koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

JAPOŃSKI TEATR LALEK BUNRAKU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 698 wyświetleń od 26 maja 2010

MAGIA DOSKONAŁOŚCI I TRADYCJI

*Sobota, 29.05. godz.18.00 *

JAPOŃSKI TEATR LALEK BUNRAKU
MAGIA DOSKONAŁOŚCI I TRADYCJI

spotkanie z dr. Waldemarem Wolańskim, reżyserem i dramaturgiem, dyrektorem teatru Arlekin w Łodzi, ktory zaprezentuje wykonane tam repliki lalek bunraku oraz oryginalne głowy lalek z teatru Awaji w Japonii - wraz z pokazem animacji.

Cykl http://teatryazji.blogspot.com/ Organizacja Tomasz Madej MAiP. Wstęp 12 zł, dzieci 6 zł.

Waldemar Wolański - reżyser, dramaturg, pedagog. Od 1992 r dyrektor teatru lalek Arlekin w Łodzi. Prezes, a obecnie wiceprezes jedynej organizacji lalkarskiej w Polsce - POLUNIMA. Swoje prace magisterską i doktorską poświęcił właśnie teatrowibunraku: szczegołowej budowie lalki, a także recepcji tego teatru w Polsce. Jeden z nielicznych specjalistow w Polsce od typologii i konstrukcji lalek bunraku.

Japoński teatr bunraku zawdzięcza swą sławę perfekcyjnej animacji, silnej ekspresji i plastycznemu pięknu. Jest jedną z najbardziej wyrafinowanych form lalkarstwa. Pierwotnie, od XVI wieku, nosił nazwę jōruri, zaś obecna nazwa pochodzi od jednego z XVIII-wiecznych zespołow teatralnych.

Lalki bunraku mają około metra wysokości i niezwykle precyzyjną konstrukcję. Do animacji każdej z nich potrzeba aż trzech aktorow. Mistrz animuje głowę i prawą rękę, pierwszy pomocnik - rękę lewą, a drugi - nogi. Wszyscy oni pojawiają się na scenie wraz z lalką, czarno ubrani, pomocnicy z zakrytymi twarzami; w rezultacie „znikają" z pola widzenia, ustępując miejsca barwnej i jasnej lalce. Dzięki długoletniemu treningowi i dyscyplinie animatorzy osiągają niezwykłą synchronizację ruchow, dzięki ktorej lalka wydaje się żyć. Ruchy zwane furi naśladują czynności ludzkie, nawet tak precyzyjne jak pisanie czy szycie; kata to stylizowane gesty, podkreślające piękno ruchu. Lalkarze pozostają niemi, całe libretto wyśpiewuje kantor przy akompaniamencie muzyka grającego na shamisenie i ewentualnie bębnow.
Repertuar sztuk jest w większości wspolny z aktorskim teatrem kabuki. Są to więc dramaty historyczne o pełnej napięcia akcji, obfitującej w wątki miłosne, motywy wierności i zdrady, walki i intrygi.

bilety:

Wstęp 12 zł, dzieci 6 zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ