koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024SPOTKANIA Z GWIAZDAMI: MAGDALENA KORDELCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365AVATAR Nowe szaty królaSPOTKANIA Z GWIAZDAMI: FILIP ŁOBODZIŃSKI
zmodyfikowano  3 lata temu

ZBRODNIA I KARA

Tarnów »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 661 wyświetleń od 22 sierpnia 2021
  • 24 października 2021, niedziela
    » 18:00
  • 23 października 2021, sobota
    » 18:00

Fiodor Dostojewski
ZBRODNIA I KARA

Autor: Fiodor Dostojewski
Tłumaczenie: Czesław Jastrzębiec-Kozłowski
Adaptacja i reżyseria: Maciej Podstawny
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy, rekwizyty, asystentka scenografa: Marta Śniosek-Masacz
Muzyka: Kamil Tuszyński
Ruch sceniczny: Anna Obszańska
Asystenka reżysera (AST w Krakowie): Anna Obszańska
Asystent reżysera: Kamil Urban
Inspicjetka, suflerka: Aleksandra Stach

Obsada: Matylda Baczyńska,Dominika Markuszewska, Stefan Krzysztofiak,Tomasz Piasecki, Kamil Urban, Tomasz Wiśniewski, Piotr Niedojadło.

„Zbrodnia i kara”, najsłynniejsza powieść Dostojewskiego, to zarówno kryminał i powieść psychologiczna i filozoficzny traktat. „Zbrodnia i kara” jest klasyczna i popularna, czytana w szkole uchodzi za jedną z kilku najatrakcyjniejszych kanonicznych lektur. Ale czy jest dobrze czytana?
To drobiazgowe studium zbrodni skupia się na konsekwencjach psychologicznych i społecznych przestępstwa. I jest to doprawdy imponująca mapa – umysłu mordercy, jego otoczenia, miasta, wreszcie – umysłowości całego kontynentu. Mało kto jednak dostrzega, że Dostojewski zawarł w powieści równie szeroki namysł nad przyczynami zbrodni, powodami przemocy – namysł głęboko polityczny i rewolucyjny.
Zbrodnia w tarnowskiej „Zbrodni i karze” jest opowiedziana i przeżyta przez sześcioro aktorów i żywy fortepian (pianista Piotr Niedojadło buduje ścieżkę dźwiękową przeważnie z wielkich klasycznych rosyjskich kompozycji). Aktorzy rozważają rozmaite, szerokie konsekwencje czytania Dostojewskiego, pisarza „problemów przeklętych”, „okrutnego talentu”. Z różnych perspektyw przyglądają się historii i bohaterom powieści, opowiadają o nich i łączących ich relacjach, płynnie przechodząc od teatralnego eseju do mocnych sytuacji fabularnych, od emocjonalnych tyrad do intymnych zwierzeń, a wszystko w panoramie amerykańskiego, zbankrutowanego miasta Detroit – do Detroit bowiem z XIX-wiecznego Petersburga przeniesiono akcję spektaklu.
Żonglują materią „Zbrodni i kary”, usiłując na oczach widzów dociec, czy zbrodnia Raskolnikowa jest największą i na pewno jedyną zbrodnią opisaną w powieści, czy Raskolnikow jest świętym i szlachetnym filozofem, który zbłądził, czy ofiarą drastycznych nierówności społecznych, skrajnego ubóstwa i poniżającego większość ludzi systemu ekonomicznego? I wreszcie, ile w każdym z nas jest Raskolnikowa.
Spektakl jest zarówno komunikatywną analizą świata „Zbrodni i kary”, jak i osobistą, zaangażowaną wypowiedzią twórców, głęboko zakorzenioną w świecie współczesnym i w otaczającej nas rzeczywistości.

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ