koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

JAPOŃSKI TEATR LALEK BUNRAKU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 525 wyświetleń od 26 maja 2010

MAGIA DOSKONAŁOŚCI I TRADYCJI

*Sobota, 29.05. godz.18.00 *

JAPOŃSKI TEATR LALEK BUNRAKU
MAGIA DOSKONAŁOŚCI I TRADYCJI

spotkanie z dr. Waldemarem Wolańskim, reżyserem i dramaturgiem, dyrektorem teatru Arlekin w Łodzi, ktory zaprezentuje wykonane tam repliki lalek bunraku oraz oryginalne głowy lalek z teatru Awaji w Japonii - wraz z pokazem animacji.

Cykl http://teatryazji.blogspot.com/ Organizacja Tomasz Madej MAiP. Wstęp 12 zł, dzieci 6 zł.

Waldemar Wolański - reżyser, dramaturg, pedagog. Od 1992 r dyrektor teatru lalek Arlekin w Łodzi. Prezes, a obecnie wiceprezes jedynej organizacji lalkarskiej w Polsce - POLUNIMA. Swoje prace magisterską i doktorską poświęcił właśnie teatrowibunraku: szczegołowej budowie lalki, a także recepcji tego teatru w Polsce. Jeden z nielicznych specjalistow w Polsce od typologii i konstrukcji lalek bunraku.

Japoński teatr bunraku zawdzięcza swą sławę perfekcyjnej animacji, silnej ekspresji i plastycznemu pięknu. Jest jedną z najbardziej wyrafinowanych form lalkarstwa. Pierwotnie, od XVI wieku, nosił nazwę jōruri, zaś obecna nazwa pochodzi od jednego z XVIII-wiecznych zespołow teatralnych.

Lalki bunraku mają około metra wysokości i niezwykle precyzyjną konstrukcję. Do animacji każdej z nich potrzeba aż trzech aktorow. Mistrz animuje głowę i prawą rękę, pierwszy pomocnik - rękę lewą, a drugi - nogi. Wszyscy oni pojawiają się na scenie wraz z lalką, czarno ubrani, pomocnicy z zakrytymi twarzami; w rezultacie „znikają" z pola widzenia, ustępując miejsca barwnej i jasnej lalce. Dzięki długoletniemu treningowi i dyscyplinie animatorzy osiągają niezwykłą synchronizację ruchow, dzięki ktorej lalka wydaje się żyć. Ruchy zwane furi naśladują czynności ludzkie, nawet tak precyzyjne jak pisanie czy szycie; kata to stylizowane gesty, podkreślające piękno ruchu. Lalkarze pozostają niemi, całe libretto wyśpiewuje kantor przy akompaniamencie muzyka grającego na shamisenie i ewentualnie bębnow.
Repertuar sztuk jest w większości wspolny z aktorskim teatrem kabuki. Są to więc dramaty historyczne o pełnej napięcia akcji, obfitującej w wątki miłosne, motywy wierności i zdrady, walki i intrygi.

bilety:

Wstęp 12 zł, dzieci 6 zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ