![](/i/user-thumb.png)
Dariusz Przybylski PASSIO (2013) na zespół wokalny
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/2b7s.jpeg)
Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem
- 8 marca 2013, piątek» godz:19
Program koncertu:
Dariusz PRZYBYLSKI: Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem* (2013) na 12 głosów a cappella, PRAWYKONANIE
Wolfgang RIHM: 7 Passions-Texte (I-III) (2006)
Wykonawcy:
PHOENIX16 Vokalensemble (Berlin) Timo kreuser - dyrygent
8 marca 2013 o godz. 19:15 w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (Plac Małachowskiego 1) odbędzie się prawykonanie najnowszej kompozycji religijnej Dariusza Przybylskiego "Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem" (2013) na 12 głosów a cappella. Utwór zamówiony został przez zespół PHOENIX16 Vokalensemble z Berlina, a sfinansowany przez Ernst von Siemens Musikstiftung. W programie koncertu usłyszymy również trzy z 7 Tekstów Pasyjnych (2006) Wolfganga Rihma. Następne wykonania odbędą się:
9.03.2013, 19:00, Poznań, XIII Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, Koncert inauguracyjny, Klasztor Karmelitów Bosych
17.03.2013, 18:00, Berlin, St. Ansgar Kirche
24.03.2013, 21:00, Berlin, Katholische Akademie
OMÓWIENIE UTWORU:
Ponad siedemdziesięcioopusowy dorobek młodego i dynamicznie rozwijającego się kompozytora, Dariusza Przybylskiego, rozrasta się z niezwykłym rozmachem na naszych oczach. Jego najnowsze dzieło religijne Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem (2013), zostało przeznaczone na dwanaście partii wokalnych bez instrumentalnego towarzyszenia; warstwa słowna stanowi redakcję autorską kompozytora.
Oryginalność tego utworu objawia się już na poziomie układu tekstu, który został potraktowany w sposób nietypowy i wysoce indywidualny. Trzon słowny dzieła oparty jest na Rozdziałach 18-19 Ewangelii wg św. Jana, opowiadających o Męce Pańskiej, w który zostały interpolowane inne fragmenty związane z liturgią wielkanocną, psalm 130 De profundis, sekwencja Stabat Mater, hymn pasyjny Crux Fidelis, ustęp cytowany z Pasji Janowej Jana Sebastiana Bacha. W efekcie mamy do czynienia z tekstem wielojęzycznym, złożonym z fragmentów łacińskich (liturgia katolicka), polskich (hymn), niemieckich (chorał reformowany).
Żeby szczególnie uwypuklić wielojęzyczność, autor wprowadził bardzo nietypowo potraktowanych siedem słów Chrystusa na Krzyżu. Wybrane ze wszystkich czterech Ewangelii, w tym słynne Eli, Eli, lama sabachthani! (Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?, Mt. 27, 46), podane zostały w siedmiu językach europejskich: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, polskim, włoskim, które wspiera bas utrzymany w dawnej grece. Tych siedem słów tworzy w przebiegu Pasji wyraziste cezury, dzieląc całość na człony, w których skład wchodzi aż dwadzieścia jeden mniejszych części.
Symbolika niezwykle eksponowanej przez wiarę liczby siedem daje o sobie znać w wielu warstwach dzieła. Dzięki tej konstrukcji, Pasja, jako forma uprawiana przez twórców muzyki europejskiej od renesansu, nabiera całkiem nieoczekiwanej, nowej wymowy ideowej, mamy bowiem do czynienia z utworem, którego treść zawiera w sobie, wyeksponowany jak nigdy dotąd wątek wspólnoty: oto ekumeniczne połączenie religii (judaizm, katolicyzm, protestantyzm), współdziałanie języków martwych i nowożytnych, nowoczesność oddana wielojęzycznym głosem narodów europejskich. A nad wszystkim roztacza się duch wszechogarniającego chrześcijaństwa.
Ten uniwersalny charakter tekstu odzwierciedla oczywiście forma muzyczna nowego dzieła Dariusza Przybylskiego. Pośród dwunastu wokalnych głosów solowych, nasuwających skojarzenie z liczbą apostołów, partia Jezusa została powierzona trzem basom, zaś partię Ewangelisty wykonuje trzech tenorów; ta wielość w jedności podkreśla integralność przeżycia liturgicznego tematu. Historyczną rolę formy pasyjnej w sztuce europejskiej uwypuklają cytaty muzyczne: fragment chorału gregoriańskiego (Crux Fidelis), chorał protestancki (O grosse Lieb’) – aluzja do Bacha, polska pieśń religijna (Krzyżu święty). Każde z siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu podtrzymuje rozbudowaną strukturę Pasji niczym potężny filar dźwigający nawę starodawnej katedry.
Otwierające dzieło – jak architektoniczny portal – retoryczne wprowadzenie Exordio (Passio et Mors…) przywodzi nastrój powagi i podniosłej kontemplacji. Dramatyzm kompozycji znajduje głęboki wyraz emocjonalny przede wszystkim w partii Ewangelisty. Struktura dźwiękowa została ograniczona do syntetycznej tkanki o niezwykłej klarowności. Przejrzystość formy, prostota faktury, przemienna dyspozycja głosów, skupiony nastrój – to cechy tej muzyki, która splata archaizujący styl z nowoczesnością brzmienia.
Świątynia ewangelicko-augsburska, gdzie wysłuchamy 8 marca 2013 roku Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem Dariusza Przybylskiego, jest – także ze względu na historię tego muzycznego gatunku – najlepszym miejscem do uczestniczenia w światowym prawykonaniu tej przepojonej duchem wspólnoty, około godzinnej kompozycji.
Krzysztof Lipka
![](/i/user-thumb.png)
PREMIERA W OKO - NASH - KONCERT PROMUJĄCY DEBIUTANCKI ALBUM "TRIK"
22 kwietnia 2017 - 19:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
9 234muzyka
Kalamazoo i Vistulated w Cynamonie&Kardamonie!
22 kwietnia 2017 - 20:00
Cynamon & Kardamon
Pereca 2 Warszawa
9 678muzyka
Krzysztof Popek Fresh Air Project
22 kwietnia 2017 - 20:30
12on14 Jazz Club
ul. Noakowskiego 16 Warszawa
10 661muzyka
Koncert musicalowy studentów I roku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w DK Włochy
22 kwietnia 2017 - 18:30
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
9 460muzyka
Bo we mnie jest seks - Piosenki Wasowskiego i Przybory
22 kwietnia 2017 - 20:00, 21:30
Nowy Świat Muzyki
Nowy Świat 63 Warszawa
9 818muzyka
COXY | Obżarstwo
22 kwietnia 2017 - 22:00
JASNA1 CLUB
Jasna 1 Warszawa
11 272muzyka
CJ Stone w Hulakula!
22 kwietnia 2017 - 20:00
Rozrywkowym Centrum Miasta Hulakula
Jagiellońska 82 B Warszawa
9 429muzyka
Steve Nash & Turntable Orchestra - koncert promocyjny płyty OUT OF FADE
22 kwietnia 2017 - 20:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
11 306muzyka
Stave Nash & Turntable Orchestra
22 kwietnia 2017 - 20:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
11 639muzyka
Johann Sebastian Bach – kantaty
22 kwietnia 2017 - 18:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
22 983teatr
Warsztaty taneczne: Roztańczona Sobota
22 kwietnia 2017 - 10:00jest więcej terminów
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
17 770samorozwoj
Między Litwą a Koroną - koncert pieśni Wiktora Szałkiewicza
22 kwietnia 2017 - 19:00
Dzika Strona Wisły
Plac Hallera 5 Warszawa
12 180muzyka
9 Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy Janusz Olejniczak, ASQ, Ch. Dell - Bracia Oleś -
22 kwietnia 2017 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
ul. Moniuszki 5 Warszawa
12 799muzyka
Prolog komedii. Sceny pomiędzy poezją i dokumentem
22 kwietnia 2017 - 19:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
11 975muzyka
Rodzinny Dziedziniec Nadzwyczajności
22 kwietnia 2017 - 11:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
11 921muzyka
Steve Nash & Turntable Orchestra
22 kwietnia 2017 - 20:00jest więcej terminów
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
ul. Modzelewskiego 59 Warszawajest więcej miejsc
31 475muzyka
DAWID KWIATKOWSKI
22 kwietnia 2017 - 19:00
Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
24 601muzyka
![](/i/user-thumb.png)