koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINAPOK KWIECIEŃ - MAJ 2024
zmodyfikowano  8 lat temu

Opowieści Hoffmanna

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 50 570 wyświetleń od 19 stycznia 2009
  • 3 lutego 2015, wtorek
    » 18:00
  • 13 stycznia 2015, wtorek
    » 18:00

Jacques Offenbach

  • reżyseria: Waldemar Zawodziński
  • muzyka: Jacques Offenbach
  • libretto: Jules Barbier, Michel Carré
  • kierownictwo muzyczne: Ewa Michnik
  • inscenizacja: Waldemar Zawodziński
  • scenografia: Waldemar Zawodziński
  • kostiumy: Małgorzata Słoniowska
  • choreografia: Janina Niesobska
  • ruch sceniczny: Janina Niesobska
  • przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
  • dyrygent: Ewa Michnik
  • asystent dyrygenta: Bassem Akiki
  • asystent reżysera: Hanna Marasz
  • asystent scenografa: Katarzyna Zbłowska

Opowieści Hoffmanna to ostatnie, niedokończone dzieło Offenbacha, mistrza żartobliwej muzy, autora operetek i muzycznych komedii, m. in. Pięknej Heleny, Orfeusza w piekle i Życia paryskiego.

Jacques Offenbach (1819-1880), paryski kompozytor rodem z Kolonii, uważany jest za wybitnego reprezentanta dziewiętnastowiecznej operetki francuskiej. W swoich pełnych humoru i inwencji melodycznej dziełach wyśmiewał życie społeczno-polityczne Francji czasów Napoleona III.

Odnosił międzynarodowe sukcesy (jego Kankan podbił cały świat), ale też zmagał się z bankructwami. Pod koniec życia zapragnął stworzyć dzieło wyjątkowe: operę fantastyczną Opowieści Hoffmanna, opartą na modnych opowiadaniach Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. Opowieści są jedyną wybitną operą Offenbacha, znacznie przerastającą jego operetki wartościami artystycznymi. Kompozytor pragnął stworzyć dzieło, które zapewniłoby mu pozycję wśród wielkich operowych twórców.

Autorzy libretta zastosowali niezwykle ciekawe rozwiązanie - nie tylko oparli pomysł na licznych opowiadaniach Hoffmanna, ale ponadto uczynili ich autora bohaterem opery, jednoczącym w całość poszczególne "opowieści". Operując fragmentami z dzieł Hoffmanna autorzy stworzyli w istocie trzy nowe historie, połączone postacią tytułowego bohatera.

Tak powstała najlepsza z jego muzycznych „opowieści”, z pięknymi ariami i nieśmiertelną barkarolą. Kompozytor nie ukończył niestety utworu i nie doczekał prapremiery, która miała miejsce 10 lutego 1881 r. w paryskiej Opéra Comique.

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ