koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Bolesław Biegas w Warszawie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 436 wyświetleń od 15 maja 2012
  • od: 18 maja 2012, piątek
    do: 26 maja 2012, sobota

Szanowni Państwo,

*serdecznie zapraszamy 18 maja (piątek) 2012 roku o godz. 18.00 *

na *wernisaż wystawy*

Bolesław Biegas w Warszawie. Rzeźba

Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny „Skwer"

ul. Krakowskie Przedmieście 60a (obok pomnika A. Mickiewicza) Warszawa

18.05 - 26.05.2012

Bolesław Biegas to jeden z najbardziej intrygujących artystow działających w XX wieku i jedyny Polak, ktorego rzeźby na stałe eksponowane są w Muzeum d'Orsay w Paryżu.

Ta wyjątkowa kumulacja sztuki i energii powstała dzięki Muzeum Mazowieckiego w Płocku wraz z ARTgalerią.net i filią Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny „Skwer". Zostaną na niej zaprezentowane rzeźby pochodzące z Muzeum Mazowieckiego (depozyt kolekcji Roberta Szustkowskiego) z rożnych okresow tworczości Biegasa. Od najwcześniejszego, kiedy inspirował się słowiańszczyzną i filozofią Stanisława Przybyszewskiego (Świat, Ziemia) do paryskiego prezentującego dzieła o tematyce metafizycznej (Przeznaczenie. Wieczność tajemnicy, Spokoj medytacji. Filozofia), na ktory wpłynęła tworczość awangardowych rzeźbiarzy francuskich takich jak A. Rodin, a także rzeźby będące portretami wybitych pisarzy, muzykow (Émile Verhaeren, Jan Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven) oraz prace z lat 20. XX wieku charakteryzujące się odwołaniami do kubizmu i art deco (Gadziny życia, Odpoczynek, Bezsilność).

Wernisażowi wystawy towarzyszyć będzie *promocja albumu Bolesław Biegas. Rzeźba, La Sculpture, Sculpture *wydanego przez Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie/Bibliotekę Polską w Paryżu z Muzeum Mazowieckim w Płocku oraz ARTgalerią.net z Warszawy. Trojjęzyczny (polski, francuski, angielski) album zawiera zdjęcia 105 rzeźb oraz jest poprzedzony esejem profesorki Anny Wierzbickiej z Instytutu Sztuki PAN, wybitnej znawczyni środowiska polskich artystow w Paryżu oraz wstępem profesora Xavierego Derynga, francuskiego historyka sztuki, ktory jest autorem największej monografii poświęconej Bolesławowi Biegasowi. Publikacja zawiera rownież spis wystaw indywidualnych i zbiorowych, na ktorych prezentowane były rzeźby tworcy, od pierwszego pokazu w 1898 roku do dziś oraz opis wystawy monograficznej w Płocku poświęconej Bolesławowi Biegasowi i bibliografię przedmiotową.

Bolesław Biegas (Biegalski) ur. 1877 Koziczyn (k. Płocka) - zm. 1954 w Paryżu
Rzeźbiarz i malarz, niezwykle płodny w swojej tworczości, działający na wielu płaszczyznach artystycznych, zajmował się także tkaniną artystyczną, meblarstwem, a nawet literaturą. Poszukiwał swojego indywidualnego stylu nie ulegając owczesnym modom. Swobodę artystyczną mogł osiągnąć dzięki licznym protektorom, ktorzy wspierali jego rozwoj i karierę artystyczną. Bujny życiorys oraz silny charakter odcisnęły się na jego tworczości, ktorą jedni odrzucali, a inni uwielbiali, jak np. Aleksander Świętochowski, ktory spotkał Biegasa na początku jego drogi artystycznej i uznał go za nowego „Giotta", samorodny talent polskiej rzeźby. Właśnie dzięki niemu Biegas rozpoczął swoją przygodę ze sztuką, ktorej początek stanowiła pierwsza wystawa prac w Księgarni Wendego w Warszawie oraz podjęcie w 1897 roku edukacji na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni rzeźby Alfreda Dauna a następnie Konstantego Laszczki. Idea i sposob nauczania na Akademii mocno odbiegały od dekadenckich i symbolistycznych treści propagowanych przez Stanisława Przybyszewskiego, ktorymi Biegas w owym okresie fascynował się wspolnie z kolegą ze studenckich czasow, Xawerym Dunikowskim. W 1901 roku został on usunięty z uczelni za wykonanie rzeźby Księga życia o syntetycznej i silnie zgeometryzowanej formie. Zagraniczna krytyka artystyczna była bardziej przychylna jego tworczości, na co wskazują znakomite recenzje zebrane przez niego podczas udziału w X Wystawie Wiedeńskiej Secesji (1901), w ktorej brał udział rownież w następnych latach. Przed wyjazdem z Polski do Paryża w 1901 roku, artysta zaprezentował swoje rzeźby na warszawskim Salonie Krywulta (1900), jednej z najważniejszych owczesnych galerii oraz w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (1901). W Paryżu nie podjął jak wcześniej zamierzał nauki w Ecole des Beaux-Arts, lecz zajął się własną tworczością wspieraną finansowo przez nowych mecenasow, baronostwo Henryka i Jadwigę Trutschelow. Szybko zyskał uznanie w kręgu symbolistow francuskich, a jego prace wystawiane były w licznych odsłonach Salonu Niezależnych, Salonu Narodowego Towarzystwa Sztuk Pięknych czy Salonu Jesiennego. W 1902 roku Biegasowi został poświęcony osobny numer paryskiego periodyku „La Plume", ktorego to zaszczytu mogli doznać jedynie nieliczni artyści, takiej miary jak August Rodin. Jego prace były reprodukowane w pismach zagranicznych, m.in.: włoskim „Emporium" i „Vita d'Arte", angielskim „The Artist", rosyjskim „Kraju", a nawet w nowojorskim „Cosmopolitan Magazine". O sztuce Biegasa, zdefiniowanej przez Gustava Kahna jako „bardzo piękny poemat medytacyjny wielkiego samotnika" pisali rownież inni słynni poeci, jak: Guillaume Apollinaire, Émile Verhaeren, Andre Fontainas, Charles Morice, Filippo Tommaso Marinetti, Philippe Soupault.

Zwrot w tworczości artysty wyłącznie ku malarstwu, ktore stanowiło odrębne zagadnienie artystyczne, nastąpił w 1918 roku. Już wcześniej, w roku 1900, po namowach Stanisława Wyspiańskiego podjął proby malarskie. W latach 1907-1908 wykonał serię obrazow historyczno-politycznych, a w latach 1916-1917 cykl tematyczny „Wampiry wojny". Rownież w malarstwie okazał się nowatorskim artystą. Około roku 1917 zaczął malować obrazy określane dzisiaj mianem malarstwa sferycznego, w ktorych to za pomocą wielobarwnych okręgow formował portrety i całe postaci, w efekcie tworząc wibrującą i pulsującą płaszczyznę obrazu. Kolejnym, odmiennym cyklem malarskim zainspirowanym Wyspą umarłych Arnolda Bocklina, w ktorym oddał on wyraz swoich literackich i teatralnych poszukiwań, była „Mistyka nieskończoności". Na początku lat 30. XX wieku Biegas usunął się ze sceny artystycznej. Zmarł 30 września 1954 roku i został pochowany na cmentarzu emigracji polskiej w Montmorency, w grobowcu Towarzystwa Historyczno-Literackiego, ktorego członkiem został pod koniec życia.

Obrazy i rzeźby Biegasa znajdują się m.in. w: Muzeum d'Orsay w Paryżu, Muzeum Sztuk Pięknych w Lyonie, Rennes i w Montrealu, Bibliotece Krolewskiej w Brukseli, Polish Museum of America w Chicago, Muzeum Bolesława Biegasa w Paryżu, Muzeum Mazowieckim oraz Muzeum Diecezjalnym w Płocku, Muzeum Narodowym w Warszawie, w Krakowie, w Gdańsku i w Poznaniu, Muzeum Miasta Łodzi, etc.

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ