koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Joanna Multan-Światkiewicz i Miłosz Płonka - wystawa pt. Splątropy tożsamięci 25.09-07.10.2012

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 160 wyświetleń od 29 września 2012
  • od: 24 września 2012, poniedziałek
    do: 5 października 2012, piątek

Wystawa rzeźby i rysunku

Joanna Multan-Światkiewicz - Miłosz Płonka

wystawa pt. Splątropy tożsamięci

25.08-07.09.2012

W Galerii Schody w Warszawie obejrzeć będzie można wystawę Joanny Multan-Światkiewicz i Miłosza Płonki pt. "Splątropy tożsamięci". Historia tej wystawy jest nieco nietypowa. Joanna, z wykształcenia anglistka, po rożnych probach tworczych znalazła i udoskonaliła formę biało-czarnej najczęściej grafiki ukazującej skomplikowany, dynamiczny świat powidokow, bajecznych bytow, lękow i marzeń zaludniający świadomość. Czyją świadomość to już jest pytanie. Gdy Joanna rysuje fragmentaryczny portret dziewczyny, z ktorym wspołistnieją fantastyczno-figuracyjne elementy symbolizujące treści świadomości, sprawa jest jasna. Ale na jej rysunkach pojawiają się rownież obrazy świadomości roślin, drzew i kamieni. W tym fantastycznym świecie one także mają pamięć i życie wewnętrzne.

Poprzednia wystawa rysunkow Joanny pt. "Z pamięci roślin i minerałow" była w ubiegłym roku wydarzeniem w galerii Brzeska 7 w Warszawie. Stała się też inspiracją dla Miłosza. On sam tłumaczy to faktem, iż drzewo czy kamień stanowią naturalne tworzywo pracy rzeźbiarza, zatem projekt opowiadający o ich życiu wewnętrznym pobudzał wyobraźnię, co dla Miłosza, przesiąkniętego buddyzmem i widzącego - podobnie jak Joanna - w sztuce poszukiwanie egzystencjalnej prawdziwości, okazało się decydujące.

W ten sposob powstała wystawa, na ktorej grafikom Joanny towarzyszą rzeźby Miłosza. Jego droga tworcza od początku związana była ze sztuką. Już jako młody człowiek uczestniczył w działaniach Grupy Artystow Nieprofesjonalnych „My" w rodzinnym Andrychowie. Ukończył zakopiańskie liceum plastyczne i wydział rzeźby warszawskiej ASP. Przebywał na stypendium tworczym w Indiach, poznając tamtejszą kulturę i filozofię, brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych. Poza rzeźbą, malarstwem, performance i happeningiem uprawia sztukę użytkową, m.in. wykonuje rzeźby sakralne i niezwykle oryginalne meble. Jego rzeźby wyrażają interpersonalne treści świadomości, ktorych odniesieniem staje się kosmos, także w znaczeniu makrokosmosu jednostki ludzkiej. Bryły tworzone przez Miłosza okazują się filozoficzno-estetycznymi kategoriami, starającymi się ująć zatomizowane i zmienne elementy świadomości, przedstawione na rysunkach Joanny. Stanowią jakby ich drugą stronę, co poszerza przestrzeń ekspozycji o filozoficzny dystans.

Tytuł wystawy określa jej tematykę. „Splątropy tożsamięci", czyli splątane tropy, ale dziejące się i splatające nieustannie, w każdym momencie nierozdzielne, tożsamięci, czyli tożsamości nieprzerwanie związanej z pamięcią, i ciągle przez nią określanej. Poszukiwanie, odkrywanie jej stawania się i przedstawienie ich głębi jest tematem tworczości obojga artystow.

Krzysztof Biernacki



Joanna Multan-Światkiewicz - Miłosz Płonka

"Muddltraces of the Identimory"

At the "Schody" gallery in Warsaw you can view a joint exhibition of Joanna Multan-Światkiewicz and Miłosz Płonka entitled "Muddltraces of the identimory". The history of this exhibition is somehow unusual.

Joanna, an English scholar, after various creative attempts has found and perfected a form of mostly black and white graphic showing the complex, dynamic world of after-images, fabulous beings, fears and dreams populating consciousness. Whose consciousness - that is the question? When Joanna draws a fragmentary portrait of a girl, which coexist with figurate - fantastic elements symbolizing the contents of consciousness, the matter is clear. But in her drawings images of the consciousness of plants, trees and stones also appear. In this fantastic world these objects also have a memory and an inner life. The previous exhibition of Joannas drawings "The Memory of plants and minerals" was the last year event on the gallery "Brzeska 7" in Warsaw. It also became the inspiration for Miłosz. He explains this by the fact, that a tree or a stone is natural material for a sculptors work. Therefore, the project telling about their inner lives prompted his imagination, which for Miłosz, permeated with Buddhism and seeing art - like Joanna - as searching for an existential truth, proved to be decisive. In this way the exhibition has emerged, where the graphics of Joanna are accompanied by the sculptures of Miłosz. His creative path from the beginning has been associated with art. As a young man he participated already in the activities of Amateur Artists Group "My"( "We") in the homeland Andrychow. He graduated from a high school in Zakopane specializing in plastic art and from the Sculpture Faculty at the Warsaw Academy of Fine Arts. He received a creative scholarship in India, studying local culture and philosophy, also participating in individual and group exhibitions. Apart from sculptures, paintings, performances and happenings he cultivates art, among others sacral sculptures and highly original furniture. His sculptures express the interpersonal contents of consciousness, which to the reference becomes the universe in the meaning of the macrocosms of a human being also. Lumps formed by Miłosz prove philosophical - aesthetic categories, tending to integrate the atomized and variable elements of consciousness, introduced in the drawings of Joanna. The sculptures present other aspects of the drawings, that extend the exhibition`s space for philosophical distance. The title of the exhibition defines its subject "Muddltraces of the identimory"., meaning muddled traces, but happening and implicated continuously, with each moment inseparable. The word "identimory" reveals the close connection of identity with memory and how identity is defined by memory. Searching, discovering of its becoming and presentation of its depth is the theme of creation for both artists.

Krzysztof Biernacki

Wstęp bezpłatny / Free entry

Galeria Schody

ul. Nowy Świat 39

00-029 Warszawa

tel./faks 22 828 89 43

www.facebook.com/galeria.schody

http://www.galeriaschody.pl

Relacje wideo:

http://www.youtube.com/galeriaschody

http://www.youtube.com/obwarzanki

bilety:

Wstęp bezpłatny

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ