
OSTATNI W TYM ROKU SPEKTAKL "PEDAŁY" COPI W TEATRZE DRUGA STREFA W WARSZAWIE (MOKOTÓW)

Mariusz Odwarzny jako Garbo
- 29 listopada 2013, piątek» 20:00
Sztuka argentyńskiego pisarza Copi (pseudonim artystyczny Raoula Diamonte 1939-1987), „L’Homosexuel ou la difficulte de s’exprimer” napisana w 1971 to opowieść o ponadczasowych aspektach życia ludzkiego bez względu na przynależność geopolityczną i kulturową. To obraz samotności, wykluczenia, odmienności i wszechobecnej potrzeby miłości.
Deportowane na Syberię, Madre ze swoją „córką” Iriną, żyją w zapomnianym domu gdzieś na stepach, po których grasują stada wilków. Zapomniany dom, to nic innego jak obóz koncentracyjny dla osób homoseksualnych i transseksualnych, zesłanych na Syberię za to kim są i jak żyją. Madre i Irina zostały deportowane na Syberię, kilka lat temu. Pani Garbo przyjechała tu dobrowolnie ze swoim mężem oficerem Garbenko – komisarzem rewolucyjnym. Pewnego dnia Pani Garbo odwiedza dom, w którym mieszkają Madre i Irina. Powodem tej wizyty jest to, iż Irina od dwóch miesięcy nie uczęszcza na lekcje gry na pianinie. Podczas wizyty Pani Garbo, która jak się okazuje jest zakochana w Irinie, proponuje wszystkim ucieczkę z Syberii do Chin. Do Chin - raju utraconego z dzieciństwa Garbo, a może ziemi obiecanej? W ucieczce ma pomóc oficer Garbenko… Trwają nerwowe przygotowania do wyjazdu. Irina łamie nogę. Ale czy to wszystko mogło się wydarzyć naprawdę… w obozie na Syberii?
„Sztuka PEDAŁY wystawiana w Teatrze Druga Strefa nie jest ani łatwa, ani przyjemna - napisała recenzentka Michalina Guzikowska - Przez cały spektakl zastanawiałam się, kim właśnie właściwie są Madre, Irina i pani Garbo tylko po to, by w końcu pojąć, że w ich przypadku tak ściśle zdefiniowane pojęcie płci się rozmywa. Mężczyźni ubrani w kobiece suknie, mówiący męskim głosem o sprawach „z natury” kobiecych, posiadający męskie/żeńskie organy płciowe – w świecie emocji i uczuć takie drobiazgi to, czy ktoś posiada penisa czy waginę przestają mieć znaczenie. Liczy się tylko jedno – istnienie tu i teraz w powłoce o nazwie „człowiek”. Ze wszystkimi tego konsekwencjami – bólem, poczuciem odrzucenia, wykluczenia, a jednocześnie z niezbywalną potrzebą bycia akceptowanym, kochanym, ważnym dla kogoś.”
Spektakl „Pedały” w reżyserii Sylwestra Biragi włącza się w dyskusję społeczną rozpoczętą przez Copi we Francji w latach 60-tych i 70-tych XX w. Dramaturg, pisarz, rysownik, autor rysunków satyrycznych, żyjący w Paryżu od 1962 roku komentował absurdalności życia codziennego. Ukazywał polityczną inercję i konserwatyzm Francji, bulwersował i przekraczał kanony ówczesnej mentalności rysując postać siedzącej kobiety dla znanego pisma Le Nouvel Observateur. Jego kreskówki „Liberett” poruszające tematykę rasowości zostały jednak uznane za zbyt drastyczne.
Copi dystansował się również od instytucjonalnej literatury francuskiej. Jego wyraźnie określone postacie w powieściach i sztukach teatralnych ukazywały karykaturalną plejadę bohaterów z marginesów seksualnej orientacji społecznej. Eva Peron, grana przez transwestytę stała się bohaterką okrutnych żartów dramaturga w sztuce pod tym samym tytułem. Obalając mit argentyńskiej heroiny, Copi naraził się tym samym na ostrą krytykę prawicowych ekstremistów politycznych z Buenos Aires.
Kolejne sztuki, L’Homosexuel ou la difficulte’ de s’exprimer”(1971) i „Le Frigo” (1979) to satyryczne przypowieści o pretensjonalności wyższych klas społecznych a homoseksualnym stylem życia oraz izolacji subkultur społecznych o odmiennej orientacji.
Ostatnia sztuka Copi (1988) „Una visite inoportune”, niezwykle dowcipna i okrutna w wyrazie, używając nośnika czarnego humoru stała się epitafium na temat własnej śmierci autora. Copi umarł w 1987 roku w Paryżu pokonany przez AIDS.
Copi najbardziej jest znany ze swych reklam telewizyjnych z lat 80-tych XX w. dla wody Perrier, w których występował jako pokojówka przedstawiając produkt z noszalancją wariata, ogłaszając, iż owa woda powoduje słodkie szaleństwo…
…i skłania by wraz z generałem Puszkinem, jedną z postaci „ Pedałów” zanucić …Co? Tego widz dowie się przybywając do teatru.
Tytuł: „Pedały” Autor: Copi Tytuł oryginału: “L’Homosexuel ou la difficulte’ de s’exprimer” Reżyseria, scenografia, tłumaczenie: Sylwester Biraga Obsada: Madre - Paweł Hajnos Irina - Patryk Gnybek Garbo - Mariusz Odwarzny Generał Pushkin – Sylwester Biraga Premiera: 6 września 2013 (opr. DB)

WSZYSTKO, CO NAJLEPSZE
9 lutego 2020 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
16 549teatr
PRAPREMIERA DRESZCZOWCA
9 lutego 2020 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
18 463teatr
Rodzina Addamsów
9 lutego 2020 - 15:00/19jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
151 571teatr
Co dozwolone w karnawale - spektakl improwizowany na żywo Teatru Improwizacji Afront
8 lutego 2020 - 19:30
Teatr Baza
Podchorążych 39 Warszawa
9 777teatr
Sobotnie Spotkania Muzyczne – „Gitarka dla każdego” – ukulele
8 lutego 2020 - 11:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
9 044teatr
Noc żywych trupów – komedia dla ludzi martwych wewnętrznie
8 lutego 2020 - 23:30
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
9 953teatr
Sufin/Młynarski: Rzeczy, których nie mówię swojemu terapeucie
8 lutego 2020 - 21:45
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
10 060teatr
Żony Wilanowa na Barce Wisława
8 lutego 2020 - 19:00
Barka Wisława
Metro Centrum Nauki Kopernik, autobus 102, 164, N14, N64 Warszawa
10 431teatr
Szopka noworoczna: Najlepszy rok w historii Polski
8 lutego 2020 - 19:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
11 195teatr
ONE MĄŻ SHOW
8 lutego 2020 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
17 283teatr
Deprawator
8 lutego 2020 - 20:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
12 120teatr
Klancyk gra Zaburzone osobowości
7 lutego 2020 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
8 815teatr
Bal Karnawałowy Sala Zabaw Fikołki Arkadia
7 lutego 2020 - 17:30
Arkadia Sala Zabaw Fikołki
Al. Jana Pawła II 82 Warszawa
9 476teatr
To nie tak jak myślisz, kochanie – improwizowany skok w bok
7 lutego 2020 - 23:55
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
10 163teatr
1001 powodów do rozwodu
7 lutego 2020 - 22:00
Barka Wisława
Metro Centrum Nauki Kopernik, autobus 102, 164, N14, N64 Warszawa
10 198teatr
Z człowiekiem wśród zwierząt. Fabularny przewodnik po
7 lutego 2020 - 21:30
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
10 227teatr
Magda Smalara – „Kobieta do zjedzenia”
7 lutego 2020 - 19:00
Barka Wisława
Metro Centrum Nauki Kopernik, autobus 102, 164, N14, N64 Warszawa
10 373teatr
