Przegląd filmów Kim Ki-Duka na Bródnie
- 9 czerwca 2012, sobota» 16:00
Bródno kocha kino
Kolejny etap projektu „Brodno kocha kino" realizowanego przez warszawskie kino Świt to przegląd filmow koreańskiego reżysera Kim Ki-Duka. W dniach 9-10 czerwca 2012 r. będzie można zobaczyć sześć jego filmow.
Kim Ki-Duk to jedna z najważniejszych postaci wspołczesnego kina autorskiego. Urodził się 20 grudnia 1960 roku na połnocy prowincji Kyungsang w miejscowości Bonghwa, w Korei Południowej. Dzieciństwo spędził w gorzystej wiosce. Po przeprowadzce wraz z rodziną do Seulu podjął naukę w szkole rolniczej, lecz jako siedemnastolatek zmuszony był z niej zrezygnować. Aby się utrzymać, od 18 roku życia pracował w fabryce. Po dwoch latach odszedł jednak z pracy i wstąpił do piechoty morskiej, w ktorej służył przez kolejne pięć lat. Wspominał tamten okres mowiąc: „Nikt nie marzy w dzieciństwie, żeby zostać prostytutką albo gangsterem. (…) Kiedy byłem mały, też nie planowałem, że nigdy nie skończę studiow. Poźniej moi koledzy chodzili na zajęcia, a ja siedziałem w fabryce. Wtedy zacząłem myśleć, że tak naprawdę nie wybieramy swojego życia, ale możemy jedynie przyjmować to, co nam się zdarza".
Po zakończeniu służby wojskowej postanowił zostać duchownym. Wstąpił do klasztoru, gdzie pędził dwa lata, w trakcie ktorych rozwijał swoj talent malarski. Po raz kolejny porzucił jednak swoje plany i w 1990 roku wszystkie zebrane pieniądze przeznaczył na bilet do Paryża. Miał 30 lat. Mieszkał na ulicy. Żył ze sprzedaży swych obrazow. Jednocześnie studiował na Wydziale Sztuk Pięknych. W czasie pobytu w Europie po raz pierwszy poszedł do kina (!) i zafascynował się filmem. „Milczenie owiec" i „Kochankowie na moście" to produkcje, ktore zrobiły na nim największe wrażenie. Swoją osobistą przygodę ze światem filmu Kim Ki-Duk rozpoczął jako autor scenariuszy, ktore zaczął pisać tuż po powrocie do Korei. W 1993 roku zdobył pierwszą nagrodę w tej dziedzinie. Educational Institute of Screenwriting wyrożnił jego scenariusz „Malarz i przestępca skazany na śmierć". Jak wspominał: „O tym, że chcę być reżyserem, zdecydowała podroż po Europie. Jeździłem pociągiem, zwiedziłem piętnaście krajow i zrozumiałem, że mogę mieć marzenia".**
W 1996 roku Kim Ki-Duk zadebiutował jako reżyser. Jego pierwszy film - „Krokodyl" (Ag-o) - opowiada o grupie bezdomnych żyjących na skraju rzeki Han. Głowny bohater, nazwany Krokodylem, ratuje życie kobiety chcącej popełnić samobojstwo. Następnie zaczyna wykorzystywać ją seksualnie. To zdarzenie ma wpływ rownież na jego własne życie, gdyż dokonuje się w nim wewnętrzna przemiana. Sam reżyser wielokrotnie mowił, że postać ta jest jego pokrewną duszą. Pierwszy film, ktory ukazuje i wyznacza specyficzny styl Kim Ki-Duka, doceniony został jedynie przez Pusan International Film Festival.
Przełom w karierze Kim Ki-duka nastąpił dzięki produkcji o buddyjskiej tematyce „Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna" (Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom/ Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring). To filozoficzna opowieść o ludzkim życiu i nieuniknionym przemijaniu. Głownymi bohaterami są mistrz i uczeń - dwaj buddyjscy mnisi żyjący na odludziu w małej świątyni. Kolejne filmy Kim Ki-Duka charakteryzuje podobna perspektywa, ktorej celem jest uważne przyjrzenie się międzyludzkim relacjom. Na takim schemacie opiera się między innymi „Pusty dom" (Bin jip/3-Iron), opowiadający historię Tae-suka włamującego się do opuszczonych domow, w ktorych może schronić się na noc i napotkanej przypadkowo kobiety, czy będący historią miłosnego trojkąta „Łuk".
Kim Ki-Duk otrzymał wiele nominacji i nagrod na prestiżowych festiwalach filmowych. Między innymi Nagrodę Publiczności za film „Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna" na MFF w San Sebastian w 2003 roku, czy Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera za film „Samarytanka" na Berlinale w 2004 roku.
Dzieła koreańskiego reżysera cechuje niespotykana symbioza delikatności i brutalności. Intymność, symbolika, prostota - to głowne wyznaczniki filmowego stylu Kim Ki-Duka. Koreańczyk ogląda świat w mikroskali. Bada rzeczywistość bardzo bliskich relacji. Bohaterowie Kim Ki-Duka to postaci ze środowisk zmarginalizowanych, pozbawionych praw, funkcjonujące poza głownymi nurtami średniej i wyższej klasy koreańskiego społeczeństwa. Reżyser określa swoje filmy jako kolejne sekwencje życia. Ich realizacja jest według niego procesem przemiany niepojętego w zrozumiałe. Kim Ki-Duk ma niezaprzeczalny talent do sugestywnego obrazowania. Jego filmy są bardzo plastyczne, ale za to dialogi zostają w nich zredukowane do minimum. Wykreowany przez niego świat jest specyficzny i należy go rownież specyficznie odbierać - pozaintelektualnie i wyostrzonymi zmysłami. Jak bowiem sam deklaruje: *„Dla mnie robienie filmow to specyficzne doświadczenie, kiedy mozg wchodzi w trans".*
Widzowie, ktorzy przyjdą do kina Świt zobaczą w sumie sześć filmow reżysera z Korei: Time, Łuk., Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna, Oddech, Krokodyl, Samarytanka. Przed każdym filmem krotką prelekcję wygłosi krytyk filmowy Mikołaj Wojciechowski.
bilety:
15 i 12 zł
Niewłaściwy człowiek
22 czerwca 2017 - 16:00
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
9 490kino
Urzeczona
22 czerwca 2017 - 18:15jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
65 594kino
Serce psa
22 czerwca 2017 - 12:00jest więcej terminów
Kino Muranów
ul. Gen. Andersa 5 Warszawajest więcej miejsc
517 348kino
SZYBCY I WŚCIEKLI 8
14 czerwca 2017 - 20:40jest więcej terminów
Cinema City Arkadia
Aleja Jana Pawła II 82 Warszawajest więcej miejsc
2 262 642kino
Na skróty
13 czerwca 2017 - 19:00jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
29 994kino
ŻYDOWSKI OTWARTY DLA WSZYSTKICH
od: 22 maja 2017 do: 13 czerwca 2017
Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa
al. Niepodległości 141 Warszawa
13 239kino
Zabić drozda
13 czerwca 2017 - 20:00jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
42 099kino
Bei Jing Yu Shang Xi Ya Tu
11 czerwca 2017 - 20:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
19 327kino
Hei pao shi jian
11 czerwca 2017 - 18:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
19 025kino
Siedem minut po północy
11 czerwca 2017 - 15:00jest więcej terminów
Kinoteka
Plac Defilad 1 Warszawajest więcej miejsc
1 370 921kino
Łaźnia
11 czerwca 2017 - 16:00
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
24 581kino
Tai Chi Hero
10 czerwca 2017 - 18:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
21 875kino
Noworoczna ofiara
10 czerwca 2017 - 16:00
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
9 094kino
POKAZY CHARAKTERYZACJI WYŻSZEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ W KINOTECE
10 czerwca 2017 - 15:30
Kinoteka PKiN
pl. Defilad 1 Warszawa
9 462kino
Piata loď
10 czerwca 2017 - 11:00jest więcej terminów
Kinoteka
Plac Defilad 1 Warszawajest więcej miejsc
11 526kino
Tyttö nimeltä Varpu
10 czerwca 2017 - 14:45jest więcej terminów
Kinoteka
Plac Defilad 1 Warszawa
22 933kino
Swallows and Amazons
10 czerwca 2017 - 13:30jest więcej terminów
Kinoteka
Plac Defilad 1 Warszawa
10 775kino