koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
SPOTKANIA Z GWIAZDAMI: MAGDALENA KORDELTłumacz w muzeumCO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364AVATAR Nowe szaty królaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365TP Repertuar 11.2024SPOTKANIA Z GWIAZDAMI: FILIP ŁOBODZIŃSKI
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Chopiniana - 9. Dni Fryderyka Chopina

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 29 719 wyświetleń od 12 lipca 2011

Z polonezem przez wieki

Podczas 9 edycji popularnego stołecznego festiwalu Warszawa rozbrzmiewać będzie…polonezem. W 2011 zmieniamy formułę festiwalu. Podstawowe jego założenia - realizację w miejscach „Chopinowskich" oraz związki Chopina z innymi sztukami, nie tylko muzyką klasyczną - zostaną zachowane. Nadal w nowatorski i niekonwencjonalny sposob festiwal będzie prezentował tworczość Fryderyka. Natomiast od tego roku każda edycja Chopinianow będzie edycją monograficzną. Każda bowiem będzie wyczerpująco prezentowała jeden z ulubionych gatunkow muzycznych Fryderyka Chopina, na podstawie dzieł zarowno samego kompozytora, jak i utworow przedchopinowskich i pochopinowskich. A więc - „polonezem czas zacząć" dalsze etapy istnienia Chopinianow.

Dlaczego to „nowe życie" Chopinianow zaczynamy od poloneza? Nie tylko dlatego, ze tworczość Chopina zaczyna się właśnie od poloneza (pierwszy znany utwor Chopina to Polonez B-dur, a pierwszy wydany to Polonez g-moll, skomponowany poł roku poźniej). Polonez-fantazja As-dur op. 61 natomiast to ostatni wielki utwor Chopina na fortepian solo. Ale może ważniejszy jest fakt że w polonezach najbardziej wyraził się narodowy charakter dzieła urodzonego w Żelazowej Woli kompozytora. Polonez, taniec szlachecki i dostojny, wyrażający dumę dawnych Sarmatow miał już wczasach Chopina długą i ciekawą historię. Jednak nikt nie oddał monumentalnego charakteru tego tańca tak jak uczynił to Chopin w Polonezach A-dur op. 40/1 czy As-dur op. 53, nikt nie oddał tak tragizmu poloneza jak Chopin w Polonezie fis-moll. I wreszcie Polonez - fantazja, podsumowujący genre poloneza, a będący momentami impresjonistycznym poematem na temat tego tańca - dzieło wspaniałe, zagadkowe, wizjonerskie.

Zapraszamy więc do poloneza. Przez cztery dni słuchać będziemy polonezow na orkiestrę i na fortepian, na klawesyn i na głos, wreszcie w wir poloneza przyprawionego goralskim folklorem zaprosi nas smyczkowy zespoł Wołosow i Lasoniow. Wysłuchamy wszystkich polonezow Chopina, co pozwoli prześledzić drogę od pierwszych, doskonale zakorzenionych w tradycji epoki młodzieńczych polonezow do wizyjnych poematow paryskiej dojrzałości. Ale posłuchamy też polonezow przed-chopinowskich i po-chopinowskich. Polonezow Bacha i Ogińskiego, Zarębskiego i Szymanowskiej, Ogińskiego i Szymanowskiego. Będziemy podziwiać stare instrumenty: XVIII wieczny klawesyn i pochodzące z początku XIX wieku piano forte.

A to wszystko w pejzażach Warszawy, gdzie przez blisko 20 lat Chopin mieszkał, spacerował, zdobywał wykształcenie, przeżywał młodzieńcze przyjaźnie i pierwsze porywy serca, gdzie wreszcie odnosił pierwsze sukcesy jako wirtuoz i kompozytor.

Wykonawcy:

Liliana STAWARZ - klawesyn

Katarzyna DROGOSZ - pianoforte

Paweł WAKARECY - fortepian

Andrzej SUŁEK - słowo o muzyce

P r o g r a m

Johann Sebastian Bach - Polonez d-moll i F-dur

Johann Gottlieb Goldberg - Polonez F-dur, g-moll, D-dur

Karl Anton Reichel - Polonez B-dur

Wilhelm Friedemann Bach - Polonezy C-dur nr 1, Es-moll nr 6, D-dur nr 3

Wilhelm Friedemann Bach - Polonez D-dur F. 12 nr 3

Jozef Elsner - Polonez

Karol Kurpiński - Polonez f-moll (wyd. 1813 r.)

Michał Kleofas Ogiński - Polonez F-dur ze sztambucha Marii Szymanowskiej

Maria Szymanowska - Polonez f-moll

Fryderyk Chopin - Polonez młodzieńczy g-moll\

Julian Zarębski - Polonez koncertowy Fis-dur op. 6

Jan Ignacy Paderewski - Polonez H-dur op. 9 nr 6 z cyklu Sześć tańcow polskich

Historia festiwalu:

Tradycją Chopinianow są koncerty w miejscach związanych z życiem Chopina. Do tej pory festiwal gościł w takich miejscach, jak: Bazylika św. Krzyża, gdzie spoczywa serce Chopina; Belweder, gdzie młody kompozytor grywał Wielkiemu Księciu Konstantemu podczas prywatnych audiencji; Kościoł ss. Wizytek przy Krakowskim Przedmieściu, w ktorym młody Chopin grywał na organach podczas specjalnych mszy przedpołudniowych dla uczniow i studentow; w Łazienkach Krolewskich - w najbardziej chyba znanym miejscu chopinowskich koncertow; Uniwersytecie Warszawskim, gdzie Chopin mieszkał przez 10 lat, a także był absolwentem Szkoły Głownej Muzyki Uniwersytetu Warszawskiego. W ciągu ośmiu dotychczasowych edycji, obok koncertow kameralnych i symfonicznych, odbyły się projekcje filmowe, spektakle teatralne, baletowe i teatru tańca wspołczesnego, koncerty jazzowe lub w opracowaniach na nietypowe instrumenty. Niezwykłą niespodzianką dla publiczności okazał się pokaz mody nawiązującej do ubiorow z epoki, a także koncert piosenek polskich autorow, nawiązujących do życia i tworczości Fryderyka Chopina.

Gwiazdami poprzednich edycji festiwalu, m.in. byli: Włodzimierz Nahorny, Leszek Możdżer, Adam Makowicz - kompozytorzy i pianiści jazzowi; Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Janusz Olejniczak, Waldemar Malicki, Kevin Kenner (USA) - wybitni pianiści, jurorzy międzynarodowych konkursow pianistycznych; Zespoł Śpiewakow Camerata Silesia pod kier. Anny Szostak; Olga Pasiecznik - śpiewaczka, solistka europejskich teatrow operowych; Andrzej Poniedzielski - satyryk; Marian Opania, Joanna Trzepiecińska - aktorzy; zespoł baletowy Teatru Wielkiego w Poznaniu; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej (Ukraina), The Pest County Symphonic Orchestra (Węgry).

Więcej informacji na stronie festiwalu: www.chopiniana.pl

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ