koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024KLIMT wystawa WrocławCantores wiolonczelaKOK Zaduszki JazzoweARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Mazovia Goes Baroque - Projekt 6/2010

Płock »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 743 wyświetleń od 1 grudnia 2010
  • 13 grudnia 2010, poniedziałek
    » 18:00

Bach na klawesyn

W roku 2010 festiwal Mazovia Goes Baroque rozpoczął się od Bacha i Bachem się skończy. Tym repertuarowym wyborem podkreśla niezwykłą nić, spinającą tworczość niemieckiego kantora i polsko-francuskiego pianisty-kompozytora. Przypominając, że jedną z myśli przewodnich tegorocznego festiwalu jest idea „mowienia" O Chopinie bez Chopina.

W ramach 6 projektu festiwalu Mazovia goes Baroque 2010 publiczność z Płocka usłyszy w całości rzadko wykonywane, niezwykłe Wariacje Goldbergowskie na klawesyn.

Nie każdy mieszkaniec Polski może usłyszeć to wybitne dzieło, grane "na żywo" w swoim mieście na tym oryginalnym instrumencie. Bo i nie każde polskie miasto klawesyn posiada. Posiada go natomiast Płocka Orkiestra Symfoniczna, a więc tym samym - miasto Płock. Na tymże właśnie klawesynie w zimowy poniedziałek 13 grudnia zabrzmią właśnie Wariacje Goldbergowskie - utwor skomponowany w oryginale na klawesyn, ale we wspołczesnych nam czasach wykonywany częściej na fortepianie. Brzmieć będzie przez około 1 godzinę i 20 minut bez przerwy. Taki własnie jest przybliżony czas trwania tego dzieła.

Utwor składa się z Arii z 30 wariacjiami, opartycmi na jej schemacie harmonicznym, wykorzystującymi przerożne formy muzyczne, w tym rożne tańce oraz skomplikowane i kunsztowne formy polifoniczne, jak fugetta i kanon w rożnych odmianach. Cykl kończy Aria da capo w pierwotnej wersji. Utwor powstał około roku 1741 dla hrabiego Hermana Karla von Keyserlinga i wykonywany był przez Johanna Gottlieba Goldberga, muzyka hrabiego i ucznia Bacha, od ktorego wariacje wzięły swą nazwę. Według biografii Bacha napisanej przez Johanna Nikolausa Forkela, utwor miał służyć jako "lekarstwo" na bezsenność hrabiego. Było to najprawdopodobniej dzieło, za ktore Bach otrzymał największe wynagrodzenie. Jest to jedyny przykład formy wariacyjnej napisanej na klawesyn przez Wielkiego Kantora.

Niezwykłe dzieło Jana Sebastiana Bacha zakończy II edycję festiwalu Mazovia Goes Baroque. Znany już w Polsce duński klawesynista i organista, Allan Rasmussen zamknie tegoroczny cykl w sposob symboliczny. Oto kantor z Kopenhagi zagra dzieło kantora z Lipska, w ktorym, jak być może w żadnym innym, pokazuje nam swoje „pianistyczne" oblicze.

Bilety na koncert dostępne w kasie Płockiej Orkiestry Symfonicznej, ul. Bielska 9/11, tel.* *(24) 364 10 85

oraz na godzinę przed koncertem w Państwowej Szkole Muzycznej, ul. Kolegialna 23**

bilety:

Bilet normalny: cena 15 zł Bilet ulgowy: cena 10 zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ