koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - lipiec/sierpień 2024 - nr 362LATO w biblioteceKRUPAGASTRO Miasto 4
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Urodziny Mozarta - Koncert Familijny

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 635 wyświetleń od 20 stycznia 2013

Powracając do pięknych muzycznych tradycji Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego chciałoby w nowym roku zaprosić Melomanów na weekend z Mozartem.

To niezwykłe wydarzenie – nawiązujące do salzburskich Tygodni Mozartowskich, organizowanych corocznie w styczniu w rocznicę urodzin kompozytora – stanie się pięknym otwarciem nowego sezonu muzycznego. Magnesem cyklu pozostanie nie tylko osoba samego Mozarta, jego wspaniała emanująca doskonałością oraz świeżością pomysłów melodycznych muzyka. Splendoru całemu projektowi dodadzą ponadto występy najwybitniejszych polskich zespołów i kameralistów.

27 stycznia 2013 r. godz. 12.00

Prowadzenie koncertu – Jan Popis

Wystąpią: Agata Sapiecha – skrzypce

Teresa Kamińska – wiolonczela

Katarzyna Drogosz, Petra Matejova – pianoforte

BILETY W CENIE 5 zł

Jan Popis

Muzykolog, krytyk muzyczny, producent oraz wydawca płyt CD z muzyką klasyczną, popularyzator muzyki. Jeden z najwybitniejszych znawców muzyki Fryderyka Chopina. Ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej. Od 1974 pracował w Polskim Radiu, w redakcjach bądź działach muzyki klasycznej, gdzie prowadził autorskie programy, w tym słynne „Środy chopinowskie”. Od roku 1975 komentuje w Polskim Radiu oraz w TVP siedem kolejnych Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych im. F. Chopina. Stworzył wydawnictwo płytowe, którego kilkadziesiąt płyt CD było nominowanych, a kilkanaście otrzymało statuetkę FRYDERYK oraz nagrodę Totus Tuus. W 1998 roku podjął współpracę z Krystianem Zimermanem i z utworzoną przez niego Polish Festival Orchestra. Od ponad 10 lat współpracuje jako doradca z Rafałem Blechaczem. Jest dyrektorem artystyczno-programowym wydawnictwa fonograficznego MUZA Polskie Nagrania. Za swą działalność otrzymał m.in. nagrodę - medal Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków dla Krytyka Muzycznego Roku, medal Gloria Artis, medal Pro Sinfoniki, medal Pro Arte im. Ignacego Jana Paderewskiego.

Agata Sapiecha

Skrzypaczka, pedagog, założycielka i kierownik artystyczny zespołu „Il Tempo”, z którym koncertowała w Europie i na świecie. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Odbywała staż w Konserwatorium Moskiewskim u Oleha Krysy, studiowała pod kierunkiem Simona Standage’a w Dreźnie i w 1997 uzyskała dyplom Dresdner Akademie für Alte Musik w specjalności „skrzypce barokowe”. Współpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi zespołami oraz solistami. Jako członek zespołu „Ars Nova”, wykonywała muzykę średniowiecza i renesansu na rebeku, fideli i mazankach. Bierze udział w znaczących festiwalach w Polsce i na świecie. Nagrywa dla radia i telewizji. Wielokrotnie uczestniczyła w pracach jury światowych i ogólnopolskich konkursów muzyki dawnej oraz kameralnej. Od 1996 kieruje Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prowadząc jednocześnie klasę skrzypiec historycznych i orkiestrę barokową. Jest kierownikiem artystycznym i wykładowcą Forum „Muzyka Dawna na UMFC”. Reprezentowała uczelnię na Międzynarodowych Konferencjach „Early Music Platform”. Jest założycielką, dyrektorem i wykładowcą Międzynarodowych Letnich Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie. W 1999 założyła Fundację Concert Spirituel, której zadaniem jest wspomaganie i promowanie inicjatyw muzycznych z zakresu interpretacji muzyki dawnej zgodnie z założeniami epoki. Pełniła funkcję wiceprezesa Warszawskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej. Była także Członkiem Zarządu Central European Festival’s Early Music Association.

Teresa Kamińska

Pracuje na stanowisku adiunkta w krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę wiolonczeli, a od roku akademickiego 2007/2008 również klasę wiolonczeli barokowej. Akademię Muzyczną w Krakowie ukończyła z wyróżnieniem w roku 1992 (klasa wiolonczeli prof. W. Hermana). Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz laureatką nagrody Primus Inter Pares. W latach 1992-94 specjalizowała się w historycznym wykonawstwie (studia podyplomowe w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie w klasie wiolonczeli barokowej W. Möllera). W latach 1994-2000 w ramach eksperymentalnego Wydziału Muzyki Dawnej prowadziła klasę wiolonczeli barokowej w PSM II st. we Wrocławiu. Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową, wykonując repertuar solowy i kameralny od XVII-XVIII w. (D. Gabrielli, J. S. Bach, własne transkrypcje sonat G. F. Haendla) po współczesność (Z. Gardonyi, K. Penderecki, I. Taranenko). Jako kameralistka występowała w ramach wielu renomowanych festiwali krajowych i zagranicznych. Jako solistka koncertowała m. in. w Filharmonii Bałtyckiej, Krakowskiej, Wrocławskiej i Białostockiej. Ma na swoim koncie pierwsze polskie wykonania koncertu wiolonczelowego J. Haydna na instrumencie historycznym oraz liczne wykonania suit J. S. Bacha. W roku 2004 wspólnie z włoskim fagocistą G. Mandolesi nagrała dla francuskiej wytworni BNL koncert na wiolonczelę, fagot i smyczki A. Vivaldiego, w 2006 suity solowe BWV 1007 i BWV 1010 na zamówienie Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy, a w 2007 suitę BWV 1007 dla japońskiej wytwórni IMC.

Współpracuje ze znakomitymi zespołami (m. in. Harmonologia, Il Tempo, Kölner Akademie), koncentrując się na współpracy z prowadzonym przez M. Toporowskiego zespołem Concerto Polacco, wykonującym muzykę baroku i klasycyzmu na instrumentach z epoki (Fryderyk 2007 za CD z jasnogórską muzyką dawną, dwa Fryderyki 2008 - za CD z muzyką J. Zeidlera oraz za kolejną płytę z muzyką ze zbiorów jasnogórskich). Jest regularnie zapraszana do prowadzenia kursów interpretacji, udziela licznych konsultacji. Gra również na wiolonczeli 5-cio strunowej (M. Caudle 2006), wykonując ze szczególnym upodobaniem własne opracowania utworów J. S. Bacha.

Katarzyna Drogosz

Rocznik 1977, urodziła się i mieszka w Warszawie. Wykształcenie zdobywała w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu, a także w Conservatorium van Amsterdam w klasie fortepianu historycznego oraz w Musikhochschule we Fryburgu w klasie klawesynu. Laureatka prestiżowego międzynarodowego konkursu „Musica Antiqua” w Brugii w kategorii pianoforte solo. W pracy artystycznej nie ogranicza się do jednego stylu czy epoki, choć największym zainteresowaniem darzy czasy przełomu wieków XVIII i XIX. Pasjonuje się historią fortepianu. Koncertuje w Polsce i za granicą, jako kameralistka współpracuje z wieloma uznanymi muzykami, między innymi z wiolonczelistką Teresą Kamińską i sopranistką Martą Boberską. Zapraszana przez ważne instytucje – w ubiegłym roku koncertowała między innymi w Filharmonii Łódzkiej oraz z solistami Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Występowała także na festiwalu „Kręgi Sztuki” w Cieszynie, na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy oraz na festiwalu „Anima Musica” w Gdyni. W ramach Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim prowadzi klasę fortepianu historycznego, a od 2010 roku pracuje jako asystent w klasie klawesynu profesora Marka Toporowskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Petra Matejova

Od ponad dekady łączy w swojej karierze grę na fortepianie i pianoforte. Po ukończeniu studiów w klasie fortepianu u prof. Franciszka Maxiana w Praskim Konserwatorium, prof. Petera Toperczera na Akademii Muzycznej w Pradze (dyplom magistra sztuki w roku 2000) oraz u Eugena Indjica w paryskiej Schola Cantorum (koncert dyplomowy z najwyższą możliwą oceną przyznaną przez jury w roku 2001), dzięki wielkiemu zamiłowaniu do muzyki przełomu XVIII i XIX w. rozpoczęła intensywne studia nad repertuarem klasycyzmu i wczesnego romantyzmu oraz interpretacjami na instrumentach z epoki lub ich kopiach. Równolegle doskonaliła grę u Stanleya Hooglanda w Amsterdamie oraz Patricka Cohena w Paryżu. Następnie kontynuowała studia Cycle de Perfectionnement w Konserwatorium Paryskim, gdzie współpracowała z klawesynistą i dyrygentem Kennethem Weissem. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów, takich jak: Murray Perahia, Aleksiej Lubimow, Wasilij Łobanow, Pnina Salzman czy Alessandro Moccia. Jako pianoforcistka występowała na festiwalach m.in. we Francji (Festival Couperin, Festival du Parc Floral), Hiszpanii (Festiwal Muzyki Dawnej w Barcelonie) i Czechach (Haydn Festival, Festival EuroArt), ponadto grywała jako solistka i członek zespołów kameralnych w wielu innych europejskich krajach. Dokonała licznych nagrań utworów na fortepianie historycznym i nowoczesnym dla czeskiego oraz słowackiego radia (Rejcha, Mozart, Janacek, Fibich, Vorisek, Tomasek, Franck) oraz francuskiej stacji telewizyjnej MEZZO (Schubert). W 2004 roku nagrała w Paryżu solową płytę (Schubert, Beethoven i Vorisek) W muzyce kameralnej często współpracuje z członkami Skampa Quartet, Kocian Quartet i Stamic Quartet, flecistką Haną Knauerovą, a w muzyce dawnej ze śpiewaczkami Franziską Gottwald, Irene Troupovą i innymi, skrzypkami Bojanem Cicicem i Lenką Torgersen, wiolonczelistą Markiem Strynclem, członkami zespołu Musica Florea i innymi. Występowała jako solistka z wieloma czeskimi orkiestrami. W 2003 roku zdobyła nagrodę Fundacji Nadii i Lili Boulanger dla projektu dotyczącego Antonina Rejcha i jego uczniów, w 2004 i 2005 roku otrzymała stypendium Societe Generale, a w następnym roku otrzymała roczną rezydenturę w paryskim Cité des Arts. W latach 2010-2012 byłą stypendystką rządu francuskiego. Od 1995 regularnie prowadzi zajęcia muzyczne z zakresu kameralistyki, gry na fortepianie i pianoforte. W latach 2007-2009 prowadziła klasę pianoforte w Letniej Szkole Muzyki Dawnej w Valticach, a od 2008 uczy gry na pianoforte w Janacek Academy w Brnie. Klasyczny repertuar gra na kopii instrumentu Anton Walter & Sohn z 1805 r., wykonanym w 2007 roku przez Paula McNulty.

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ