koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359AMKL 75 latTpL repertuar
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Czarne Polki. Marginesy polskiego feminizmu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 313 wyświetleń od 11 lutego 2014

Warszawa » Nowy Świat 72, sala 144 (im. A. Mickiewicza) » NA MAPIE

  • 20 lutego 2014, czwartek
    » 18:00

Fundacja Gender Center, Instytut Badań Literackich PAN oraz Wydawnictwo Krytyki Politycznej zapraszają na spotkanie Czarne Polki. Marginesy polskiego feminizmu wokół książki bell hooks "Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum" (2013).

W dyskusji udział wezmą:
dr Joanna Bednarek (Pracownia Pytań Granicznych UAM)
dr Karolina Krasuska (Ośrodek Studiów Amerykańskich UW)
dr Katarzyna Szumlewicz (Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW)
Prowadzenie: dr Maciej Duda (Gender Studies UAM).

"Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum" (1984) ukazała się w Polsce prawie trzydzieści lat po wydawniczej premierze w Stanach Zjednoczonych. Na polskim rynku pojawiła się niemal równolegle z "Mistyką kobiecości" Betty Friedan (1963), która dla bell hooks była ważnym punktem odniesienia. Ta zbieżność skłania do namysłu nad miejscem i kondycją polskiego feminizmu. Nad jego możliwymi reprezentant(k)ami i poruszanymi problemami. hooks jednoznacznie twierdzi, że płeć nie jest ani jedynym, ani też pierwszym czynnikiem, który buduje hierarchiczne struktury społeczne, kształtuje formy dominacji i podporządkowania. Powyższe wyznaczać mają rasa, klasa, płeć i seksualność, które mogą wchodzić w różne konfiguracje, wzmacniać się, interferować. Ich skrzyżowania, przecięcia wyznaczają społeczne struktury i bariery.

W trakcie spotkania zastanowimy się, czy teorię hooks da się przełożyć na polskie realia. Czy proces urasowienia jest także polskim modelem wykluczenia, a jeśli tak, to na czym on polega? Czy polska feministka musi być wykształcona, ekonomicznie niezależna, czy też możemy usłyszeć głos feministki z małego miasta lub wsi? Jaki jest język polskiego feminizmu (kod wspólny i kody wykluczające) oraz jak powinna wyglądać solidarność feministek i feministów rozumianych jako masowy ruch prowadzący do społecznej zmiany?

Spotkanie odbywa się w ramach cyklu dyskusji społeczno-kulturalnych „Feminaria”.
Wstęp wolny.

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ