koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Chopiniana - 9. Dni Fryderyka Chopina - Polonez

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 30 162 wyświetleń od 12 lipca 2011
  • 23 lipca 2011, sobota
    » 16:00

Wszystkie polonezy Chopina

Podczas 9 edycji popularnego stołecznego festiwalu Warszawa rozbrzmiewać będzie…polonezem. W 2011 zmieniamy formułę festiwalu. Podstawowe jego założenia - realizację w miejscach „Chopinowskich" oraz związki Chopina z innymi sztukami, nie tylko muzyką klasyczną - zostaną zachowane. Nadal w nowatorski i niekonwencjonalny sposob festiwal będzie prezentował tworczość Fryderyka. Natomiast od tego roku każda edycja Chopinianow będzie edycją monograficzną. Każda bowiem będzie wyczerpująco prezentowała jeden z ulubionych gatunkow muzycznych Fryderyka Chopina, na podstawie dzieł zarowno samego kompozytora, jak i utworow przedchopinowskich i pochopinowskich. A więc - „polonezem czas zacząć" "nowe życie" festiwalu Chopiniana.

Dlaczego to „nowe życie" Chopinianow zaczynamy od poloneza? Nie tylko dlatego, ze tworczość Chopina zaczyna się właśnie od poloneza (pierwszy znany utwor Chopina to Polonez B-dur, a pierwszy wydany to Polonez g-moll, skomponowany poł roku poźniej). Polonez-fantazja As-dur op. 61 natomiast to ostatni wielki utwor Chopina na fortepian solo. Ale może ważniejszy jest fakt że w polonezach najbardziej wyraził się narodowy charakter dzieła urodzonego w Żelazowej Woli kompozytora. Polonez, taniec szlachecki i dostojny, wyrażający dumę dawnych Sarmatow miał już wczasach Chopina długą i ciekawą historię. Jednak nikt nie oddał monumentalnego charakteru tego tańca tak jak uczynił to Chopin w Polonezach A-dur op. 40/1 czy As-dur op. 53, nikt nie oddał tak tragizmu poloneza jak Chopin w Polonezie fis-moll. I wreszcie Polonez - fantazja, podsumowujący genre poloneza, a będący momentami impresjonistycznym poematem na temat tego tańca - dzieło wspaniałe, zagadkowe, wizjonerskie.

Zapraszamy więc do poloneza. Przez cztery dni słuchać będziemy polonezow na orkiestrę i na fortepian, na klawesyn i na głos, wreszcie w wir poloneza przyprawionego goralskim folklorem zaprosi nas smyczkowy zespoł Wołosow i Lasoniow. Wysłuchamy wszystkich polonezow Chopina, co pozwoli prześledzić drogę od pierwszych, doskonale zakorzenionych w tradycji epoki młodzieńczych polonezow do wizyjnych poematow paryskiej dojrzałości. Ale posłuchamy też polonezow przed-chopinowskich i po-chopinowskich. Polonezow Bacha i Ogińskiego, Zarębskiego i Szymanowskiej, Ogińskiego i Szymanowskiego. Będziemy podziwiać stare instrumenty: XVIII wieczny klawesyn i pochodzące z początku XIX wieku piano forte.

A to wszystko w pejzażach Warszawy, gdzie przez blisko 20 lat Chopin mieszkał, spacerował, zdobywał wykształcenie, przeżywał młodzieńcze przyjaźnie i pierwsze porywy serca, gdzie wreszcie odnosił pierwsze sukcesy jako wirtuoz i kompozytor.

Wykonawcy:

Michał KOPEĆ - fortepian

Adam GOŹDZIEWSKI - fortepian

Aleksandra ŚWIGUT - fortepian

Michał KOZŁOWSKI - fortepian

Sławomir KRYSA - fortepian

Łukasz KRUPIŃSKI - fortepian

Wiktoria SĘK-MASTEJ - fortepian

Marta Czech - fortepian

ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ

Leszek ZDUŃ - aktor

Andrzej SUŁEK - słowo o muzyce

W programie wszystkie polonezy Fryderyka Chopina w wykonaniu pianistow rożnych pololeń.

Więcej informacji na stronie festiwalu: www.chopiniana.pl

Maraton chopinowski

Jak każdy maraton i ten chopinowski jest przeznaczony głownie dla wytrwałych. Ale to jednocześnie rzadka okazja posłuchania w kolejności chronologicznej wszystkich polonezow Chopina. Możemy śledzić krok po kroku jak rozwijała się inwencja kompozytora od prościutkich kompozycji napisanych w wieku 7 lat, ktore są świadectwem niezwykłej dojrzałości małego Chopina, ale nie odbiegają od typowych dla epoki wzorow po wizjonerski Polonez-fantazję op. 61, ktory wybiega w daleką przyszłość.

A więc 17 polonezow skomponowanych na przestrzeni prawie 30 lat. Pierwsze 3 polonezy to polonezy dziecięce, pełne naiwnego wdzięku. Kolejne 6 polonezow powstałych w Warszawie to dzieła skomponowane w modnym wowczas stylu brillant, pełne wirtuozerii, ale też i głębszych myśli. Osobne miejsce zajmuje Polonez Es-dur op. 22. Skomponowany na fortepian z orkiestrą, często jest wykonywany w wersji solowej, zwłaszcza że skomponowane poźniej i stanowiące integralny wstęp Andante spianato akompaniamentu orkiestrowego już nie wymaga. Polonez ten otwiera rozdział polonezow dojrzałych powstałych w Paryżu. Cztery z nich połączone są w pary w op. 26 i 40. Polonezy op. 26 łączą pierwiastki dramatyczne i melancholiczne. Natomiast op. 40 zawiera kompozycje skrajnie kontrastowe: bohaterski Polonez A-dur i elegijny Polonez c-moll.

Wreszcie ostatnie trzy polonezy, poematy taneczne, niezwykle wymagające od pianisty, pełne nieoczekiwanych zwrotow i kontrastow. Tragiczny Polonez fis- moll pełen dramatycznej okazałości z filigranowym mazurkiem w części środkowej. Heroiczny polonez As-dur, popisowy utwor Artura Rubinsteina, z popisowym kłusem oktaw w środkowym epizodzie i wreszcie Polonez-fantazja, będący rozbudowanym, poematem, w ktorym pojawiają się rytmy polonezowe wśrod kalejdoskopowo zmieniających się tematow.

Uzupełnieniem koncertu będą pokazy taneczne i fragmenty listow Chopina, a także Mickiewiczowskiej epopei Pan Tadeusz.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ