koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
WYDARZENIA LUTY POKCO JEST GRANE - luty 2023 - nr 346
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Letnie Koncerty Organowe w Oświęcimiu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 438 wyświetleń od 31 maja 2007
  • od: 24 czerwca 2007, niedziela
    do: 22 lipca 2007, niedziela

koncerty polskich i zagranicznych organistów w kościele św. Maksymiliana

Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafia św. Maksymiliana zapraszają do udziału w kolejnej edycji Letnich Koncertów Organowych. Wstęp na koncerty jest wolny.

Witold Zalewski (Kraków) organy i Marcin Wolak (Kraków) bas-baryton niedziela, 24 czerwca 2007, godz. 17:30

Program: Johann Sebastian Bach (1685–1750) -Toccata i fuga d-moll BWV 565, Charles Gounod (1818–1893) -O Jesu Clementissime, V. Hammerel -Regina coeli, Nicolas Jaques Lemmens (1823–1881) -Fanfary, César Franck (1822–1890) -Panis angelicus, Mieczysław Surzynski (1896–1924) -Wariacje na temat pieśni kościelnej "Święty Boże" op. 38, Stanisław Moniuszko (1819–1872) -Modlitwa "O władco świata", C.Clifton -Ecce Deus Salvator Meus, Eugene Gigout (1844–1925) -Toccata

Witold Zalewski naukę gry na organach rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie u Mieczysława Tulei. W 1992 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie – w klasie organów profesora Jana Jargonia. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez J. Laukvika i G. Schneidera. W roku 1987 był stypendystą kursu mistrzowskiego w Zurichu, gdzie pracował z J. Guillou. Od roku 1995 Witold Zalewski pełni funkcję organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu, prowadząc równocześnie działalność pedagogiczną w Archidiecezjalnej Szkole Organistowskiej oraz Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Jako solista i kameralista koncertuje w kraju i za granicą. Dokonał licznych nagrań dla Telewizji Polonia. Wielokrotnie był nagradzany za upowszechnianie muzyki organowej. Od roku 1998 jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Witold Zalewski jest autorem “Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji (m.in. “Śpiewnik Wawelski”). Witold Zalewski jest pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Zakopanem oraz inicjatorem i kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Organowej w Rabce-Zdroju.

Marcin Wolak ukończył studia muzyczne w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Heleny Szubert-Słysz z wynikiem bardzo dobrym. W Krakowskiej Akademii Muzycznej ukończył także klasę organów. Jako student debiutował w Nadzwyczajnym Koncercie z okazji 100-lecia Krakowskiej Akademii Muzycznej, pod dyrekcją Rolanda Badera-Niemcy. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Europejskiej Akademii Mozartowskiej, Międzynarodowej Akademii Bachowskiej, a także Akademii Haendlowskiej. Uczestniczył wielokrotnie w kursach mistrzowskich doskonaląc umiejętności wokalne pod kierunkiem wybitnych mistrzów sztuki wokalnej. Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in.: „Wratislavia Cantans” we Wrocławiu, „Muzyka w Starym Krakowie”, „Krakowskie Dni Muzyki Organowej”, „Festiwal Muzyki Dawnej” w Starym Sączu, J.S.Bacha we Wrocławiu, „Gaude Mater” w Częstochowie, „Dresdner Musik Festspiele” w Dreźnie, „Maggio Mussicale fiorentini” we Florencji. Koncertował z wieloma orkiestrami filharmonicznymi m.in. we Francji, we Włoszech, w Niemczech, w Szwajcarii, Holandii, Norwegii, a także w kilkunastu Stanach USA i w Korei Południowej. Marcin Wolak ma w swym bogatym repertuarze utwory od muzyki dawnej po współczesną. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i nadal współpracuje jako solista z Chórem Polskiego Radia. Jest cenionym śpiewakiem kameralistą w Zespole Madrygalistów „Capella Cracoviensis” założonym i kierowanym przez dyrektora Stanisława Gałońskiego i wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.

Mina Balissat (Nagoya – Japonia) organy i Jadwiga Kowalska (Kraków) organy niedziela, 1 lipca 2007, godz. 17:30

Program: Dietrich Buxtehude (1637–1707) -Preludium g-moll BuxWV 148, Heinrich Scheidemann (1595–1663) -Fantazja chorałowa na temat Jesus Christus unser Heiland, Dietrich Buxtehude (1637–1707) - Fuga C-dur BuxWV 174, Franz Tunder (1614-1667) -Chorał In dich hab ich gehoffet, Herr, Dietrich Buxtehude (1637–1707) -Preludium e-moll BuxWV 142, Gustav Adolf Merkel (1827–1885) -Adagio z Sonaty d-moll op. 30 na cztery ręce i cztery nogi, Franz Schubert (1797–1828) -Fuga e-moll, op. posth. 152 na cztery ręce, Johann Sebastian Bach (1685–1750) -Koncert a-moll BWV 593 (wg A. Vivaldiego) Allegro, Adagio, Allegro

Mina Balissat pochodzi z Nagoya w Japonii. W 1993 roku ukończyła, otrzymując najwyższą ocenę "Premier Prix", klasę wirtuozowską, pod kierunkiem profesora Jean-François Voucher, w Konserwatorium w Lozannie w Szwajcarii. Pracowała pod kierunkiem profesora Bernarda Lagacé w Montrealu w Kanadzie. Po powrocie do Europy doskonaliła swoje umiejętności, w ramach studiów podyplomowych, w Konserwatorium w Lozannie, w klasie profesor Kei Koito, specjalizując się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Konserwatorium ukończyła z najwyższą oceną w roku 1997. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solistka i kameralistka, m.in. w Szwajcarii, Polsce, na Ukrainie a także w rodzinnej Japonii. W rozległym repertuarze posiada utwory od XVII do XXI wieku. Najczęściej prezentuje utwory kompozytorów niemieckich XVII stulecia oraz twórców współczesnych.

Marek Stefański (Kraków) organy niedziela, 8 lipca 2007, godz. 17:30

Program: Dietrich Buxtehude (1637–1707) -Toccata in F, BuxWV 157 -Passacaglia in d, BuxWV 161 -"Komm, heiliger Geist, Herre Gott" BuxWV 200 -Praeludium in g, BuxWV 149, Johann Sebastian Bach (1685–1750) -Choralpraeludium "An Wasserflüssen Babylon" BWV 653b, Felix Mendelssohn- Bartholdy (1809–1847) -Sonate VI d-moll op. 65: - Choral - Andante sostenuto - Allegro molto - Fuge - Finale, Josef Rheinberger (1839–1901) -Praeludium, Andante, Introduction und Fuge d-moll, op. 98/157

Marek Stefański naukę gry na organach rozpoczął w Krakowie u profesora Andrzeja Białko. W 1994 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów profesora Joachima Grubicha. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w krakowskiej Akademii Muzycznej. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich festiwali muzyki organowej oraz kościołów i estrad Izraela, Rosji, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Luksemburga, Szwecji, Danii, Włoszech, Ukrainy, Litwy, Rumunii, Mołdawii, Ekwadoru, USA. Marek Stefański jest propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Dokonał licznych nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz wielu rozgłośni zagranicznych, jak również dla wytwórni fonograficznej "DUX" (dziewięć płyt CD). Obok intensywnej solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi oraz wybitnymi wokalistami i instrumentalistami. W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej, gdzie oprócz gry organowej podczas uroczystości kościelnych, w ciągu każdego roku wykonuje kilkanaście recitali organowych. Od roku 1999 pracuje również w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz prowadzi klasę Organów w Zakładzie Muzyki Kościelnej.

Roman Perucki (Gdynia) organy i Maria Perucka (Gdynia) skrzypce niedziela, 15 lipca 2007, godz. 17:30

Program: Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) -I Sonata f-moll: -Allegro moderato e serioso -Adagio -Andante recitative -Allegro assai vivace, Tabulatura oliwska ca 1619 Anonim-Chorea, Joseph Bonnet (1884–1944) -Variations de concert, Dietrich Buxtehude (1637–1707) -Passacaglia in d, Jan Fryderyk Haendel (1685–1759) -Sonata A-dur Adagio, Allegro, Largo, Allegro, Jean Langlais (1907–1991) -Hommage á Frescobaldi, Elevation, Communion, Tomasso Vitali (1663–1745) -Chaconne na skrzypce i organy

Roman Perucki jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie profesora Leona Batora (1986). Od roku 1984 jest zatrudniony w gdańskiej Akademii Muzycznej. W latach 1996-1999 było prorektorem ds. artystycznych, a od roku 1999 profesorem tejże uczelni. Roman Perucki jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, organistą Katedry Oliwskiej, członkiem Komisji Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim, prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej, Jest jurorem, m.in.: Międzynarodowych Konkursów Organowych w Kaltern (Włochy), Opavie (Czechy), Paryżu, a także w Petersburgu (2005). Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski. Dokonał licznych nagrań telewizyjnych i radiowych. Ma na swoim koncie 28 płyt, w tym jedną platynową i dwie złote. Płyta "Messe pour les paroisses" Fr. Couperina została uznana przez "Ruch Muzyczny" za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody "Fryderyka". Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenie papieskie "Pro eclessia et Pontifice". W roku 2005 uzyskał złotą odznakę: Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Medal św. Wojciecha za zasługi dla Gdańska. W swoim dorobku ma ponad 2000 recitali. W 2005 roku grał, m.in.: w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w Brukseli.

Maria Perucka jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec profesora Henryka Keszkowskiego. Przez wiele lat była koncertmistrzem Zespołu Muzyki Dawnej "Cappella Gedanensis". Występowała z orkiestrą Kaliskiej Orkiestry Symfonicznej, ponadto wraz z Kwartetem Smyczkowym koncertowała w całej Polsce, w Niemczech, Finlandii, Norwegii i we Włoszech. Wielokrotne brała udział w konkursach muzyki kameralnej. Jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi w 1986 roku. Prowadzi klasę skrzypiec w Społecznej Szkole Muzycznej II stopnia w Gdyni.

Natascha Reich (Wiedeń – Austria) organy niedziela, 22 lipca 2007, godz. 17:30

Program: Paul Hofhaimer (1459–1537) -Salve regina Salve regina - Ad te clamavus - Eya ergo - Nobis post hoc - O clemens - O dulcis Maria, Wolfgang Amadeusz Mozart (1735–1791) -Fantasie f-Moll, KV 594, Egon Wellesz (1885–1974) -Teile der Partita in honorem, J.S. Bach Fantasia - Gigue - Sarabande, Robert Fuchs (1847–1927) -Variationen cis-Moll über ein Originalthema

Natascha Reich ukończyła studia w klasie organów u Rudolfa Scholza i Martina Haselböcka w Wiedniu oraz Theo Jellema w Holandii, u którego studiowała również w klasie klawesynu. Od 1997 roku bierze udział w kursach mistrzowskich, m.in.: w Stift Altenburg w Austrii, Tonhalle w Zurychu, ST.Eustache w Paryżu, prowadzonych, m.in. przez L. Lohmanna, M. Sandera, G. Maiera, M. Haselböcka i E. Ullmana. Artystka prowadzi aktywną działalność pedagogiczną i koncertową, dokonuje licznych nagrań dla radia i telewizji oraz nagrań płytowych. Jest autorką projektu "Orgeln Begreifen" ("Zrozumieć organy").

Organizatorzy: Oświęcimskie Centrum Kultury, Parafia św. Maksymiliana

Koncerty: Kościół św. Maksymiliana w Oświęcimiu, pl. Maksymiliana 2

Patroni medialni: TVP Kraków, Radio Kraków, Telewizja Oświęcim, Głos Ziemi Oświęcimskiej, Gazeta Krakowska, portal regionalny www.oswiecimskie24.pl

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ