koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

8 marca, zapraszamy na koncert Duetu Sol et Luna, Skwer, godz.18:00.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 754 wyświetleń od 2 marca 2015

8 marca, godz.18:00

Bilety w cenie 20 zł do kupienia przed koncertem

duet SOL ET LUNA + GOŚCIE

PIEŚNI MI(S)TYCZNE

Saba Krasoczko – głos, harmonium, daf, flety proste Mieczysław Eligiusz Litwiński – głos, harmonium, skrzypce, altówka, tar, setar

Duet Sol et Luna (z łaciny: Słońce i Księżyc) to jedno z najciekawszych zjawisk niezależnej polskiej sceny muzycznej początku XXI w.. Zespół powstał w Warszawie w roku 2000 i od kilkunastu lat konsekwentnie realizuje własną, wyjątkową wizję artystyczną. Sytuuje się ona zarówno na pograniczach istniejących gatunków i konwencji muzycznych jak i we współbrzmieniu z innymi rodzajami sztuk (poezja, taniec, pantomima, teatr, sztuki wizualne). Artyści występują zarówno solo, w duecie jak i biorą udział w większych projektach. Ponieważ z wyboru zespół nie pojawia się w mediach, znany jest głównie w środowiskach offowych, alternatywnych i fringe’owych. Muzyka, jaką uprawia, wymyka się próbom łatwej klasyfikacji. Na ogół sytuuje się pomiędzy muzyką klasyczną, współczesną oraz tradycyjną muzyką świata. Jest to muzyka kosmopolityczna, wizyjna, określana niekiedy jako „music of the future”. Repertuar zespołu składa się przede wszystkim z pieśni Litwińskiego, które są gatunkiem samym w sobie, będąc nie tyle modną obecnie fuzją, ale nową jakością wyrosłą z wieloletnich doświadczeń i podróży kompozytora (patrz: nota biograficzna poniżej), który jest już niemal klasykiem estetyki, do jakiej zmierza współczesność. Oprócz tego, zespół uprawia muzykę improwizowaną i intuicyjną, prezentując też z równą swobodą i wirtuozerią klasyczną muzykę perską, tradycyjną muzykę litewską, chińską czy muzykę średniowiecza. Pełna szerokich odniesień zarówno w historycznym jak i geograficznym aspekcie muzyki, muzyka duetu jest subtelna, wyrafinowana i w związku z tym ceniona przez wyrobioną i wrażliwą publiczność.

Cechą charakterystyczną zespołu jest jego wirtuozeria wokalna i instrumentalna oraz potraktowanie głosu: wiele utworów śpiewane jest unisono, z wielką mocą, głos męski i żeński dopełniają się nawzajem, tworząc niby jeden, „nieziemski” głos, zaś w licznych sekcjach improwizowanych wędrują swoimi ścieżkami zabierając ze sobą słuchaczy. Artyści śpiewają w wielu językach, żywych i martwych, z których rzadsze to: litewski, perski, sanskryt, starożytna greka. Wykorzystanie dźwięków obecnych w tych językach stwarza też ciekawe możliwości wokalne.

Zespół występował w wielu krajach Europy (Hiszpania, Włochy, Szwajcaria, Niemcy, Litwa, Estonia) i w Iranie. Koncerty na festiwalach muzycznych: m.in. Warszawska Jesień, Musei dei Fiori Imperiali, Ad Libitum, Kody, i teatralnych, m.in. Festiwal Sztuki Mimu (Warszawa), Na Hranicy (Cieszyn), Wioska Teatralna, a także w Teatrze Małym, Teatrze na Woli w Warszawie, na Biennale Sztuki dla Dziecka (Poznań), Triennale Sztuki Sacrum (Częstochowa) oraz w galeriach, klubach i muzeach (Forum Trajana, Muzeum Sztuki Współczesnej w Isfahanie, Muzeum Narodowe, Muzeum Etnograficzne, Muzeum Azji i Pacyfiku, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie) a także w plenerze i różnych niezwykłych miejscach. Od lat, wspólnie z Teatrem Węgajty, tworzą spektakl-wędrówkę „Missa Pagana”.

W programie koncertu będą kompozycje M. E. Litwińskiego do poezji wielu wieków i kultur, w językach oryginalnych: m.in. cykl pieśni do poezji Anioła Ślązaka, po polsku i po niemiecku; pieśni do wierszy Dżalaladdina Rumiego, perskiego poety i mistyka XIII w., do wierszy Konstantina Balmonta, Novalisa, Adama Mickiewicza w przekładzie litewskim a także wyjątki z cyklu pieśni „Ach” do tekstów z Papirusu Piastunki Kai, znajdującego się w Muzeum Narodowym.

Koncert 8 marca będzie koncertem szczególnym, ze względu na udział innych zaproszonych przez duet muzyków – świetnych wykonawców zarówno muzyki klasycznej i współczesnej jak i zaprzyjaźnionych muzyków z Orientu… Ponieważ próby są w toku i wiele wyjaśni się w najbliższych dniach, prosimy o śledzenie wydarzenia na facebooku, gdzie informacje będą na bieżąco uaktualniane.

Głosy krytyków:

„Wspaniała muzyka nie z tego świata”. „Muzyka oddychająca echem pradawnego mitu”. „Istota świata zamieniona w dźwięk”.

Dwa „magiczne, uzupełniające się głosy”, o „wirtuozowskiej skali” oraz dźwięki grane jedną ręką na klawiaturze małego, walizkowego harmonium. Tak skromnymi środkami artyści „magicznego duetu Sol et Luna” budują prawie cały koncert, złożony z „przejmująco pięknych pieśni” Litwińskiego. Ten „mag muzyki”, „muzyk i alchemik w jednej osobie”, „w kompozycjach swoich jednoczy różne kultury, języki i wieki, zawsze jednak zachowując poczucie rodzinnych stron”. Pieśni do tekstów Apoloniusza z Tiany, Dżalaluddina Rumiego, Angelusa Silesiusa (Anioła Ślązaka), Novalisa, Konstantina Balmonta, Adama Mickiewicza i z Papirusu Piastunki Kai, wykonywane są w językach oryginalnych: klasycznej grece, po persku, niemiecku, rosyjsku, litewsku i polsku. Często też artyści wykonują pieśni perskie, litewskie, muzykę chińską, muzykę średniowiecza. „Nie sposób nie wspomnieć o instrumentach. Artyści duetu akompaniują sobie na harmonium, cytrze smyczkowej, nierzadko – starożytnych fletach czy setarze. „Sol et Luna” doskonale łączy tradycję z nowoczesnością. Każdy ich koncert to rzeczywiście kosmiczne doświadczenie.”

Mieczysław Litwiński - kompozytor, autor pieśni, muzyki kameralnej, baletowej i teatralnej. Wpływ na jego twórczość wywarły osobiste kontakty z Johnem Cage’m i Karlheinzem Stockhausenem. Ukończył kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie, wiele lat mieszkał i tworzył w Nowym Jorku i na Litwie. Współpracował m. in. z takimi twórcami jak: w zakresie filmu: bracia Coen, w zakresie tańca współczesnego: Ohad Naharin. Nagrodzony m.in. Bessie Award, w 1986 obrany Kompozytorem Roku przez słuchaczy American Public Radio. Liczne zamówienia na festiwalach (m. in. Warszawska Jesień, American Festival of Modern Dance), 2011 utwór iki inspirowany estetyką japońską i twórczością Cz. Miłosza, premiera w Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Wykładał na uniwersytetach: New York University, New School of Social Research, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Księcia Witolda w Kownie. Współpracował z wieloma muzeami: m. in. Museum of Natural History, Muzeum Roericha w Nowym Jorku, Muzeum Ciurlionisa w Kownie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Isfahanie.

Saba Krasoczko – śpiewaczka, aktorka, tłumacz, językoznawca. Klasycznego śpiewu uczyła się u Izabeli Kłosińskiej, Katarzyny Zachwatowicz, Teresy Mulawy, a klasycznego śpiewu perskiego – u Pań Nahid i Tabatabai w Isfahanie. Śpiewa muzykę dawną, klasyczną, współczesną a także perską, litewską i chińską, improwizuje w wielu gatunkach. Współpracuje z teatrami (m. in. Teatr Węgajty, Projekt Terenowy), tancerzami tańca współczesnego i butoh, artystami sztuki mimu.

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ