koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

DZIADY WIDMA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 986 wyświetleń od 29 października 2010
  • 1 listopada 2010, poniedziałek
    » 19:00

TEATR COLLEGIUM NOBILIUM ZAPRASZA

DWA SPEKTAKLE! 1 listopada o 19.00

2 listopada o 19.00

Teatr Collegium Nobilium

ul. Miodowa 22/24

Warszawa

DZIADY WIDMA

Adam Mickiewicz

muzyka: Stanisław Moniuszko

reżyseria: Karolina Kolendowicz (studentka IV roku Wydziału Reżyserii)

kierownictwo muzyczne: Marta Kluczyńska

WYKONAWCY

Zespoł muzyczny (AT+UMFC)

Paulina Kusa (skrzypce); Aleksandra Nikiel (skrzypce); Bartłomiej

Szymborski (altowka); Michał Zieliński (wiolonczela); Marta Kluczyńska

(fortepian); Maciej Cierliński (lira korbowa)

Partie śpiewane (UMFC)

Guślarz - Tomasz Raff

Widmo - Piotr Łapiński

Starzec - Piotr Jabłoński

Zosia i Dziewczyna - Ewelina Siedlecka, Aleksandra Klimczak, Aleksandra

Orłowska

Widmo Złego Pana - Adam Strug

Zespoł solistow - 2 kwartety wokalne (UMFC)

soprany: Klaudia Ziajkowicz, Marcelina Russak

alty: Ewa Thomas, Jadwiga Niebelska

tenory: Song Uk Choi, Paweł Lipowski

basy: Eunbae Jeon, Piotr Jabłoński

Partie mowione (AT)

Jacek Beler, Aleksandra Długosz, Marcin Januszkiewicz, Natalia Sikora,

Jan Staszczyk, Adam Strug, Afrodyta Weselak, Przemysław Wyszyński.

Trzy uczelnie artystyczne Warszawy: Uniwersytet Fryderyka Chopina,

Akademia Teatralna oraz Akademia Sztuk Pięknych podjęły wspołpracę,

tworząc Instytut Opery Akademii Teatralnej w Warszawie. Jest to stała

placowka artystyczno-naukowa, miejsce studiujących i uczących pasjonatow

wszelkich dziedzin zadomowionych w sztuce operowej; kształcąca

reżyserow, scenografow, śpiewakow, dyrygentow, muzykologow, teatrologow,

krytykow i innych osob, ktorzy swe zawodowe życie pragną związać z

operą. Pierwszym przedsięwzięciem Instytutu Opery Akademii Teatralnej

stała się praca nad Dziadami Adama Mickiewicza z muzyką Stanisława

Moniuszki, ktory do drugiej części dramatu skomponował kantatę na głosy

solowe, chor mieszany i orkiestrę. Utwor ten, z uwagi na ograniczenia

carskiej cenzury tropiącej wszelkie ślady Mickiewiczowskich tytułow,

długo nosił tytuł Widma. Premierowe wykonanie kantaty miało miejsce w

Warszawie i Lwowie w roku 1865. Przyjęte zostało wowczas z wielkim

entuzjazmem.

Dziady "… jest to nazwisko uroczystości obchodzonej dotąd między

pospolstwem w wielu powiatach Litwy, Prus i Kurlandii na pamiątkę

dziadow, czyli w ogolności zmarłych przodkow. Uroczystość ta początkiem

swoim sięga czasow pogańskich i zwała się niegdyś "ucztą kozła", na

ktorej przewodniczył Koźlarz, Huźlar, Guślarz, razem kapłan i poeta

(gęślarz). W dzisiejszych czasach (…) pospolstwo święci Dziady

tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza".

Adam Mickiewicz

"Już od pierwszych taktow orkiestrowej intrady wyobraźnia wrażliwego

słuchacza może przestąpić granice świata realnego i "stanąć dokoła

truny". Śpiew Ciemno wszędzie to nie chor operowy, ale melodia

obrzędowa, jednogłosowa, naiwnie prosta. Zjawiają się kolejno duchy:

aniołkow, złego pana, dziewczyny - chor słucha w skupieniu, bierze

udział w przebiegu tajemniczych wydarzeń, wygłasza modlitewnym chorałem:

Bo słuchajmy i zważmy u siebie. Chor ptakow nocnych zrywa się do

dramatycznego buntu. Przesuwa się po scenie wśrod muzyki zawsze pełnej

skupienia - duchy w tej muzyce "są obecne"."

Karol Stromenger, Iskier przewodnik operowy, Iskry, Warszawa, 1964

BILETY: normalny 25 zł ulgowy 15 zł

rezerwacja:

tel. 22 635 99 39

e-mail: rezerwacja.tcn@at.edu.pl

bilety:

normalny 25 zł ulgowy 15 zł

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ