koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - styczeń 2021 - nr 321
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Jackson Pollock s House

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 777 wyświetleń od 29 kwietnia 2010
  • od: 6 maja 2010, czwartek
    do: 6 czerwca 2010, niedziela

wystawa Julii Bistuły

Wernisaż 6 maja godz.19.00

„Jackson Pollock's House" to kolaż przedmiotow o zupełnie kontrastowej wartości. Uwznioślając materiał ostentacyjnie pozbawiony wartości, odpad, poprzez włożenie go do złotej ramy jednocześnie wzięła go w cudzysłow. Ale nie jest to koniecznie złośliwy komentarz do malarstwa abstrakcyjnego lub rynku sztuki, o ktory tak wielu woła - raczej refleksja nad rolą intencji artysty w dziele i roli oprawy oraz przestrzeni w jakiej prezentuje się obiekt w tworzeniu jego „artystyczności".

Pierwsza część pracy Julii Bistuły to fragment „mieszanki" oprawiony w złote ramy i powieszony na ścianie. Wykorzystując tradycję „objet trouve" artystka wskazała jednocześnie na bliskość między tym przypadkowym, masowo produkowanym wzorem oraz na przepaść jaka dzieli takie dwa obiekty. „Mieszanka" powstaje przez mechaniczne zmieszanie ścinkow i odpadkow z innych produkcji. Powszechnie stosowany jako ścierka, wycieraczka i szmata. Efekt, skojarzony przez Bistułę z malarstwem Pollocka powstaje tutaj w sposob zupełnie przypadkowy. Wynika z technologicznego procesu i użycia odrzutow z celowej produkcji, na dodatek należy do sfery przeciwnej sztuce - ma charakter czysto użytkowy, tkanina nie ma nawet własnej nazwy, jej określenie oznacza sposob wykonania.

Można powiedzieć, że to „najtańszy obraz Pollocka" - jednego z najdroższych malarzy w historii (jego „nr 5" sprzedano w Sotheby's w 2006 roku za 140 milionow dolarow).

Zestawienie go z jednym z bardzo zagadkowych i „malarskich" obrazow wykorzystuje kilka analogii. Oprocz zbliżonej na pierwszy rzut oka kolorystyki, ważna jest orientacja tego „obrazu". Pollock malując te prace na podłodze zerwał z tradycyjnym układem obrazu umieszczonego na sztaludze, jednocześnie wpisując w niego swoje, ludzie uwarunkowanie. Malował je gdy leżały płasko, na ziemi, co pozwalało na poruszanie się wokoł obrazu i zrywało z jednym kierunkiem percepcji. „Jackson Pollock's House", wykonany z tkaniny służącej zwykle jako „szmata do podłogi" rownież znajduje się w pozycji poziomej. Jedną z rzeczy ktore go odrożniają jest miniaturowy domek - impast, aplikacja, pokryty plamami farby „maskującymi" go na powierzchni szmaty. Jest to model domu Jacksona Pollocka.

_ Antoni Burzyński_

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ