koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga - Galeria Schody - 31.01-11.02.2015

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 22 384 wyświetleń od 29 stycznia 2015
  • od: 31 stycznia 2015, sobota
    do: 11 lutego 2015, środa

Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga

31.01-11.02.2015

OLGA LANGOWSKA – polska malarka, graficzka, „artystka nieporównywalna”. Początkowo zafascynowana impresjonizmem i postimpresjonizmem, a także sztuką klasyków flamandzkich, później oderwana od wszelkich nurtów, zagłębiona w rozumiany bardzo indywidualistycznie ekspresyjny symbolizm, osadzony w intelektualnej interpretacji „awangardowego surrealizmu”.

Nie ucieka od trudnych, kontrowersyjnych tematów. Przestrzega przed przemocą, kulturą „ograniczeń ideowych”, obnaża hipokryzję wielkich współczesnych ruchów fundamentalistycznych, pozostając jednocześnie zdeklarowaną „artystką ducha”, zagłębioną w ontologiczne dylematy współczesnej cywilizacji „człowieka zmagającego się z kryzysem ideałów przełomu 20 i 21 wieku”.

Jej twórczość to przede wszystkim sztuka emocji, wrażenia i symbolu. Mimo odważnych środków wyrazu nigdy nie jest pretensjonalna, ani przesadnie krzykliwa w formie. Stroni od efekciarstwa i fajerwerków. Jej dzieła wahają się od wyważonych, celowo inspirowanych klasyką, po awangardowe „obrazy – symbole” wyrażające bunt, protest, wyraźną wypowiedź stricte obyczajową bądź społeczną.

Olga Langowska to absolwentka Wydziału Artystycznego Malarstwa i Grafiki na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej, a wcześniej słynnego Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. Dyplom magistra sztuki obroniła u profesora Piotra Lecha ucznia prof. Danuty Kołwzan - Nowickiej i prof. Romana Artymowskiego. Po ukończeniu studiów w pracy artystycznej zajmowała się początkowo grafiką. Ciężka choroba nowotworowa przerwała na kilka lat jej karierę. Po wznowieniu działalności artystycznej poświęciła się przede wszystkim malarstwu. To wówczas powstał m.in. cykle: „Latarnie”, którym zwróciła na siebie uwagę krytyków i kolekcjonerów sztuki (cały cykl został sprzedany i znajduje się w rękach prywatnych kolekcjonerów) z niezwykłym „Absyntem” czy zagadkową „Boadiceą” – najbardziej enigmatycznym obrazem z tego okresu jej twórczości. Obecnie pracuje nad serią obrazów dotykających wymiaru przemocy fundamentalistycznej w życiu duchowym człowieka.

Langowska wręcz ostentacyjnie okazuje szacunek do mistrzów impresjonizmu, postimpresjonizmu, holenderskiego „złotego wieku” a także surrealizmu, pozostając wszakże wierna kierunkowi wytyczonemu przez samą siebie, jednocześnie stojąc w opozycji wobec artystów jej zdaniem wyraźnie przekraczających granice intencjonalnej kreacji. Wyraźnie postuluje: „ Sztuka ma mówić. Ma mieć warsztat.”

Maluje techniką olejną, wystawiana jest chętnie w całej w Polsce, odnosząc za każdym razem spektakularny sukces. Zapraszana jest także za granicę, ostatnio do The Brick Lane Gallery w Londynie oraz do Agora Gallery w Nowym Jorku.

Mimo młodego wieku dwukrotnie stanęła oko w oko ze śmiercią. W wieku 20 lat cudem przeżyła bardzo ciężki wypadek samochodowy, kilka lat później pokonała chorobę nowotworową. Jest aktywnym działaczem na rzecz ochrony praw zwierząt.

SCHODY POCZĄTEK.
ARSENAŁ’ 88 WYSTAWA, KTÓREJ RODZICE NIE PRZEGAPILI… DLA DZIECKA… SZCZĘŚLIWE DNI... BEZPIECZEŃSTWO.

TROCHĘ PÓŹNIEJ.
WITKACY NA TLE JAZZU I BLUESA. JEGO LITERATURA JESZCZE NIE DO OGARNIĘCIA. CHODZENIE PO OMACKU.

ŚRODEK.
W GŁOWIE SIEDZI KLASYKA, MOŻE OPRÓCZ KAMERALNEGO DĘCIA W WALTORNIĘ…I GEORGE GERSHWIN. PRZESTRZEŃ. GOYA, DALI, MAURICE DE VLAMINCK. PODZIW DLA WIELKICH. MIŁY CHAOS W ŁEPETYNIE. WYPRAWA PO INSPIRACJE...

TROCHĘ PÓŹNIEJ OD ŚRODKA.
ŚWIADOMOŚĆ ZNAJDUJE ŁAD I FORMĘ (FLAMANDOWIE. JAN VAN EYCK. ŚWIATŁO. REMBRANDT)

ZDECYDOWANIE PÓŹNIEJ OD ŚRODKA.
NIE LUBI TEATRU. KOCHA KINO. WOODY ALLEN, COENOWIE, FRANCUSKI NOIR. NIE CIERPI UDAWACZY. NIE UZNAJE DWÓCH KROPEK Z TRZEMA KRESKAMI ZA DZIEŁO ARTYSTYCZNE. ODMIENIEC, BO „PRAWDZIWA SZTUKA MA MÓWIĆ, MA MIEĆ WARSZTAT”. USTAWIA STARE ŻELAZKA NA SCHODACH. KONTROWERSYJNA.

TERAZ.
SUKCESY ”ARCHEOLOGICZNE”: ODKRYWA NOWE, PRZESTRZENIE I HISTORIE. SUKCES ZAGRANICZNY Wystawa obrazów olejnych Olgi Langowskiej w Agora Gallery - 530 West 25th Street, New York City, USA. Planowana data - pierwszy kwartał 2015 roku. Olga Langowska jest dopiero drugą po Andrzeju Gudańskim (wystawianym tam w 2003 roku) Polką zaproszoną do tej jednej z najbardziej prestiżowych galerii na świecie. Ma dzięki temu ogromną szansę być trzecią po wyżej wymienionym oraz Wilhelmie Sasnalu malarką, która zaistnieje dzięki temu w tak istotny sposób zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w całym świecie artystycznym, którego Nowy Jork obok Tokio i Londynu jest niejako „stolicą”. Entuzjastyczne recenzje komisji „Agora Gallery” i zaproszenie Olgi do rodziny artystów w Agora Galery pozwalają przypuszczać, że artystka kwalifikuje się do stałej współpracy z Galerią

REKOMENDACJE PRZEDSTAWICIELI SZTUKI
„Zapraszając Panią do rodziny naszych artystów jesteśmy przekonani, iż Pani chwytająca za serce ekspresja będzie dobrze korespondować artystycznie w Galerii „Agora”, z pożytkiem dla naszych nabywców sztuki, dla mediów oraz dla nowojorskiej i międzynarodowej widowni”. Angela Di Bello - Director Agora Gallery, New York

“Wnikliwie przeglądając obrazy Olgi Langowskiej, zafascynowałam się nimi. Każdy fragment w obrazie jest wibrujący, żywy, ujmujący i w odczuciu silny. Bardzo chcielibyśmy, aby dołączyła do naszej grupy współczesnych malarzy” Marcela Perez - Director The Brick Gallery in London

“Ekspresja i wyrazistość w obrazach Olgi Langowskiej silnie oddziaływają na emocjonalną sferę psychiki. Olga godnie będzie reprezentować malarską Polskę za granicą” Jan Kallwejt - polski malarz, projektant, ilustrator, scenograf. Współpracuje scenograficznie z mediolańską La Scalą. Publikuje swoje prace w „Guardianie”, włoskim wydaniu „Elle”, „BEAST” w polskich pismach: „Przekrój”, „Machina”, „Newsweek”, „Puls Biznesu”.

OPIS DZIEŁ

  1. Obłęd I, 160 x 100, olej na płótnie.
    Symbol upadku cywilizacji. Obraz nawiązuje do wojny w Syrii, która zestawiona jest z dawną kulturą Asyrii (architektura i ornamenty w tle, postać króla asyryjskiego po lewej stronie płótna. Po prawej - postać Lamassu z pałacu Sargona II, ok. 710 r. p.n.e. ). W centralnej części -magiczne postacie symbolizujące Dobro i Zło. Kobieta ze skrzydłami (alegoria Dobra), która je następnie gubi oraz mężczyzna w garniturze (Szatan), którego dosadne odbicie widzimy w tle po prawej, na budynkach, jako nieziemska postać. Obraz jest swego rodzaju parabolą religii jako źródła nietolerancji, wojen, cierpienia i fałszu.

  2. Obłęd II, 160 x 100, olej na płótnie.
    Esencja zła, agresji i tragizmu wojen ukazana barwą monochromatycznym. Przekaz obrazu unika szczegółowej narracji, unaocznia za to esencjonalną wizję dramatu ludzi wobec potworności wojny. Problem niekończących się obecnie konfliktów na Bliskim Wschodzie, jest spotęgowany dzięki ascetycznemu sportretowaniu całości treści na obrazie.

  3. Hamza, 100 x 100, olej na płótnie.
    Hamza al Khatib, trzynastoletni chłopiec, symbol rewolucji syryjskiej, bestialsko zamordowany przez prezydencką bezpiekę. Ofiara brutalnego reżimu prezydenta Baszara al Assada. Przedstawienie chłopca, to hołd jemu oddany...

  4. Malala, 130 x 130, olej na płótnie.
    Malala Yousafzai. Pakistańska aktywistka, laureatka Pokojowej Nagrody Nobla, działająca na rzecz dostępu do edukacji oraz praw kobiet. Jej historia jest nam doskonale znana. Wywiera wielkie wrażenie swoją odwagą i nieustępliwością. Przedstawiona symbolicznie na obrazie jako kobieta wyzwolona spod jarzma prawa religijnego, którego bronią religijni fanatycy. Na obrazie są trzy postaci mężczyzn - muzułmanów, Talibów, symbol odwołujący się do bestialskiego zamachu na piętnastoletnią wówczas Malalę.

  5. Tradition, 130 x 130, olej na płótnie.
    Aby uzyskać mięso do spożycia, w imię religii islamiści i judaiści zadają tortury zwierzętom podrzynając im gardła i doprowadzając tym samym do ich śmierci. Obraz jest protestem wobec tych haniebnych czynów. Na pysku krowy napis w języku arabskim, wołanie zwierząt, o uwolnienie od cierpienia.

  6. Boadicea, 130 x 130, olej na płótnie.
    Autentyczna postać, znana także jako Boudika, królowa Icenów (jednego z plemion Brytów), symbol Wolności, rozpadająca się pod wpływem Zła dominującego nad Dobrem na Ziemi.

  7. Walka Aniołów, 100 x 100, olej na płótnie.
    Anioły, występujące przeciwko sobie. Nawiązują do obecnego dramatu kondycji ludzkiej. Wizerunek każdego z nich, „kalekich”, pozbawionych niektórych części ciała, symbolizuje rozpad wewnętrznej konstrukcji emocjonalnej. Mimo tego, aniołowie nieustannie walczą. Poniżej, symbol okaleczonych w wyniku wojen dzieci muzułmańskich. Obraz nawiązuje do obecnych konfliktów na Bliskim Wschodzie.

  8. Niewinni, 100 x 100, olej na płótnie.
    Postać kobiety, symbolu milionów ofiar toczących się obecnie wojen na Ziemi. Kobieta ubrana w czarną suknię nawiązującą do obyczajowości muzułmanek z Bliskiego Wschodu jednak złamaną elementami odbiegającymi od tamtejszego kanonu, zwróconą stylem ku przyszłości.

  9. Apokalipsa, 100 x 100, olej na płótnie. To szczególne proroctwo tego, co ma się wydarzyć w dniach ostatecznych, sformułowane na obrazie w geście pożerających się nawzajem ludzi. Kwintesencja obecnych relacji i owocu tych relacji – wojen.

Godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 13:00 - 18:00

Wstęp bezpłatny

Galeria Schody

ul. Nowy Świat 39
00-029 Warszawa
tel. 22 828 89 43
www.facebook.com/galeria.schody
http://www.galeriaschody.pl

Relacje wideo:
http://www.youtube.com/galeriaschody
http://www.youtube.com/obwarzanki

zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ