koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
Miesięcznik CO JEST GRANE Kwiecień 2021 ONLINE

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Miesięcznik CO JEST GRANE - kwiecień 2021 - ONLINE
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Recital Jana Kondraka: "Sztukmistrz Śpiewa"

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 017 wyświetleń od 28 października 2016

Konkurs Poetycki im. Adama Asnyka uświetni recital Jana Kondraka. Zapraszamy na to wyjątkowe muzyczne spotkanie.

Jan Kondrak – absolwent polonistyki w UMCS. Autor, kompozytor i wykonawca piosenek. Tłumacz, publicysta i prozaik. Współzałożyciel Lubelskiej Federacji Bardów. Zdobywca nagród na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, Krajowego Festiwalu Piosenki w Opolu i świnoujskiej FAMY.

Zrealizował wiele scenariuszy własnych widowisk estradowych, np. "Ogród wiszący-Pieśniarze świata" – spektakl nagrodzony na targach estradowych OSET w Rzeszowie. Teatr Młodzieżowy w Ełku wystawił musical jego autorstwa pt. "Moje Włosy". Na deskach Teatru Centralnego w Lublinie miała miejsce premiera jego widowiska pt. "Pieśń z pieśni", do którego muzykę skomponował Zbigniew Łapiński.

Publikował w "Kamenie", "Kulturze Niezależnej" i "Tygodniku Współczesnym", "Almanachu Prowincjonalnym", "Akcencie", a najwięcej w piśmie "Piosenka". Napisał rozdział monumentalnej pracy zbiorowej: "Jan Paweł II do artystów. Artyści do Jana Pawła II". Osobne rozdziały poświęcono Kondrakowi w książkach o charakterze archiwizacyjno-naukowym, w "Scriptores" i "Świat" trzeba przekręcić oraz w „Piosenki prawdziwe” w kulturze PRL.

Wymyślił formułę Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie i czternaście razy go przeprowadził. Wyróżniony Złotym Indeksem na czterdziestolecie Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie za – jak to określono – utworzenie księstwa piosenki literackiej w Lublinie. Koncertował w głównie w Polsce. Ale też w Austrii, Irlandii, Francji, Anglii, USA, Bułgarii, na Białorusi i Ukrainie.

Wydał następujące fonogramy solowe: "Missa Pagana", "Tango Tristè", "Madamme I" i "Madamme II" (wszystkie z tekstami Edwarda Stachury). A także Kolędy przy gitarze i cztery pozycje z tekstami własnymi: "Wyzwanie", "Tym co pod wiatr", "Romanse ballady" i "Kto Co".Ma w dorobku poemat pt. "Trzynasta Trzydzieści".

Z Lubelską Federacją Bardów wydał następujące płyty: "Na żywo w Hadesie", "Miłość mi wszystko wyjaśniła" (do słów Karola Wojtyły), "Kolędy Żaglowe", Lubelska Federacja Bardów Kazimierzowi Grześkowiakowi (z tekstami Kazimierza Grześkowiaka), "Imperium", "Tygiel", "Klechdy Lubelskie", "Dycha w Trójce" i Stachura-Poematy.

Koncepcyjnie przygotował album opowiadający historię Świdnika i Lubelszczyzny w piosenkach, co zostało nagrane przez LFB z udziałem licznych gości, a wydane jako płyta DVD pt. "Wysoki Lot". Wydarzeniom ze stanu wojennego poświęcony jest jego singiel pt. "Pieśń Dzwonu Wolności".

Od końca ubiegłego wieku bierze udział jako śpiewak i kompozytor w przedstawieniu pt. "Album rodzinny" teatru Grupa Chwilowa. We współpracy z Teatrem Starym w Lublinie powstało jego solowe przedstawienie pt. "Sztukmistrz śpiewa". Grane od 2012 roku. W tym samym teatrze, począwszy od sezonu 2013, śpiewa w spektaklu "Wieczorem", opartym na poezji Józefa Czechowicza, do którego muzykę skomponował Włodek Pawlik.

Jan Kondrak "Sztukmistrz śpiewa" Tytuł recitalu jest nieprzypadkowy. Nawiązując do postaci legendarnego Sztukmistrza z Lublina, Jan Kondrak wykonuje pieśni wymagające „cyrkowych” niemal umiejętności. Każda z nich jest utrzymana w innej stylistyce, dlatego wymaga od aktora zastosowania coraz to innych środków. Na dodatek artysta występuje na ogół bez nagłośnienia. Tak jak występowali śpiewacy w „sztukmistrzowskich”, dawnych czasach, kiedy to było wiadomo, kto „ma głos”, a kto go nie ma. Dzięki temu słuchacze czują, co to jest naturalna dynamika śpiewu. Jan Kondrak propaguje od dawna ten rodzaj występowania jako odtrutkę na przerost techniki w sztukach wszelkich, jako wyraz tęsknoty do naturalności. Przedstawienie miało premierę w Teatrze Starym w Lublinie, grane też w Teatrze Kamienica w Warszawie. Na repertuar złożą się pieśni napisane i skomponowane przez Jana Kondraka, a także utwory Edwarda Stachury, Stinga i wyjątkowe utwory tradycyjne( np.Ataman, miło bracia, miło). Serdecznie zapraszamy na ten wyjątkowy koncert koncert.

Wstęp wolny.

autor:
zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ