Dariusz Przybylski PASSIO (2013) na zespół wokalny
- 8 marca 2013, piątek» godz:19
Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem
Program koncertu:
Dariusz PRZYBYLSKI: Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem* (2013) na 12 głosów a cappella, PRAWYKONANIE
Wolfgang RIHM: 7 Passions-Texte (I-III) (2006)
Wykonawcy:
PHOENIX16 Vokalensemble (Berlin) Timo kreuser - dyrygent
8 marca 2013 o godz. 19:15 w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (Plac Małachowskiego 1) odbędzie się prawykonanie najnowszej kompozycji religijnej Dariusza Przybylskiego "Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem" (2013) na 12 głosów a cappella. Utwór zamówiony został przez zespół PHOENIX16 Vokalensemble z Berlina, a sfinansowany przez Ernst von Siemens Musikstiftung. W programie koncertu usłyszymy również trzy z 7 Tekstów Pasyjnych (2006) Wolfganga Rihma. Następne wykonania odbędą się:
9.03.2013, 19:00, Poznań, XIII Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, Koncert inauguracyjny, Klasztor Karmelitów Bosych
17.03.2013, 18:00, Berlin, St. Ansgar Kirche
24.03.2013, 21:00, Berlin, Katholische Akademie
OMÓWIENIE UTWORU:
Ponad siedemdziesięcioopusowy dorobek młodego i dynamicznie rozwijającego się kompozytora, Dariusza Przybylskiego, rozrasta się z niezwykłym rozmachem na naszych oczach. Jego najnowsze dzieło religijne Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem (2013), zostało przeznaczone na dwanaście partii wokalnych bez instrumentalnego towarzyszenia; warstwa słowna stanowi redakcję autorską kompozytora.
Oryginalność tego utworu objawia się już na poziomie układu tekstu, który został potraktowany w sposób nietypowy i wysoce indywidualny. Trzon słowny dzieła oparty jest na Rozdziałach 18-19 Ewangelii wg św. Jana, opowiadających o Męce Pańskiej, w który zostały interpolowane inne fragmenty związane z liturgią wielkanocną, psalm 130 De profundis, sekwencja Stabat Mater, hymn pasyjny Crux Fidelis, ustęp cytowany z Pasji Janowej Jana Sebastiana Bacha. W efekcie mamy do czynienia z tekstem wielojęzycznym, złożonym z fragmentów łacińskich (liturgia katolicka), polskich (hymn), niemieckich (chorał reformowany).
Żeby szczególnie uwypuklić wielojęzyczność, autor wprowadził bardzo nietypowo potraktowanych siedem słów Chrystusa na Krzyżu. Wybrane ze wszystkich czterech Ewangelii, w tym słynne Eli, Eli, lama sabachthani! (Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?, Mt. 27, 46), podane zostały w siedmiu językach europejskich: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, polskim, włoskim, które wspiera bas utrzymany w dawnej grece. Tych siedem słów tworzy w przebiegu Pasji wyraziste cezury, dzieląc całość na człony, w których skład wchodzi aż dwadzieścia jeden mniejszych części.
Symbolika niezwykle eksponowanej przez wiarę liczby siedem daje o sobie znać w wielu warstwach dzieła. Dzięki tej konstrukcji, Pasja, jako forma uprawiana przez twórców muzyki europejskiej od renesansu, nabiera całkiem nieoczekiwanej, nowej wymowy ideowej, mamy bowiem do czynienia z utworem, którego treść zawiera w sobie, wyeksponowany jak nigdy dotąd wątek wspólnoty: oto ekumeniczne połączenie religii (judaizm, katolicyzm, protestantyzm), współdziałanie języków martwych i nowożytnych, nowoczesność oddana wielojęzycznym głosem narodów europejskich. A nad wszystkim roztacza się duch wszechogarniającego chrześcijaństwa.
Ten uniwersalny charakter tekstu odzwierciedla oczywiście forma muzyczna nowego dzieła Dariusza Przybylskiego. Pośród dwunastu wokalnych głosów solowych, nasuwających skojarzenie z liczbą apostołów, partia Jezusa została powierzona trzem basom, zaś partię Ewangelisty wykonuje trzech tenorów; ta wielość w jedności podkreśla integralność przeżycia liturgicznego tematu. Historyczną rolę formy pasyjnej w sztuce europejskiej uwypuklają cytaty muzyczne: fragment chorału gregoriańskiego (Crux Fidelis), chorał protestancki (O grosse Lieb’) – aluzja do Bacha, polska pieśń religijna (Krzyżu święty). Każde z siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu podtrzymuje rozbudowaną strukturę Pasji niczym potężny filar dźwigający nawę starodawnej katedry.
Otwierające dzieło – jak architektoniczny portal – retoryczne wprowadzenie Exordio (Passio et Mors…) przywodzi nastrój powagi i podniosłej kontemplacji. Dramatyzm kompozycji znajduje głęboki wyraz emocjonalny przede wszystkim w partii Ewangelisty. Struktura dźwiękowa została ograniczona do syntetycznej tkanki o niezwykłej klarowności. Przejrzystość formy, prostota faktury, przemienna dyspozycja głosów, skupiony nastrój – to cechy tej muzyki, która splata archaizujący styl z nowoczesnością brzmienia.
Świątynia ewangelicko-augsburska, gdzie wysłuchamy 8 marca 2013 roku Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem Dariusza Przybylskiego, jest – także ze względu na historię tego muzycznego gatunku – najlepszym miejscem do uczestniczenia w światowym prawykonaniu tej przepojonej duchem wspólnoty, około godzinnej kompozycji.
Krzysztof Lipka
Chris Schittulli & Bogdan Hołownia - koncert
21 lipca 2017 - 19:00, 21:00
Nowy Świat Muzyki
Nowy Świat 63 Warszawa
10 475muzyka
Chris SCHITTULLI & Bogdan HOŁOWNIA - koncert piosenki francuskiej - 21 lipca 2017
21 lipca 2017 - 19:00
Nowy Świat Muzyki
Nowy Świat 63 Warszawa
15 727muzyka
Irie Jam Fest 2017 Reggae Jamaican Night
21 lipca 2017 - 20:00jest więcej terminów
Iskra Pole Mokotowskie
Wawelska 5 Warszawa
21 300muzyka
After po koncercie Depeche Mode
21 lipca 2017 - 23:00
Progresja Music Zone
Fort Wola 22 Warszawa
20 966muzyka
Posłuchaj „Despacito” Luisa Fonsiego na TIDALu i wygraj bilety na koncert w Sztokholmie!
od: 11 lipca 2017 do: 19 lipca 2017
Warszawa Śródmieście
Marszałkowska Warszawa
10 336muzyka
38 odsłona Music Open Mic w Piwnicy pod Harendą
19 lipca 2017 - 19:30
Klub Harenda
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
16 608muzyka
Letnie Wieczory Muzyczne Dziekanka 2017 - Gitara w rytmach latino
19 lipca 2017 - 18:00
Dom Studencki Dziekanka
Krakowskie Przedmieście 56/60 Warszawa
18 463muzyka
Wieczór z przebojami Arethy Franklin w Grunt i Woda w W-wie
18 lipca 2017 - 20:00
Grunt i Woda
Bulwar Flotylli Wiślanej Warszawa
16 590muzyka
Wieczory Chopinowskie na Okólniku - Akademia Muzyczna w Gdańsku
18 lipca 2017 - 18:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
19 259muzyka
DEEZ NUTS / 18.07.2017 / Hydrozagadka
18 lipca 2017 - 19:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
18 569muzyka
„Łączymy Pokolenia” - międzypokoleniowa potańcówka z DJ WIKĄ
17 lipca 2017 - 16:00
Rozrywkowym Centrum Miasta Hulakula
Jagiellońska 82 B Warszawa
14 729muzyka
WSA na Festiwalu Mozartowskim w Warszawie
15 lipca 2017 - 20:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
21 715sztuka
Dj Barbapapa - rocznica Bitwy pod Grunwaldem w Offside
15 lipca 2017 - 21:45
OFFSIDE
Brzeska 16 lok 2 Warszawa
10 842muzyka
Muzyka i Teatr - Włoski koncert Bossa-Jazz i Spektakl "Rio"
15 lipca 2017 - 19:00
Nowy Świat Muzyki
Nowy Świat 63 Warszawa
14 135muzyka
23 Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz Na Starówce OREGON
15 lipca 2017 - 19:00
Rynek Starego Miasta
- Warszawa
10 295muzyka
WIELKA GALA OPEROWA - Uroczyste zakończenie 27\. Festiwalu Mozartowskiego
15 lipca 2017 - 20:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
10 262muzyka
Skytech & Thomas Cloud w Hulakula!
15 lipca 2017 - 20:00
Rozrywkowym Centrum Miasta Hulakula
Jagiellońska 82 B Warszawa
10 378muzyka