koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - grudzień 2018 - nr 298
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Świetnograficzne. Polska grafika reklamowa 1918-1989

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 725 wyświetleń od 19 kwietnia 2010
  • od: 14 kwietnia 2010, środa
    do: 23 maja 2010, niedziela

Wystawa w ramach Polskiego Festiwalu Reklamy

**Wystawa prezentuje dokonania polskich artystow - grafikow reklamowych, tworzących w okresie międzywojennym oraz po II wojnie światowej aż do roku 1989. Jej kurator, Tomasz Lachowski - kolekcjoner oraz właściciel agencji designerskiej Definition Design, opowiada o jej założeniach:

„Może wydawać się to dziwne, ale polska grafika reklamowa międzywojennego Dwudziestolecia oraz czasow PRL-u, nie została dotychczas należycie zbadana. O wielu tworcach oraz wybranych zagadnieniach, w tym szczegolnie tzw. „polskiej szkole plakatu", napisano już prawie wszystko. Jednakże przez ponad 80 lat powstało znacznie więcej prac graficznych o wysokich walorach estetycznych, godnych przypomnienia i zaprezentowania. Mam na myśli niezliczoną ilość ulotek, insertow, katalogow i broszur, opakowań i wydawnictw periodycznych. Ich „użytkowość" i „ulotność" spowodowały, że do naszych czasow przetrwało niewiele. Jednak wytrwała praca kolekcjonerska pozwoliła mi zebrać reprezentatywny zbior, ktory chciałbym Państwu pokazać".

Układ przestrzenny oparty zostanie na czytelnym podziale na wyodrębnione części posiadające nazwy, odwołujące się bezpośrednio do układu przestrzennego miasta. Dlatego pojawi się m.in.: plac, skwer, aleja, rondo i rynek. W każdej z proponowanych części zaprezentowane zostaną oryginalne obiekty i powiększone reprodukcje, wzbogacone o ciekawe cytaty z wydawnictw branżowych, nawiązujące tematycznie do zaproponowanej nazwy sekcji. W każdej części znajdą się zarowno przykłady z okresu międzywojennego, jak rownież z czasow PRL-u. Przyjęcie takiej koncepcji, pozwoli na pokazanie i utwierdzenie w przekonaniu, że mimo tragicznych efektow II wojny Światowej, w grafice użytkowej zachowana została swego rodzaju ciągłość - oczywiście dotyczy to pierwszego powojennego dwudziestolecia. Inne przykłady z lat 70-tych i 80-tych unaocznią natomiast, jak wiele się zmieniło i jak realny socjalizm odcisnął swoje piętno na stosowanych rozwiązaniach graficznych. Oś głowną ekspozycji stanowić będzie „Aleja Zasłużonych Marek", wzdłuż ktorej umieszczone zostaną logotypy dwudziestu najbardziej znanych polskich marek: dziesięć przykładowo z lat międzywojennych oraz dziesięć z czasow PRL-u. Na zamknięciu osi zlokalizowane zostanie „Rondo Szczęścia" - kolektura Totalizatora Sportowego, z reprodukcjami plakatow, materiałow reklamowych, kuponow do losowania itp. Po obu stronach alei wyodrębnione zostaną części m.in: „Plac Propagandy i Reklamy", czy też „ślepy Zaułek Agitacji" prezentujące grupy prac, pasujące tematycznie do określonej nazwy. Na przykład w „Hali odlotow" zaprezentowane zostaną materiały dotyczące historii PLL LOT: bilety lotnicze, rozkłady lotow, plakaty itp., a w części „Parking Strzeżony" przykłady reklam prasowych i rożnego rodzaju wydawnictw, prezentujących polską motoryzację.**

**

bilety:

10 zł

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ