EUGENIO BARBA W WARSZAWIE
Eugenio Barba w Warszawie
- 17 października 2011, poniedziałek» 18:00
| spotkanie, promocja książki, spektakl
Od czego ucieka reżyser?
Jaki dom chce spalić?
O szalonych mistrzach, indywidualnej metodzie reżyserowania
i jej nauczaniu oraz o tym, czy teatr może być bezkrwawą rebelią
- z Eugeniem Barbą rozmawia Leszek Kolankiewicz.
W programie:
Promocja książki Eugenia Barby "Spalić dom. Rodowod reżysera"
"Latający dywan" - pokaz pracy Julii Varley, aktorki Odin Teatret
wstęp wolny
Wizyta legendarnego Odin Teatret w Polsce związana jest ze światową premierą spektaklu Eugenia Barby "Chroniczne życie", ktory będzie pokazywany w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu oraz w Ośrodku Teatralnym Kana w Szczecinie. Natomiast w warszawskim Instytucie Teatralnym odbędą się - promocja najnowszej książki Eugenia Barby Spalić dom. Rodowod reżysera oraz pokaz pracy Julii Varley. W "Latającym dywanie" wieloletnia aktorka Barby wychodzi od zdania: „Tekst jest niczym dywan, ktory musi odlecieć w dal" i prowadzi widzow przez przedstawienia Odin Teatret, w ktorych brała udział w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Zaledwie kilka niezbędnych komentarzy towarzyszy jej działaniom wokalnym, pokazującym „przejście słowa od formy pisanej - do przestrzeni, od chłodu papieru - do wolności interpretacji".
Eugenio Barba: "Spalić dom. Rodowod reżysera"
przekład z języka włoskiego Anna Gorka,
Instytut im. Jerzego Grotowskiego,
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
Wrocław - Warszawa 2011
„Piszę nie po to, żeby coś przekazać, lecz żeby oddać. Wiele zostało mi dane. Miałem mistrzow, ktorzy nie wiedzieli, że będą moimi mistrzami i nie chcieli nimi być. Większość z nich już nie żyła, kiedy przyszedłem na świat. Swoimi słowami, koincydencjami, dwuznacznościami sprzyjali odkrywaniu przeze mnie wiedzy, ktora prowadziła mnie ku sobie samemu. Pisząc, zdaję sobie sprawę, że podobne koincydencje przydarzą się rownież niektorym moim czytelnikom. […] Czym jest dla mnie dramaturgia? Działaniem dla zaspokojenia głodu, bochenkiem ciepłego chleba.
Kopię ziemię, nawadniam ją, zasilam nawozem i sieję zboże. Czekam. Z ziaren wyrastają łodygi i kłosy. Młocę. Suszę i mielę ziarno. Mieszam mąkę z wodą, dodaję sol i drożdże. Wyrabiam ciasto. Jeszcze raz czekam. Obserwuję wyrastanie, prawdziwy cud, owoc doświadczenia i troski o szczegoły. Dłońmi nadaję kształt ciastu. Wkładam je do pieca i kontroluję czas pieczenia. Wyciągam bochenek z pieca i czekam aż trochę ostygnie. Teraz mogę jeść ciepły chleb." (fragment książki)
Eugenio Barba urodził się w 1936 roku w południowych Włoszech. W 1954 roku wyemigrował do Norwegii, gdzie pracował jako spawacz i marynarz. W latach 1961 - 1964 studiował reżyserię w Warszawie i był asystentem Jerzego Grotowskiego w Teatrze Laboratorium 13 Rzędow w Opolu. W 1964 roku założył w Oslo skandynawski teatr laboratoryjny Odin Teatret, ktory dwa lata poźniej przeniosł się do Holstebro w Danii, gdzie pracuje do dziś.
Barba wyreżyserował ponad siedemdziesiąt przedstawień, między innymi: "Dom mego ojca" (1972), "Przyjdź! A nasz będzie dzień" (1976),"Popioły Brechta" (1980), "Ewangelia z Oxyrhynchos" (1985), "Talabot" (1988), "Kaosmos" (1993), "Mythos" (1998), "Sen Andersena" (2005), "Ur-Hamlet" (2006), "Chroniczne życie" (2011).
W 1979 roku założył Międzynarodową Szkołę Antropologii Teatru (ISTA).
Za działalność artystyczną i naukową Barba otrzymał doktoraty honoris causa uniwersytetow w Århus (Dania), Ayacucho (Peru), Bolonii (Włochy), Buenos Aires (Argentyna), Hawanie (Kuba), Hongkongu, Plymouth (Wielka Brytania) oraz Warszawie. Opublikował wiele książek, z ktorych po polsku ukazały się: "Ziemia popiołu i diamentow. Moje terminowanie w Polsce" (Ośrodek Badań Tworczości Jerzego Grotowskiego, 2001), "Teatr. Samotność, rzemiosło, bunt" (Instytut Kultury Polskiej UW, 2003), zredagowana z Nicolą Savaresem "Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru" (Ośrodek Badań Tworczości Jerzego Grotowskiego, 2005) oraz "Canoe z papieru. Traktat o Antropologii Teatru" (Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2007).
Organizatorzy:
Instytut Kultury Polskiej UW
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
bilety:
wstęp wolny
Wystawa pt. „HISZPANIA. Portret kraju”
od: 14 lutego 2024 do: 14 kwietnia 2024
Instytut Cervantesa w Warszawie
Nowogrodzka 22 Warszawa
129 038samorozwoj
TURNIEJ COUNTER-STRIKE 2 w Atrium Reduta!
od: 5 kwietnia 2024 do: 6 kwietnia 2024
Atrium Reduta
Al. Jerozolimskie 148 Warszawa
32 464samorozwoj
DARMOWY WYKŁAD. WPROWADZENIE DO TANTRY DLA KOBIET Z ELEMENTAMI USTAWIEŃ HELLINGEROWSKICH. „PRZYJEMNOŚĆ BYCIA KOBIETĄ”
10 marca 2024 - 19:00
Pałac Kultury i Nauki
Plac Defilad 1 Warszawa
81 351samorozwoj
BIODANZA – TANIEC ŻYCIA. TOŻSAMOŚĆ. ODWAGA BYCIA SOBĄ
od: 23 lutego 2024 do: 25 lutego 2024
Pałac Kultury i Nauki
Plac Defilad 1 Warszawa
114 722samorozwoj
Walentynkowy Instaspot w centrum handlowym Targówek! Zrób pamiątkowe zdjęcie i wygraj nagrody!
od: 9 lutego 2024 do: 17 lutego 2024
Atrium Targówek
UL. GŁĘBOCKA 15 Warszawa
125 531samorozwoj
TYBETAŃSKA SZTUKA MIŁOŚCI, NAMIĘTNOŚCI I BLISKOŚCI
od: 2 lutego 2024 do: 4 lutego 2024
Pałac Kultury i Nauki
141 898samorozwoj
Lekcje czarów w Atrium Targówek! Wstąp do Hogwartu i odkryj tajemnice najsłynniejszej Szkoły Magii i Czarodziejstwa
od: 19 stycznia 2024 do: 28 stycznia 2024
Centrum Handlowe Atrium Targówek
ul. Głębocka 15 Warszawa
154 178samorozwoj
MOC ŻYWIOŁÓW. BUDZENIE MOCY TANTRYCZNEGO SZAMANA/ TANTRYCZNEJ SZAMANKI
od: 26 stycznia 2024 do: 28 stycznia 2024
Pałac Kultury i Nauki
Plac Defilad 1 Warszawa
151 327samorozwoj
AKTYWACJA ENERGII KUNDALINI METODĄ TRANSMISJI - INNERDANCE
od: 20 stycznia 2024 do: 21 stycznia 2024
Pałac Kultury i Nauki
Plac Defilad 1 Warszawa
158 623samorozwoj