „Carmen Suite” kompozytora Rodiona Szczedrina – interpretację muzyki Georges'a Bizeta oraz Bolero Maurice'a Ravela, pt. „Carmen & Bolero”.

„Carmen-Suite”

Rodion Szczedrin – Georges Bizet

Balet „Carmen Suite” powstał specjalnie dla wielkiej rosyjskiej baletnicy Mai Plisieckiej, choreografem i reżyserem jest Alberto Alonso, a jego premiera odbyła się w Teatrze Bolszoj w kwietniu 1967 roku. Alberto Alonso to choreograf, który potrafił wystawić „Carmen” w inny, nietradycyjny sposób, uciekając od ckliwego pseudohiszpańskiego stylu klasyki baletu spełniając swoje twórcze marzenie na prośbę primabaleriny Mai Plisieckiej. O Mai Plisieckiej Alberto Alonso powiedział, że jest stuprocentową Carmen – prawdziwym uosobieniem buntu i nieprzejednania. Sama Maja Plisiecka w wywiadach przyznawała, że była to dla niej rola jej życia, coś więcej – wniosła w to przesłanie polityczne: bohaterka jest symbolem wolnej osobowości, prowadzącej fatalną walkę z ówczesną władzą. Transkrypcji muzycznej na tematy opery dokonał kompozytor Rodion Szczedrin, który pracował nad partyturą z niesamowitą pasją. Udało mu się osiągnąć prawdziwą wirtuozerię w przekazie poprzez muzykę najdrobniejszych niuansów psychologicznych wielkiej opery i noweli Prospera Mérimée. W ten sposób poruszająca fabuła Mérimée i głębia uczuć z opery Bizeta nabrały w suicie baletowej akcentu filozoficznego. „Carmen” to niezwykła kwintesencja namiętnych emocji i silnych charakterów, wyrażonych poprzez piękną muzykę i treść krótkiej powieści.

„Bolero”

Maurice Ravel

Maurice Ravel napisał muzykę do „Bolera” w 1928 roku i stała się ona jego najpopularniejszym dziełem. Rytm jest stopniowo przyspieszany i wyznaczany przez werbel, który powtarza tę samą figurę rytmiczną w 24 uderzeniach, 169 razy, czyli w sumie 4056 uderzeń. To właśnie ta rytmika prowokuje wielu choreografów do „czytania” tej muzyki na najróżniejsze sposoby. Wspomnijmy o wspaniałej choreografii Maurice'a Béjarta do inscenizacji „Bolera” z Mają Plisiecką. Dla zespołu baletowego opery w Sofii muzykę choreograficzną stworzył Włoch Fredy Franzutti w trakcie walki z pandemią. Jego podstawowa koncepcja była taka, że tancerze baletowi nie dotykają się w żadnym momencie tańca, co w ówczesnym czasie wymuszała skomplikowana sytuacja związana z pandemią i sprowokowała choreografa do poszukiwania nieoczekiwanych rozwiązań ruchowych. Ten nieoczywisty przekaz sceniczny do dziś wzbudza wielkie zainteresowanie i aplauz widzów. Pomimo, że użyto nowych, niekonwencjonalnych środków przekazu to niespotykany magnetyzm i energia kompozycji Ravela nabrały jeszcze większej mocy.

czas trwania: 110 minut

bilety: 150 zł, 140 zł

autor:
zmodyfikowano  2 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ