koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
SPOTKANIA Z GWIAZDAMI: FILIP ŁOBODZIŃSKITłumacz w muzeumTP Repertuar 11.2024SPOTKANIA Z GWIAZDAMI: MAGDALENA KORDELAVATAR Nowe szaty królaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Ceramiczne bajki - zabawy z gliną dla majmłodszych

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 367 wyświetleń od 31 stycznia 2014
  • 7 lutego 2014, piątek
    » 16:30

Ceramika to dla dziecka bardzo twórcze doświadczenie, rozwój i zabawa, ale także doskonałe zajęcie terapeutyczne i relaksacyjne. To kontakt z ciekawym materiałem, odkrywanie jego możliwości, doświadczenie zmysłowe. Ręce „mówią nam”, czy glina ma odpowiednią konsystencję, „podpowiadają” nam, jak ją uformować. Praca z gliną skupia, uspokaja, rozwija kreatywność, wyobraźnię i zdolności manualne. Uczy koncentracji, cierpliwości, odpowiedzialności, planowania, współpracy. Pomaga rozwijać świadomość dziecięcych możliwości i wzmocnić poczucie własnej wartości. Dzieci dowiadują się, że mogą i potrafią – czasem uczą się akceptować porażkę.

Gliniana rzeczywistość zaczarowana – tematy zajęć

  • poznawanie materiału: ugniatanie (wyrabianie) i lepienie z kulki,

  • poznawanie technik i narzędzi: proste lepienie z foremek, proste lepienie z plastrów,

  • zdobienie (muszelki, kłoski, trawy, koraliki i koronki)

  • baśniowe kwiaty i inne rośliny,

  • bajkowe zwierzęta,

  • gliniane duchy, smoki i potwory,

  • bajkowe zabawki (np. grzechotki)

  • figurki bajkowych postaci,

  • zaczarowana kuchnia: bajkowe miseczki, talerze, łyżki, widelce i kubeczki,

  • prezenty z różnych okazji,

  • mozaika – praca wspólna,

  • gliniane płaskorzeźby i podstawki,

  • ozdobne „morskie” kafelki,

  • czarodziejskie amulety i talizmany,

  • bajkowa biżuteria: koraliki, bransoletki i zawieszki,

  • własne baśniowe pomysły.

Bajkowe opowieści

Historie, które towarzyszą lepieniu,. Np. przy okazji lepienia baśniowych chińskich smoków i opowiadania legendy o czterech chińskich smokach, dzieci mogły także posłuchać trochę o chińskiej ceramice, wypale porcelany, obejrzeć (i podotykać:)) masę porcelanową oraz zobaczyć na zdjęciach wyroby z chińskiej porcelany. Opowieści, które towarzyszyły nam do tej pory na zajęciach, to m.in.:

Miłość do trzech pomarańczy (baśń C. Gozziego, Włochy; dzieci lepiły z wałeczków i malowały owoce-grzechotki)
Opowieść o słoniu (fragment poematu Rumiego, Persja-Indie; dzieci lepiły i malowały figurki słoni)
Dwa mity o królu Midasie (mit grecki, Grecja; dzieci lepiły, zdobiły i malowały królewską zastawę stołową: łyżki, widelce, talerze)
Historia o rozrzutnym kupcu z Bagdadu, który śnił, że jego skarb znajduje się w Kairze (fragment poematu Rumiego, Persja; dzieci lepiły, zdobiły i malowały pudełeczka na skarby)
Historia o Manu, wielkiej rybie Wisznu i potopie (mit hinduski, Indie; dzieci lepiły, zdobiły i malowały łódź)
Lampa Aladyna (baśń wschodnia; dzieci lepiły i malowały duchy-dżiny)
Baśń o słońcu, księżycu i kogucie (baśń hinduska, Indie; dzieci lepiły i malowały słońca z ludzką twarzą)
Legenda o inkaskim mieście Słońca (mit Inków, Peru; dzieci lepiły, zdobiły i malowały biżuterię-amulety)
Jajo osła (opowieść amerykańska, Ameryka Północna; dzieci lepiły, malowały i zdobiły wielkie jajka)
Trzy życzenia (opowieść żydowska I.B. Singera, Polska; dzieci lepiły anioły)
Historia Gilgamesza (mit sumeryjski; dzieci rysowały historię-komiks na glinianych tabliczkach)

Dzieci, niezależnie od wieku, bardzo dobrze przyjmują opowiadanie historii. Dopytują o ciąg dalszy, zgadują kolejne wydarzenia. Opowiadanie ma charakter swobodnej gawędy, a nawet rozmowy – zawiera elementy dialogu z uczestnikami zajęć. Z reguły pojawia się już po przedstawieniu tematu, rozdaniu gliny do wyrobienia i rozpoczęciu lepienia. Dzieci mają szansę opowiedzieć także własne czy zapamiętane historie związane z tematem.

Lepienie, malowanie i wypał

Ceramika, którą będziemy robić na naszych zajęciach, polega na lepieniu z gliny ceramicznej, która później często będzie wypalana. Przy wypale trzeba stosować się do określonych zasad ceramicznych, więc wypalać będziemy pojedyncze, wybrane przez dzieci i specjalnie do tego przygotowane prace. Ceramikę wykonywać będziemy bez użycia koła garncarskiego i form odlewniczych. Jest to najstarsza i najbardziej prymitywna metoda, gdzie głównym narzędziem pracy są ręce. Do malowania będziemy używać angob i farb akrylowych, które pozwalają od razu widzieć to, co się namalowało. Prawdziwe farby i szkliwa ceramiczne wymagają większego doświadczenia, mają także w trakcie malowania inne kolory niż po wypaleniu oraz często toksyczne właściwości, dlatego nie będziemy ich stosować.

Nasze warsztaty zostały laureatem w konkursie „Bomba pomysłów – Najlepsze zajęcia plastyczne” organizowanym przez portal MiMamo.pl

Prowadzenie Wiktoria Rutkowska - instruktorka rękodzielnictwa artystycznego

Zapisy: sztukarnia@sztukarnia.pl www.sztukarnia.pl

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ