koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarAM KonferencjaFABLABYADENTCIMATeatr Dialogu BukwarARTYSTA bez granicCO JEST GRANE - grudzień 2024 - nr 366
zmodyfikowano  14 godzin temu

GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA. Monodram Agnieszki Przepiórskiej

CO jest GRANE » 3 wyświetleń od 28 listopada 2024

#

Bilety w sprzedaży od 16 grudnia

GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA

Zuzia, dziesięcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisać wiersze, by po

kilku latach dostąpić najpierw zaszczytu ich publikacji w szkolnej gazetce „Echa szkolne”,

a następnie zdobyć wyróżnienie w konkursie poetyckim „Wiadomości Literackich”,

namówiona do udziału w nim przez samego Juliana Tuwima. Od tego momentu wszystko

idzie w jej życiu jak po maśle: osiemnastoletnia już Zuzanna rozpoczyna współpracę

z „Wiadomościami Literackimi”, przenosi się z prowincjonalnego Równego (Wołyń) do

wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisać dla „Szpilek”. Przystąpienie do

legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji „O

centaurach”, nie tylko umacnia pozycję młodej poetki w Warszawie, ale też winduje ją na

towarzyski i literacki szczyt. Świat wydaje się leżeć u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna.

Autor tekstu, Piotr Rowicki, nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara się ją odbrązowić,

pokazać taką, jaką mogłaby być naprawdę. Tekst ten i postać nie istniałyby jednak na scenie

bez czułej narratorki, w którą z niezwykłym poświęceniem i wewnętrzną prawdą wciela się

Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska ręka Anny

Gryszkówny. W sytuacji wojny w Ukrainie postać i historia Ginczanki nabierają

nieoczekiwanego charakteru. Jak pisała Swietłana Aleksjiewicz: „wojna nie ma w sobie nic

z kobiety”. Zuzanna Ginczanka, w przejmującej kreacji Przepiórskiej, zdaje się tę prawdę

potwierdzać. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny.

TEKST: Piotr Rowicki

REŻYSERIA: Anna Gryszkówna

SCENOGRAFIA, KOSTIUM: Anna-Maria Karczmarska

MUZYKA: Michał Lamża

KONSULTACJA MERYTORYCZNA: Agata Araszkiewicz

REŻYSERIA ŚWIATŁA: Mateusz Gierc

KOORDYNACJA: Małgorzata Rapacz

WYSTĘPUJE: Agnieszka Przepiórska

PRODUKCJA: Teatr Łaźnia Nowa, Bałtycka Agencja Artystyczna

W spektaklu wykorzystano fragment filmu z Zuzanną Ginczanką z kawiarni Adria w

zmodyfikowano  14 godzin temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ