koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Judyta, jaką była

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 40 552 wyświetleń od 23 października 2009

Warszawa » ul. Dąbrowszczaków 2 » NA MAPIE

  • 30 października 2009, piątek
    » 19:00
  • 29 października 2009, czwartek
    » 19:00

Kropka Theatre w DK PRAGA

Kropka Theatre prezentuje monodram w języku polskim „Judyta, jaką była"


29 i 30 października 2009 godz. 19.00* *

Dom Kultry PRAGA

ul. Dąbrowszczakow 2


Spektakl oparty na motywach apokryficznej historii z Księgi Judyty w połączeniu z fragmentami „Niewolnika' wg I.B.Singera oraz Pieśni nad Pieśniami, Hagada, Martin Buber

Reżyseria - Anatoly Frusin/Jolanta Juszkiewicz

Obsada/Adaptacja - Jolanta Juszkiewicz

Muzyka - Trio Kroke

Spektakl wystawiany w ramach konkursu „Literatura Dawna" powołanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizowanego przez Instytut Teatru im. Z. Raszewskiego

Księga Judyty opowiada o ataku wojsk Holofernesa na Żydow. Bethulia, miasto otoczone przez nieprzyjaciela i odcięte od źrodła wody tuż przed decyzją poddania się. Wtedy to Judyta, wdowa o nieprzeciętnej urodzie i oddaniu Bogu wychodzi z miasta i wkracza do obozu nieprzyjaciela, oczarowuje Holofernesa, zyskuje jego przywileje i w końcu morduje go. Judyta wraca z głową Holofernesa. Historia ta nie ma pełnego poparcia w faktach historycznych. Judyta znana jest wśrod wielu kultur jako przykład bohaterstwa i wielkiego poświęcenia i szlachetności w imię wolności narodu.

W interpretacji Kropka Theatre, Judyta pokazana jest kobietą wrażliwą i emocjonalną. Nie była osobą społeczną, nie ona sama wyszła z inicjatywą poświęcenia dla ratowania mieszkańcow. Słysząc głos, podążyła wykonać wolę Bożą. Człowiek nie zna jednak swoich zachowan - Judyta i Holofernes zakochują się w sobie wzajemnie. Młoda wdowa zbyt wcześnie wydana za mąż by doświadczyć namiętność kobiecą w chwili spotkania z Holofernesem jest już gotowa na dojrzały związek z mężczyzną. Czas spędzony na wdowim pustelnictwie wcale nie musiał być ucieczką przed fantazjami pożądania.

Zdając sobie sprawę z niemożliwości rozwoju ich związku, oboje przyjmują rolę ofiar. Dopiero pod koniec życia Judyta godzi się ze swoim przeznaczeniem wychwalając Boga słowami Pieśni nad Pieśniami; przyznaje rownież wolność niewolnicy, postać Wandy z 'Niewolnika' wg I.B.Singera. Obecność Singera jest przywołana z uwagi na powiązania ze światem mitow i przypowieści ludowych. Wanda przywołuje swoich słowiańskich bogow w tańcu i śpiewie podążając opisem Żyrcow polskich. Pojawia się tu motyw Łady - Słowiańskiej bogini miłości i piękna, matki Lelum i Polelum, bogini wiosny dzielącej życie pomiędzy ziemią a światem podziemi.

Adaptacja zaczyna się od sceny Judyty na łożu śmierci, następuje rozwoj spektaklu w formie retrospekcji wydarzeń, po czym powrot do łoża śmierci, gdzie Wanda żegna się ze swoją Panią.

bilety:

http://www.dkpraga.pl

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ