![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/p/t/7l0p.jpeg)
Ucieleśnienie - malarstwo Jacka Dalibora w warszawskiej Galerii Schody - 15-27.03.2013
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/2bpg.jpeg)
Ucieleśnienie - Jacek Dalibor
- od: 15 marca 2013, piątekdo: 27 marca 2013, środa
Jacek Dalibor - wystawa malarstwa pt. Ucieleśnienie
15.03-27.03.2013
Jacek Dalibor w swojej twórczości odwołuje się do starożytnej dychotomii w myśleniu o człowieku poprzez pojmowanie go na sposób dionizyjski lub apolliński. Proponuje wybór między tym, co intelektualne a tym, co sensualne, między tym co statyczne i tym co ruchliwe, między tym co zobiektywizowane, beznamiętne, a tym co doraźne i emocjonalne. Co ostatecznie sprowadza się do wyboru między twarzą, a ciałem. Jego bohaterowie identyfikują się poprzez ciało. To właśnie ciało, a nie twarz jest wyrazicielem emocji w obrazach Dalibora.
Twarz jest dla niego zawsze czymś niepełnoprawnym, drugorzędnym, zakładającym istnienie masek. Jak sam mówi: „Ciało nigdy nie ma masek, jest czyste w swoim emocjonalnym bezwstydzie. Zawsze gotowe zaświadczyć o człowieczeństwie, o tym co w nim jasne i wzniosłe, ale i o tym co upadłe i mroczne. Interesuje mnie to, co w człowieku głęboko zakorzenione bolesne i silne, a może właśnie to co niedokonane, istniejące w napięciu i niespełnione”.
Jego obrazy stanowią rodzaj teatrum, gdzie poszczególne obrazy są elementami spójnej opowieści o namiętności i obsesji. Każdy obraz stanowi osobną odsłonę tej samej historii.
„Moja opowieść jest generalnie o kobiecie w kontekście mężczyzny. Nawet, jeśli na obrazach są tylko kobiety, atrybuty, którymi kobiety określają się wobec mężczyzny (takie jak zmysłowa bielizna) sugerują obecność mężczyzny poza kadrem. Jest to męski, całkowicie subiektywny punkt widzenia. Cielesność moich bohaterów nie istnieje sama dla siebie. Zawsze jest wynikiem interakcji między kobietą i mężczyzną. Jest to cielesność zmysłowa, aktywna, kusząca i prowokująca, a nawet wyuzdana i namiętna i przede wszystkim wyzwalająca emocje. Seksualność nawet, jeśli jest tu wyuzdana, nigdy nie jest anonimowa. Istnieje zawsze w kontekście ludzi i jest adresowana do konkretnej osoby.”
Te słowa autora najdokładniej oddają sens Jego malarstwa. Dlatego chyba na miejscu jest tu skojarzenie z teatrem, przedstawieniem, dzianiem się, gdzie zawsze są bohaterowie jakiejś opowieści i gdzie podlegają jakiemuś napięciu. W przedstawianiu tej opowieści nie interesuje go beznamiętny naturalizm, dlatego nie zamyka postaci w zobiektywizowanym chłodnym obrysie.
Kontur nigdy nie więzi postaci. Linia i plama są tylko sugestią form, sugerują ich istnienie, określają szczegóły postaci aby za chwilę kompletnie ją odrealnić i stopić z otoczeniem. Sugestia ciała rodzi się z improwizacji, ze zderzenia form i linii. Rzeczywistość obrazów Dalibora budowana jest poprzez znak.
Rozbija oglądaną rzeczywistość na poszczególne elementy, tworząc ją z powrotem ze znaków, po swojemu. Jedne elementy wyciąga, przejaskrawiając i nadając im zupełnie nowe znaczenie, inne eliminuje lub pozbawia pierwotnego znaczenia. Posługuje się bardzo ekstremalnymi, wręcz opozycyjnymi środkami wyrazu: biel i czerń, cienka ostra linia i płaska nieostra plama, elementy rzeczywistości bardzo precyzyjnie wyrysowane obok tylko zasugerowanych.
Jacek Dalibor - urodzony 23 stycznia 1968 roku w Lublińcu. Absolwent Liceum Plastycznego w Bielsku Białej i Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Banaszewskiego w 1995 roku.
Jacek Dalibor - painting exhibition „Carnality”
15.03-27.03.2013
In his artistic output, Jacek Dalibor draws extensively from the ancient dichotomy in the perception of a human being, i.e. the Dionysian vs. the Apollonian approach. He juxtaposes the intellectual with the sensual, inactivity with motion, the objective with the dispassionate and the temporary with the emotional. It consequently all boils down to a choice between the face and the body. His protagonists actually come into being through their carnal manifestations. It is the human body, and not the face, that proves to be by far the most emotionally charged element in his works.
The human face has always been to him something of a partly illegitimate, secondary issue, something far too potently evocative of masks for his comfort as an artist. As he puts it himself: “The human body as such is never obscured by any sort of camouflage, it is always stark naked in its emotional impudence. Always ready to bear witness to its own human nature, to attest to whatever is noble and sublime within it, but at the same time to whatever might be making it prone to downfall and decay. I am very much into whatever is deeply rooted within human nature, sensuously and painfully embedded in it, as if something truly unbegotten, existing as a mere potential only”.
His works constitute a kind of theatrum, whereupon the respective components fall into place one by one, like pieces of a jigsaw puzzle, to consistently make up a tale of human passion and obsession. Each successive work is therefore merely a successive scene in very much the same play.
“I spin my yarn about a woman, perceived within a clearly masculine context. Even if my drawings are populated by women only, the usual attributes through which they communicate with men (e.g. sensual lingerie) suggest that men might in fact be quite close by, if not within the actual frame. This is a masculine, totally subjective point of view. The carnality of my protagonists is not to be construed as something very much within its own right, however. Their carnality is sensual, very outgoing, rendering itself to temptation, and openly provocative, at times quite unbridled and bordering on perversity, but above all, liberating and deeply passionate. Sexuality, even when at times ostensibly licentious, is never anonymous. It is always deeply embedded within a human context, it always has a particular person as its intended recipient”.
The artist himself has expressed it all succinctly for us. Associations with theatrical performances are therefore quite uncanny here, as it is all about the things happening around, with the protagonists interacting between themselves, experiencing some sort of sensual tension. In creating graphic representations of them, he is far removed from dispassionate naturalism, and therefore decisively shuns having them closed off in a coolly objective outline.
In fact, an outline is never used to hold his protagonists captive in any way. A line combined with a splash merely suggests the forms there, as if advertising their existence, but only briefly so, since they are soon transformed into something completely surreal and subsequently blend in unobtrusively with their immediate surroundings. A human body comes therefore into being through a mere suggestion of its form, through a juxtaposition of forms and criss-crossing lines. The reality within Dalibor’s drawings is constructed through the assembly of disparate signs, as it were.
Dalibor breaks down perceptible reality into its respective components, only to piece it back together again, bit by bit, in his very own, peculiar way. Some of those pieces are made to boldly stand out, as if exaggerated, imbued with brand-new meanings, while others are either eliminated altogether, or stripped of their original connotations. Dalibor seems to be very fond of making use of rather extreme means of expression and having them cruelly juxtaposed, e.g. white against black, or a thin, sharp line against a flat, fuzzy blotch. Some of the components are very diligently drawn in minute detail, while others are merely hinted at with a hasty line.
Jacek Dalibor - born in 1968 in Lubliniec. Graduated from the Academy of Fine Arts in Krakow (diploma under prof. Roman Banaszewski in 1995).
Godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 13:00 – 18:00
Opening times: Mon - Fri 13:00 - 18:00
Wstęp bezpłatny / Free entry
Galeria Schody
ul. Nowy Świat 39
00-029 Warszawa
tel./faks 22 828 89 43
www.facebook.com/galeria.schody
http://www.galeriaschody.pl
Relacje wideo:
http://www.youtube.com/galeriaschody
http://www.youtube.com/obwarzanki
![](/i/event-medium.png)
Ucieleśnienie - Jacek Dalibor
![](/i/event-medium.png)
Ucieleśnienie - Jacek Dalibor
![](/i/event-medium.png)
Ucieleśnienie - Jacek Dalibor
![](/i/event-medium.png)
Ucieleśnienie - Jacek Dalibor
![](/i/event-medium.png)
Ucieleśnienie - Jacek Dalibor
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/p/t/7l0p.jpeg)
Slow life i najlepsi młodzi artyści
od: 5 lipca 2017 do: 13 lipca 2017
Desa Unicum
Marszałkowska Warszawa
15 879sztuka
Wernisaż wystawy "Celtyckie Odrodzenie"
12 lipca 2017 - 18:00
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
Koszykowa 26/28 Warszawa
25 201sztuka
Święto Francji w Parku Skaryszewskim
9 lipca 2017 - 12:00, 20:00
Park Skaryszewski, Saska Kępa
aleja Waszyngtona Warszawa
26 933sztuka
"Polskie białe złoto. Porcelana z Korca i Baranówki z kolekcji Andrzeja Wasilewskiego"
od: 13 maja 2017 do: 9 lipca 2017
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
21 070sztuka
Lato w Mieście - ARTYSTYCZNY UKŁAD PLANETARNY
od: 3 lipca 2017 do: 7 lipca 2017
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
31 449sztuka
Fundacja Animacja zaprasza seniorów i juniorów na bezpłatną wycieczkę po warszawskiej Pradze.
7 lipca 2017 - 11:00
Centrum Promocji Kultury Praga - Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
11 326sztuka
Surrealizm i letnia beztroska w DESA Unicum
od: 4 lipca 2017 do: 6 lipca 2017
Desa Unicum
Marszałkowska Warszawa
12 043sztuka
Wystawa "Komendant Rakoczy"
5 lipca 2017 - 12:00
Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej
ul. Skazańców 25 Warszawa
13 841sztuka
Intensywne warsztaty teatralne w Warszawie - lato 2017
od: 26 czerwca 2017 do: 2 lipca 2017
Akademia Sztuki i Kultury
Jana Pawła II 36c Warszawa
21 166teatr
Warsztaty kreatywne z autorką książki "Co widzisz"
1 lipca 2017 - 12:30
Tarabuk w Teatrze Lalka
Plac Defilad 1 (wejście od Świętokrzyskiej) Warszawa
11 281sztuka
CZYŃ LUB GIŃ - wystawa Kamena Stoyanowa (Austria)
od: 20 maja 2017 do: 1 lipca 2017
Galeria lokal_30
ul. Wilcza 29a/12 Warszawa
22 663sztuka
Nowa kolekcja z detalami Hanny Bakuły
26 czerwca 2017 - 00:00
DESA Modern
Marszałkowska 34 Warszawa
12 622sztuka
Andrzej Wróblewski i Władysław Strzemiński w DESA Unicum
od: 21 czerwca 2017 do: 29 czerwca 2017
Desa Unicum
Marszałkowska Warszawa
15 847sztuka
I Feel Slovenia. I Feel Culture - wystawa plenerowa
od: 13 czerwca 2017 do: 29 czerwca 2017
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
15 945sztuka
Żywa Galeria: Wernisaż wystawy malarstwa Kamili Kraus „Sen Indygo”
29 czerwca 2017 - 19:00
Żywa Galeria przy ArtBistro Stalowa52
Stalowa 52 Warszawa
11 636sztuka
Charakteryzatorskie tricki w filmie - bezpłatne warsztaty
28 czerwca 2017 - 18:00
Szkoła Wizażu i Charakteryzacji SWiCH
Szolc-Rogozińskiego 3 Warszawa
11 374sztuka
Zięta, Cecuła, Konopacka. Prace, które zmieniły polski design w DESA Unicum
od: 21 czerwca 2017 do: 27 czerwca 2017
Desa Unicum
Marszałkowska Warszawa
11 642sztuka
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/p/t/7l0p.jpeg)