koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry DętejCO JEST GRANE - wrzesień 2021 - nr 329
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Prace na papierze Wojciecha Fangora

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 162 wyświetleń od 11 grudnia 2010
  • od: 9 grudnia 2010, czwartek
    do: 16 stycznia 2011, niedziela

*Monograficzna wystawa prac Wojciecha Fangora, jest kolejną z cyklu prezentującego dorobek artystyczny klasykow polskiej sztuki wspołczesnej w Salonie Wystawowym Marchand. Ekspozycja koncentruje się na pracach z amerykańskiego etapu tworczości artysty, wszystkie prace powstały na początku lat 70. XX w. Prezentacja obejmuje 20 prac na papierze oraz jedną dużą olejną na płotnie. *

Wojciech Fangor to artysta, ktorego dorobek artystyczny trudno podsumować w kilku zdaniach. Jego tworczość jest niezwykle bogata, a pole działalności artystycznej nie ogranicza się wyłącznie do malarstwa. Fangor to także grafik, plakacista, rzeźbiarz, autor projektow architektoniczno- urbanistycznych i scenografii. W latach 50-tych namalował "Matkę Koreankę" i "Lenina w Poroninie" obrazy, ktore weszły do kanonu dzieł socrealistycznych. Był wspołtworcą polskiej szkoły plakatu, a na przełomie lat 50. i 60. zajął się instalacją przestrzenną. W 1962 r. wyjechał z Polski i wkrotce zrobił światową karierę jako czołowy tworca op-artu. Jako jedyny polski artysta miał wystawę w Muzeum Gughenheima w Nowym Jorku.

Wystawione w Marchandzie prace wpisują się w serię op-artowskich obrazow z charakterystycznymi kołami i falami, ktore stanowią kwintesencję stworzonej przez artystę teorii "pozytywnej przestrzeni iluzyjnej". Prace są wynikiem poszukiwań przestrzennych Fangora, zapoczątkowanych w latach 50. wspołpracą z architektami, m.in. ze Stanisławem Zamecznikiem. Zamecznik zaszczepił artyście świadomość przestrzeni jako tworzywa artystycznego, wynikiem tej wspołpracy była słynna wystawa "Studium przestrzeni" (1958). Sam artysta twierdzi, że o powstaniu tego rodzaju obrazow w dużej mierze zadecydowało przypadkowe odkrycie - po namalowaniu tła zauważył, że działa ono bardzo dziwnie na przestrzeń przed obrazem. Płotna tę przestrzeń zmieniają i aktywizują, powstaje iluzja przestrzeni, rozwijająca się od obrazu w kierunku widza. Po uświadomieniu sobie tego faktu artysta zrezygnował z uzupełniania płocien elementami figuratywnymi jak to pierwotnie zamierzał, a swoje odkrycie nazwał poźniej "pozytywną przestrzenią iluzyjną".

Kontakt:

tel. 22 621 66 69; email: a.szkup@desa.pl, m.lemanek@desa.pl

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ