TECHNO/M25: JOEY BELTRAM & UNDERGROUND PERCEPTION
- 11 grudnia 2010, sobota» 22:00
JOEY BELTRAM w M25
TECHNO/M25: JOEY BELTRAM & UNDERGROUND PERCEPTION Lineup: JOEY BELTRAM Dtekk Donnell Knox Underground Perception start 22.00 Joey Beltram pochodzi z dzielnicy Queens, w słynnym New York City. Jest dzieckiem Meksykanina i Włoszki. Nie jest nowością, że emigracyjny status nie ułatwia życia. Szczegolnie w Nowym Jorku. Joey musiał walczyć o przetrwanie i ćwiczyć swoj charakter w jednym z najtrudniejszych połświatkow na Ziemi... Do ciężkich warunkow musisz się przystosować - wspomina - Jeśli nie dasz rady, zginiesz! Zawsze probowałem wydobyć z mojego życia, co było najlepsze. Nawet, gdy było mi bardzo ciężko. Dlatego udało mi się zwalczyć moje otoczenie. Mam szczęście, bo większości dzieciakow się to nie udało. Jest wśrod nich masa poczciwych ludzi, ale nie potrafią nie być ofiarami swojego otoczenia. Nowojorskie ulice i podziemia metra to otoczenie, w ktorym trzeba znać metodę na przetrwanie. Trzeba mieć coś, dzięki czemu budzisz respekt na ulicy - mowi. W 1983 roku, jako zaledwie 12-latek, po raz pierwszy staje za kołkiem gramofonu. Natomiast już 5 lat poźniej (!!!) wydaje swoją debiutancką płytę. Jest to maxi-singiel, wytłoczony nakładem oficyny Nu Grooye z NY. Po nim pojawiają się kolejne, dla innych lokalnych oficyn Atmosphere i Easy Street. Z tego okresu pochodzi też chicagowska Ep-ka "Forgotten Moments". Beltram występuje tu pod kryptonimem Cold Six i, jak twierdzi, jest to jego pierwsze wydawnictwo "z prawdziwego zdarzenia". Słusznie, bowiem jej wydanie i ciepłe przyjęcie owocuje pierwszym poważnym kontraktem płytowym z belgijską firmą R&S Records. To nie pierwszy przypadek, gdy młody amerykański muzyk z kręgu techno, musi szukać zrozumienia dla swojej tworczości w Europie. W końcu 1989 r. wyrusza do belgijskiego Gent, do dziś swego ulubionego europejskiego miasta. Tutaj kontynuuje nagrywanie kolejnych singli, "Vortex" i "Mentasm", wydanych przez Mundo Music i Second Phase. Oprocz żmudnej ekspansji w Europie, nie rezygnuje także z rynku amerykańskiego. Wydany pod szyldem Direct, singiel "Let It Ride", ma spory posłuch w rodzimym kraju. Jednak Stany nie są otwarte na nowe brzmienia: Beltram wraca na rynek w 1992 r. Ep-ką "Calibre", wydaną przez Warp. W międzyczasie ukazują się też jego nagrania z lat 1989-91, na płycie "Beltram Re-Releases 89-91". W zasadzie pozycja Beltrama, jako jednej z kluczowych postaci światowego techno, jest już ugruntowana, ale wciąż brakuje mu porządnego kontraktu płytowego. Wciąż wydaje, jego płyty są doceniane, ale brak opieki sprawnej, zaangażowanej w jego sprawy firmy, spędza mu sen z powiek. Szansa pojawia się trzy lata poźniej, kiedy trafia do Tresor Records. Nieograniczona wolność artystyczna, a jednocześnie sprawnie zorganizowana dystrybucja i promocja. No i profil artystyczny - gdzież mogłby czuć się Lepiej, niż wśrod Millsa, Hooda, Vogla, Atkinsa czy Baxtera? Wkrotce po związaniu się z berlińską oficyną, nagrywa dla niej album "Places", jedną z najlepszych płyt w historii techno. Tresor ma swoje wielkie dni. Wydaje w tym samym roku "Waveform Vol 3" Millsa, genialny "Internal Empire" Hooda, "Absolute Time" Vogla i wiele innych wielkich płyt. Jesienią 95' organizują wspolną trasę, na ktorej występują Beltram, Vogel i Baxter. Wszystko wygląda super zachęcająco. Niestety, pojawia się wkrotce wielki problem, wynikający z nieszczęsnego układu Tresora z dystrybucyjną firmą Logic. Ta ostatnia nie dopełnia umowy i mimo znakomitej pracy wytworni, dystrybucja kuleje. Najlepsze tytuły wytworni i jedne z najwybitniejszych płyt w historii techno, przepadają w komercyjnie nastawionej firmie dystrybucyjnej. W roku 98' na szczęście wyprostowują ten pechowy układ. Wszystkie "zaginione tytuły" Tresora powracają do normalnego obiegu, dzięki starej, dobrej firmie EFA, specjalizującej się w muzyce undergroundowej. W zasadzie to tak, jakby wszystkie te wybitne płyty ukazywały się dopiero teraz, z opoźnieniem. Beltram także powraca do Tresora, by przygotować swoj nowy album. Zapowiadająca go Ep-ka "Ball Park" ujrzała światło dzienne w 1998 roku. To wielka wiadomość! W trakcie, gdy trwały niezawinione problemy wytworni z dystrybucją, Joey związał się na jakiś czas z zasłużoną brytyjską Nova Mute. Dla niej wydał doskonały album "Close Grind" pod szyldem JB3. To porcja wspaniałej muzyki, świadectwo rozwoju talentu wielkiego Joeya. Jednak niedoścignionym, absolutnie doskonałym arcydziełem pozostaje wydana w 1995 r. "Places". Beltram to jedna z największych indywidualności w całej historii techno. Jego styl jest niepodrabialny, natychmiast poznawalny. Joey nie daje się szufladkować. Jest artystą z prawdziwego zdarzenia: - "Do każdej nowej produkcji podchodzę z pozycji artysty. Raczej nie jako kompozytor, a bardziej jako malarz, ktory swoim pędzlem wyczarowuje swoją sztukę na nieobrobionym płotnie. Zawsze pracuje się w specyficznych warunkach, poszukując inspiracji. Można się oczywiście spontanicznie wykrzyczeć. Ale nie o to chodzi. Nie twierdzę, że z gruntu nie może się to udać. Ale jednak dzieła prawdziwych artystow, takich jak Michał Anioł, oddają całą duszę, całe swoje życiowe doświadczenie. To jest dopiero coś autentycznego. I to jest właśnie rzecz, ktorą probuję zrobić ze swoją sztuką. Nie siadam za maszynkami i nie probuję zrobić po prostu kolejnego hitu, ale tworzę swoją muzykę zwyczajnie. Staram się, by pochodziła z mojego serca, z pierwotnej duszy, aby kształtowała ją moja osobowość. Kiedy tworzę naprawdę się staram. Jestem prawdziwym wołem roboczym. Wszystko po to, by nadać każdemu kawałkowi prawdziwe życie. Chcę być z nich po prostu dumny".
bilety:
25 zł
Klub Ludzi Kultury: Dlaczego kochamy operę?
11 października 2019 - 11:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
19 925samorozwoj
Jamie Whelligan on European Tour | Akwarium
11 października 2019 - 20:00
Akwarium
Krakowskie Przedmieście 60a Warszawa
9 809muzyka
BEATA SZAŁWINSKA’S ACONCAGUA PROJECT
11 października 2019 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
10 088muzyka
Koncert symfoniczny 11.10.2019 g. 19:30
11 października 2019 - 19:30
Filharmonia Narodowa, Scena Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
9 922muzyka
Świetliki - koncert
11 października 2019 - 20:00
Wawerskie Centrum Kultury
Żegańska 1a Warszawa
10 099muzyka
Malik Montana
11 października 2019 - 21:00
Hulakula Rozrywkowe Centrum Miasta
Jagiellońska 82 B Warszawa
10 708muzyka
Janus Rasmussen (KIASMOS) / 11.10 / Warszawa
11 października 2019 - 20:00
Miłość Kredytowa 9
Kredytowa 9 Warszawa
10 503muzyka
Sean Nicholas Savage
11 października 2019 - 20:00
Klub "Pogłos"
ul. Burakowska 12 Warszawa
10 672muzyka
Adam Zalewski Trio - akustycznie w La Boheme
10 października 2019 - 19:30
La Boheme. Salonik artystyczny. Otwarta pracownia malarska. Winiarenka.
Mysłowicka 1 (wejście od Bohomolca) Warszawa
9 194muzyka
Koncert z okazji 25\. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego
10 października 2019 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
10 851muzyka
Koncert kameralny 10.10.2019 g. 19:00
10 października 2019 - 19:00
Filharmonia Narodowa, Scena Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
10 811muzyka
Nancy Vieira
10 października 2019 - 20:00
Klub Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
33 658muzyka
SHOE MAN MAX one man band - Classic and Delta Blues w La Boheme
9 października 2019 - 19:00
La Boheme. Salonik artystyczny. Otwarta pracownia malarska. Winiarenka.
Mysłowicka 1 (wejście od Bohomolca) Warszawa
10 249muzyka
Koncert Akustyczny MICHAŁA WIŚNIEWSKIEGO
9 października 2019 - 19:00
Klub Odessa
ul. Kolejowa 8/10 Warszawa
88 273muzyka
Scena dla muzyki polskiej 9.10.2019 g. 19:00
9 października 2019 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
ul. Moniuszki 5 Warszawa
10 628muzyka
Ola Błachno Quartet | Jazz w Akwarium
9 października 2019 - 19:30
Akwarium
Krakowskie Przedmieście 60a Warszawa
11 028muzyka
Michał Wiśniewski Akustycznie
9 października 2019 - 19:00
Klub Odessa
ul. Kolejowa 8/10 Warszawa
446 826muzyka