koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

NOWE HISTORIE - NOWE BIOGRAFIE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 800 wyświetleń od 15 listopada 2011
  • od: 28 listopada 2011, poniedziałek
    do: 29 listopada 2011, wtorek

konferencja

Po „Ustanawianiu historii" (2009) i „Wymowie faktow" (2010) trzecia konferencja z cyklu NOWE HISTORIE poświęcona jest biografistyce teatralnej - tej pielęgnowanej, ale i zaniedbywanej przez historykow teatru oraz tej uprawianej i wykorzystywanej przez tworcow teatralnych. Biografia jest bowiem dzisiaj nie tylko domeną nauki i nie tylko gatunkiem literackim, lecz także źrodłem inspiracji, przedmiotem zainteresowania i tematem tekstow dramatycznych, przedstawień teatralnych, performansow. Biogramat jako tekst biograficzny pisany na scenę i bioteatr jako sposob performowania własnego lub cudzego życia to zatem także odmiany biografii teatralnej.

Co za tym idzie, nie tylko w historii teatru, ale i w sztuce, biografistyka staje się dziś terenem sporow ideologicznych, gier tożsamościowych, eksperymentow narracyjnych i rozważań teoretycznych oraz, co warto mieć na uwadze, polem rozmaitych nadużyć etycznych. W biografistyce najpełniej chyba urzeczywistnia się praktyka ustanawiania historii i ogniskuje większość problemow wynikających z niepewnego statusu i wieloznacznej wymowy faktow. Musi to rodzić pytania zarowno metodologiczne, jak światopoglądowe, dotyczące eksplorowania źrodeł, gromadzenia materiałow, kryteriow ich selekcji. Pytania o mechanizmy pamięci, o napięcie między życiem a tworczością artystyczną, o uwikłanie indywidualnych losow w wielorakie konteksty historyczne, o polityczny i ideologiczny przekaz narracji biograficznej.


Poniedziałek, 28 listopada 2011

10.00 - 12.00

Magdalena Raszewska: "Biografia: czy zawsze należy pisać"

Halina Waszkiel: "Biograf jako Oko Opatrzności"

Anna Kuligowska-Korzeniewska: "Autobiografia = biografia. Przypadek Leona Schillera"


12.30 - 14.30

Ewa Partyga: "Filozofia biografii w ujęciu Adriany Cavarero"

Mirosława M. Bułat: "Okiem Minotaury. O nowej biografii dramatopisarza żydowskiego Jakuba Gordina"

Jagoda Hernik Spalińska: "Stanisława Przybyszewska - bez klucza"


16.00 - 18.00

Anna Korzeniowska-Bihun: "Genderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej"

Dorota Jarząbek-Wasyl: "Pamiętnik aktora - najpoczytniejszy romans świata? Formy i strategie autobiograficzne w memuarystyce teatralnej XIX/XX wieku"

Wanda Świątkowska: "Powieść o Witusiu - niedokończona autobiografia Juliusza Osterwy"


18.30

Panel dyskusyjny: Jak możliwa jest biografia aktorska

Prowadzenie: Dariusz Kosiński

W rozmowie udział biorą: Elżbieta Baniewicz, Jolanta Kowalska, Emil Orzechowski


Wtorek, 29 listopada 2011

9.30 - 12.00

Krzysztof Cicheński: "Doświadcze(/a)nie zamiast faktow - w stronę dramatycznej autobiografii Tadeusza Rożewicza"

Waldemar Wasztyl: "Persona. Simone Weil czyli Krystian Lupa"

Maria Napiontkowa: "Biografie teatralne Pawła Passiniego"

Martyna Miller: "Klaus Kinski, czyli ten, ktory pokochał miłością niechcianą"


12.30 - 14.30

Paweł Mościcki: "Karski - paradoks o świadku"

Dorota Ogrodzka: „Grotowski - narracje". Konferencja jako inscenizacja biografii niemożliwej

Krystyna Duniec, Joanna Krakowska: "Pokolenie. Biografia zbiorowa"


16.00 - 18.00

Małgorzata Sugiera: "Biografia Innego. Rekonesans"

Mateusz Borowski: "Wszystkie imiona Czarnej Wenus. Biografie kolonialnego Innego"

Marcin Bogucki: "Szymanowski - Treliński - Warlikowski. Dwie inscenizacje Krola Rogera w kontekście biografii kompozytora"


18.30

Promocja tomow "Wymowa faktow" i "Poetyka kulturowa polskiego Szekspira"


19.00

Panel dyskusyjny: Po co Innym biografie?

Prowadzenie: Krystyna Duniec

bilety:

wstep wolny

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ