koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Wystawa grafiki krakowskiej artystki Malgorzaty Stachurskiej - Galeria Schody - 24.07-03.08.2012

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 910 wyświetleń od 31 lipca 2012
  • od: 24 lipca 2012, wtorek
    do: 3 sierpnia 2012, piątek

Genesis

G E N E S I S - w y s t a w a g r a f i k M a ł g o r z a t y S t a c h u r s k i e j

24.07-03.08.2012



Metafizyczne życie roślin

Grafiki Małgorzaty Stachurskiej

Zawsze podziwiałem grafiki Małgorzaty Stachurskiej, szczegolnie te kolorowe, urzekające magią jakiegoś tajemniczego kontaktu z kosmosem. Wrażenie to na ogoł docierało poprzez detale i elementy zwykłego pejzażu. Nie mniej jednak, płaszczyzny czerni, atmosfera nocy, obok zabarwionych stref, ciał niebieskich i przedmiotow - były obecne w tamtych grafikach w sposob dominujący i decydowały o poetyckim wyrazie i atmosferze. Małgorzata Stachurska, w najnowszych grafikach, wraca niejako do ascetycznego i fundamentalnego dla powstania grafiki „krolestwa bieli i czerni". Jej prace wykonane są właśnie w elementarnie zawężonym, „czarno-białym" kolorycie wyłącznie walorowego widzenia świata. Dominują w nich głębokie, metafizyczne przestrzenie czerni oraz rysunek znakow, form geometrycznych i kształty ściętych roślin, wplecione jakby w szklane kasetony jakiegoś cywilizacyjnego laboratorium…

Czym jest fenomen życia? - zdaje się pytać artystka, prezentując zarysy swoich obiektow dla dociekliwej, alchemicznej obserwacji. Figura geometryczna (konstrukcja idealistyczna) może być na rowni poznawana z żywym organizmem wyjętej z naturalnego otoczenia rośliny (konstrukcja naturalna). W kreatywnej konstelacji nowych zestawień

i relacji, każdy element, geometryczny i organiczny, może być sprowadzony rownież do znaku, zawierającego w sobie uniwersalny i skondensowany komunikat. Renesansowy geniusz, Leonardo da Vinci, twierdził, że: „jeżeli człowiek pozna istotę oraz budowę źdźbła trawy, pozna rownież istotę i budowę wszechświata". Twierdzenie to oparte jest na przekonaniu, że makro i mikro światy są swym proporcjonalnym odzwierciedleniem i stanowią konsekwentnie rozbudowaną strukturę. Ta sama idea oraz te same siły, spajające strukturę materii, działają w wymiarze mikroskopowym, jak rownież w wymiarze nieskończonym. Te zasady odkrywa rozum, odkrywa świadomość ludzka i stają się one narzędziem do tworczej kreacji, intuicyjnego dociekania oraz emocjonalnego wyrażania wszystkiego, czym żywi się oko człowieka.

Czarno-białe grafiki Małgorzaty Stachurskiej skupiają w sobie metafizyczną atmosferę, wyrażoną zwłaszcza przez nieprzeniknioną czerń. W pracach Stachurskiej wydaje się, że czerń jest jeszcze bardziej czarna od czerni, a światło, przenikliwie białe i zimne, bielsze od bieli. Tu wszystko brzmi intensywniej i nastraja do uroczystego misterium nocy, kiedy rozum ludzki poznaje substancjalną oraz przestrzenną znikomość inteligencji człowieka oraz masy planety Ziemia w stosunku do niewyobrażalnych otchłani kosmosu. Małgorzata Stachurska jednak, w swych grafikach, porządkuje sobie świat stosując podziały kompozycyjne najczęściej na strefy poziome, na pasy horyzontalne. Czasami jest to skrot jak gdyby korytarza z prostokątną, czarną, przeciwległą scianą. Tam znajdują się jej obiekty, detale wyjęte temu właśnie rozległemu światu i włożone w nową, możliwą do ogarnięcia przestrzeń, nad ktorą bezwzględnie panuje artysta-kreator, artysta-alchemik, artysta-badacz. W korytarzowym „tunelu" syntetycznie narysowana roślina wygląda jak potężne drzewo. „Katarynka", w girlandach koralikow, kojarzy się raczej z sarkofagiem. Cykl grafik zat. „Genesis" drąży ten odwieczny problem i pytanie o praprzyczynę istnienia. W „Ukrytych znaczeniach" wygięta ku gorze roślina leży niczym na ołtarzu ofiarnym. Z wnętrza piramidy, gdzie ukryto stożkowate drzewo (w grafice p.t. „Latarnia"), wydobywa się światło tworzące na ciemnym tle nieba jasny, odwrocony trojkąt, a wokoł krążą jakieś krople, kulki, komorki, bańki mydlane utworzone z przezroczystej, delikatnej powłoki…

Takie pytania, o organiczną praprzyczynę życia i niejako tajemnicę sakralności natury stworzenia, zawarte są także w innych grafikach Małgorzaty Stachurskiej. Artystka dotyka spraw i problemow najgłębszych, stwarzając niezwykłą atmosferę metafizycznej tajemnicy…

                                                                                               Prof. Stanisław Tabisz

Krakow, lipiec 2012


http://youtu.be/pibqlxceais**



*G E N E S I S - e x h i b i t i o n o f p r i n t s b y M a ł g o r z a t a S t a c h u r s k a *

24.07-03.08.2012

The metaphysical life of plants

Graphics by Malgorzata Stachurska

I have always admired graphics by Malgorzata Stachurska, especially the coloured ones, which are captivating due to the magic of some secret contact with the cosmos. This impression has usually reached me through the details and elements of the common landscape. However, the areas of black, the atmosphere of the night next to the coloured zones, celestial bodies and objects - were present in those graphics in a dominating way and decided about a poetical impression and ambience.

Malgorzata Stachurska, in her latest prints, to some extent, returns to the "kingdom of white and black" - so ascetic and fundamental for the creation of graphics. Her works are done in this elementary "black and white" colouring representing such perception of the world. Metaphysical areas of black dominate them, as well as drawings of signs, geometric forms and shapes of cut plants, braided into a kind of glassy coffer within the laboratory of civilization…

What is the phenomena of life? - the author seems to be asking, presenting the outlines of her objects to inquisitive, alchemical observation. The geometric figure (the idealistic construction) can be equally "explored" with a living organism of a plant taken from its natural surrounding (the natural construction). In creative constellation of new confrontations and relations, each element, geometric and organic can be reduced to a sign, containing a universal and condensed statement. The genius of the Renaissance, Leonardo da Vinci, claimed that: "if a man gets to know the essence and the structure of a blade of grass, he will also get to know the essence and the structure of the universe". This assertion is based on a belief that macro and micro worlds are each other's proportional reflections and constitute consequently developed structures. The same idea and the same forces, cementing the structure of the matter, work in both microscopic and infinite dimensions. These rules are discovered by the human brain, by human consciousness and they become tools that enable artistic creation, intuitive inquiry and emotional expression of everything that the human eye can feed on.

Black and white graphics by Malgorzata Stachurska are the focus of the metaphysical atmospheres, expressed especially by impenetrable blackness. In Stachurska's works, it seems that the blackness is darker than black and the light, acutely white and cold, is whiter than white. Everything here is more intense and invites you to experience the mystery of the night, when the human brain can begin to realise the substantial and spatial insignificance of human intelligence and the mass of planet Earth in relation to the unimaginable abyss of the cosmos. Malgorzata Stachurska, however, in her prints, arranges the world by using composite divisions, mostly into horizontal zones or horizontal stripes. Sometimes this seems to act as a shortcut, like a corridor with a rectangular, black, opposite wall. There are her objects, the details taken from this vast world and put into a new, and possible to comprehend space, over which the artist-creator, the artist- alchemic, the artist- researcher has absolute control. In this corridor or "tunnel", a synthetically drawn plant looks like a massive tree. "Katarynka" ("Barrel organ") in garlands of beads is more associated with a sarcophagus. The series of graphics called "Genesis" hollows out the age-old problem and question of the reason of existence. In "Ukryte znaczenia" ("Hidden meanings") the plant bent upwards lies as if on a sacrificial altar. From the inside of the pyramid, where the conical tree is hidden (in graphics called "Latarnia" ("Lantern") comes a light which creates on the dark background of sky, a reversed triangle of illumination and around it there are some drops, balls, cells and soap bubbles spinning, made of some transparent, delicate coating…

Such questions, about the organic, great-cause of life and the mystery of creation's sacrality are also included in other graphics by Malgorzata Stachurska. The artist touches upon the deepest issues and problems, creating amazing atmospheres of metaphysical mystery…


                                                                Prof. Stanisław Tabisz

Cracow, Julz 2012

http://youtu.be/pibqlxceais**

Wstęp bezpłatny / Free entry

Galeria Schody

ul. Nowy Świat 39

00-029 Warszawa

tel./faks 22 828 89 43

www.facebook.com/galeria.schody

http://www.galeriaschody.pl

Relacje wideo:

http://www.youtube.com/galeriaschody

http://www.youtube.com/obwarzanki

bilety:

Wstep bezpłatny

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ