koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry DętejCO JEST GRANE - wrzesień 2021 - nr 329
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Dostatki w ostatki

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 591 wyświetleń od 1 lutego 2012

DOSTATKI W OSTATKI

W średniowieczu karnawał wiązał się z uwolnieniem od wszelkich hierarchicznych stosunkow. W okresie tym obowiązywała bezwzględna swoboda. Błazna ogłaszano krolem, a w kościołach wybierano błazeńskiego papieża. Była to jarmarczna część roku, kwitła wowczas kultura ludowa, ktorą organizował śmiech i tak zwany doł materialno-cielesny. Wraz z nadejściem Środy Popielcowej powracało to, co kościelne, oficjalne, uporządkowane, poważne. Opozycja karnawał-post przywołuje skojarzenia ze zmianami por roku, fazami słońca i księżyca, ze śmiercią i odradzaniem się roślinności. I właśnie koniec karnawału, tak zwane ostatki, podczas ktorych następuje kulminacja zabawy są inspiracją do naszego projektu. Będzie gwarno, śpiewnie i kolorowo. Prawdziwe dostatki w ostatki. Pożegnamy czas zabawy i przywitamy czas zadumy. Kiedy nastąpi moment przejścia? Jak będzie wyglądała przemiana? Przyjdź i przekonaj się sam!

15 lutego środa, godz. 19:00 „DOSTATKI W OSTATKI"

spektakl* „GARGANTUA I PANTAGRUEL*"

Stowarzyszenie Teatralne Badow, reżyseria: Piotr Bikont

wstęp 10 zł

Na scenariusz spektaklu, obok montażu fragmentow dzieła Rabelais'go, składają się też teksty średniowiecznych apokryfow oraz czterogłosowe psalmy Krzysztofa Knittla - podstawa muzyki spektaklu. W atmosferze plebejskiej rubasznej zabawy przetykanej żarliwą modlitwą głoszona jest jedność świata ciała i ducha, wzajemna przenikalność sacrum i profanum, pochwała człowieka pełnego, wolnego i radosnego.

_„Gargantua i Pantagruel" w reżyserii Bikonta to swoisty powrot do teatru, ktory żywi się przede wszystkim słowem i gestem. Najważniejsza jest tutaj narracja, spod ktorej - za pomocą aktorskiej precyzji i reżyserskiej pomysłowości - wyłania się sceniczna, teatralna, umowna opowieść. (...) Reżyser bardzo dobrze czuje się w małych formach scenicznych, gdzie za podstawę służy mu przede wszystkim tekst i to co można z niego „wyciągnąć", pokazać poprzez ciało, powiedzieć tak, żeby wszyscy słuchali z zapartym tchem. I taki teatr mu się udaje! _

Marta Oziomek

Dziennik Teatralny Katowice

bilety:

10 zł

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ