koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
SPOTKANIA Z GWIAZDAMI: MAGDALENA KORDELSPOTKANIA Z GWIAZDAMI: FILIP ŁOBODZIŃSKITP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365AVATAR Nowe szaty króla
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Przemysław Strożek - Między muzyką Afryki a rytmem maszyn.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 35 175 wyświetleń od 10 czerwca 2009

Afroamerykański Jazz i jego miejsce w sztuce europejskich awangard: od dadaistów do Le Corbusiera

Wykład towarzyszący wystawie Inwazja dźwiękow. Muzyka i sztuki wizualne

Jazz jako wytwor afroamerykańskiej kultury przyjęty został w awangardowych środowiskach artystycznych międzywojennej Europy z ogromnym entuzjazmem. Był symbolem wolności, łamania z gory ustalonych zasad, nieustającego eksperymentu, wyzwolenia, wyrazem anty-sztuki oraz sztuki maszyny. Podczas gdy czarnoskora Josephine Baker tryumfowała w Paryżu, w całej Europie zaczęły formować się pierwsze jazzbandy, naśladujące styl Nowego Orleanu. Jazz przenikał do Europy w formie egzaltacji czarnej kultury i amerykańskiej nowoczesności, stając się metaforą „technologicznego prymitywizmu". Fascynował awangardowych artystow nie tylko jako muzyka, ale przede wszystkim kulturowy fenomen: wyraz połączenia ducha dawnej Afryki z nowoczesnością amerykańskiego życia; prymitywizmu z dynamicznym rozwojem technologii; „białej" rasy/kultury z „czarną", konstruując pewien model nowej tożsamości we wspołczesnym świecie. W tym kontekście wykład nie będzie poświęcony muzyce. Stanowi natomiast propozycję prześledzenia obecności afroamerykańskiego jazzu w sztukach plastycznych, fotografii, w teatrze oraz literaturze europejskich awangard.

PRZEMYSŁAW STROŻEK - (ur. 1983), absolwent Polonistyki UW, student Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, doktorant Instytutu Sztuki PAN. Przygotowuje rozprawę o obecności włoskiego futuryzmu w Europie Środkowej.

Sala kinowa, wejście od ul. Burschego

bilety:

WSTĘP WOLNY

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ