koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

DWA SŁOWA: Verbum nobile | Przysięga

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 901 wyświetleń od 4 marca 2009
  • 8 marca 2009, niedziela
    » 19:00
  • 7 marca 2009, sobota
    » 19:00

Opera

  • Dyrygent - Michał
  • Dworzyński Reżyseria - Laco Adamik
  • Scenografia - Barbara Kędzierska
  • Kostiumy - Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk
  • Przygotowanie choru - Bogdan Gola
  • Układ pantomimy - Marek Derlaciński
  • Światła - Stanisław Zięba

Stanisław Moniuszko VERBUM NOBILE

Opera w jednym akcie Libretto - Jan Chęciński

Prapremiera - Teatr Wielki w Warszawie, 1 I 1861

Premiera obecnej inscenizacji - 14 II 2009 Spektakl w wersji oryginalnej z angielskimi napisami Libretto Verbum nobile, w przeciwieństwie do tekstow poprzednich oper Moniuszki, jak Halka czy Hrabina, nie posiada społecznych akcentow; jest to po prostu staropolski obrazek obyczajowy, w ktorym z życzliwym uśmiechem autor podrwiwa sobie z niewzruszalności owego szlacheckiego słowa, dawanego nazbyt często pochopnie i nierozważnie.

Treść libretta jest błaha i naiwna, Moniuszko potrafił jednak stworzyć operę pełną wdzięku, a przy tym na wskroś polską, szczerze narodową, trafiającą do wyobraźni i uczuć owczesnego polskiego społeczeństwa. Aleksander Tansman PRZYSIĘGA (Le Serment) Epizod liryczny w dwoch obrazach Libretto - Dominique Vincent wg Honore de Balzaca Prapremiera - Theatre Royal de la Monnaie, Bruksela, 11 III 1955

Premiera obecnej inscenizacji - 14 II 2009 Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami Napisana w 1953, w 1954 r. wykonana w Paryżu w wersji estradowej pod batutą Andre Cluytensa, a następnie wystawiona przez Theatre Royal de la Monnaie w Brukseli, Przysięga odznacza się wielką siłą dramatyczną, przy rownoczesnej oszczędności użytych środkow (niewielka ilość osob występujących, kameralny skład orkiestry, w ktorą natomiast wtopiony jest żeński chor).

Dramatycznemu wyrazowi podporządkowany też został muzyczny język utworu, swobodny tonalnie, a w niektorych scenach całkowicie atonalny. Libretto opery oparte zostało na tle znanej noweli Balzaca. Nietrudno stwierdzić, że identyczny motyw treściowy posłużył za punkt wyjścia Juliuszowi Słowackiemu w dramacie Mazepa.

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ