koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

„Gorączkowa cisza przed burzą - Czas przed rokiem 1914” - wystawa poświęcona kulturze społecznej epoki

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 586 wyświetleń od 27 lutego 2014

Warszawa » Dobra 56/66 » NA MAPIE

  • od: 13 marca 2014, czwartek
    do: 28 marca 2014, piątek

Przed rokiem 1914 skonfrontowano i raz jeszcze przetestowano wszystkie mocne i słabe strony starej i nowej Europy. Sprawdzono, na ile wytrzymałe są tradycyjne granice: artystyczne, osobiste i społeczne. Krytycznej analizie poddano fundamenty moralne i teoretyczne. W budownictwie miejskim i w medycynie wypróbowano nowe możliwości techniczne. A wszystko to w jednym mieście, w którym „jednego dnia minąć mogło sto lat“ - jak już po I wojnie światowej, z dystansu powiedział o Wiedniu Robert Musil.

Z perspektywy czasu lata przed wybuchem I wojny światowej określane są często jako cisza przed burzą. Jednak wbrew stereotypom Austria przeżywała wówczas intensywny okres, kiedy to życie - we wszystkich swych przejawach - robiło ostatni, wielki krok w nowoczesność: Zygmunt Freund badał podświadomość naszej egzystencji, kobiety zaczęły się emancypować, syjoniści wyczekiwali powstania państwa żydowskiego, muzyka nie opierała się już na fundamentach harmonii a malarstwo ochoczo uwolniło się od idei figuratywności. Od połowy XIX wieku liczba mieszkańców Wiednia wzrosła ponad czterokrotnie: z niespełna pół miliona do ponad dwóch milionów. Ze wszystkich siół i prowincji monarchii austro-węgierskiej ściągali przybysze, wśród których byli nie tylko zwycięzcy tego nagłego rozwoju, ale też jego przegrani. W Wiedniu, obok niepowtarzalnego Ringu i wspaniałych domów burżuazji, jawnie już powstawały dzielnice biedoty. Jej najbardziej znanym dziś bezdomnym był przybyły z Górnej Austrii do Wiednia w 1907 roku młody mężczyzna, który w antysemickiej atmosferze nasiąkał brzemiennymi w skutki wrażeniami: Adolf Hitler.

„W paru słowach” Robert Musil streścił ostatnie miesiące przed wybuchem I wojny światowej: „wiele rzeczy się wydarzyło, był to burzliwy czas, koniec 1913 i początek 1914 roku”. Nic dziwnego, że Rainer Maria Rilke w liście na koniec roku zredukował swoje „życzenia na 1914, 1915, 1916, 1917 itd.” do jednego słowa: „spokój”.

Kuratorzy wystawy: Manfred Thumberger / Dr Stefan Kutzenberger, Tekst: Dr Stefan Kutzenberger, Tłumaczenie polskie: Maciej Soborczyk, Natalia Wawrzewska, Grafika & Design: Manfred Thumberger, ©Wszystkie prawa zastrzeżone, ©Copyright: Manfred Thumberger

Wstęp wolny

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ