koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Premiera OPUS SERIES | koncert muzyki nowej w Muzeum POLIN

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 145 wyświetleń od 4 kwietnia 2015
  • 11 kwietnia 2015, sobota
    » 19:00

11 kwietnia w warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich odbędzie się koncert współczesnej muzyki klasycznej związany z premierą Opus Series.

Podczas wieczoru z muzyką najnowszą w Muzeum POLIN odbędą się cztery mini koncerty.

W pierwszej galerii Wystawy Stałej – Las – usłyszymy inspirowaną filozofią buddyjską muzykę Marcina Błażewicza na zestaw perkusyjny i live electronics oraz solowe utwory tworzącego obecnie w Warszawie koreańskiego kompozytora Eunho Changa. W holu głównym natomiast Wojtek Psiuk i Paweł Janas wykonają kompozycje Rafała Janiaka i Mikołaja Majkusiaka na saksofon i akordeon. W finale wieczoru usłyszymy utwory Eunho Changa i Dariusza Przybylskiego na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda.

Koncert poprzedzi spotkanie z kompozytorami i wykonawcami poświęcone muzyce najnowszej.

Program: godz. 19.00 – panel dyskusyjny prowadząca: Ewa Szczecińska (Radiowa Dwójka)

  1. Łukasz Pawlak – właściciel wydawnictwa Requiem Records
  2. Dariusz Przybylski – kurator OPUS SERIES
  3. Marcin Błażewicz – kompozytor
  4. Leszek Lorent – perkusista
  5. Wojtek Psiuk – saksofonista
  6. Dagna Sadkowska – skrzypaczka, zespół Kwartludium

godz. 20.00 – KONCERT

Galeria LAS:

  • Eunho Chang Sanjo I (2011) – Sunyoon Won – skrzypce

  • Marcin Błażewicz Arista – death omen (1986) – Leszek Lorent – perkusja, Andrzej Brzoska – live electronics

Hol główny:

  • Rafał Janiak After hours of deepest darkness (2014) – Wojtek Psiuk – saksofon, Paweł Janas – akordeon

  • Mikołaj Majkusiak The Elements (2014) – Wojtek Psiuk – saksofon, Paweł Janas – akordeon

  • Eunho Chang Pattern (2014) – Dariusz Przybylski – organy Hammonda, Kwartludium: Dagna Sadkowska – skrzypce, Michał Górczyński – klarnet, Paweł Nowicki – perkusja, Piotr Nowicki – fortepian

  • Dariusz Przybylski Abrenuntio (2014) – Dariusz Przybylski – organy Hammonda, Kwartludium: Dagna Sadkowska – skrzypce, Michał Górczyński – klarnet, Paweł Nowicki – perkusja, Piotr Nowicki – fortepian

11 kwietnia, godz. 19.00 (sobota), bilety: 20 zł. Bilety są dostępne w sprzedaży internetowej – http://bilety.polin.pl/termin.html?id=364 – oraz w kasach muzeum


WYDAWNICTWA:

Ostatnie kilkadziesiąt lat pokazuje, iż bogactwo stylistyk muzyki nowej nie pozwala łatwo zaklasyfikować zjawisk twórczych, dlatego OPUS SERIES dokumentować będzie szeroką paletę obecnie tworzonej muzyki: od kompozycji przeznaczonych na instrumenty klasyczne, przez elektronikę, utwory z udziałem live electronics, improwizację, po nowe zjawiska w kontekście sztuki muzycznej minionych epok.

Starannie selekcjonowane kompozycje w interpretacji najlepszych wykonawców sceny muzyki nowej budować będą bogatą panoramę obecnej twórczości zarówno młodych artystów jak i już uznanych kompozytorów naszych czasów.

W serii znajdą się następujące wydawnictwa:

Leszek Lorent / Andrzej Brzoska „Kundalini – Lorent Plays Błażewicz”

Mistyka Starożytnych Indii opowiedziana językiem współczesnej perkusji w solowej, zespołowej i orkiestrowej odsłonie.

Kompozytor Marcin Błażewicz i perkusista Leszek Lorent nie boją się stawiać pytań o to dokąd zmierzamy, kim jesteśmy i kim lub czym będziemy, gdy wypełni się nasz czas. Perkusja i live electronics (realizacja Andrzej Brzoska) wykorzystane są do granic możliwości. Agresywne rytmy wykonywane na rozbudowanych instalacjach multiperkusyjnych, śpiewy świątynne nawiązujące do alikwotowych śpiewów mnichów tybetańskich, przestrzenność brzmienia zdają się potwierdzać myśl „To nie my żyjemy, to nami żyje nieznane”. Krążek zawiera światowe premiery fonograficzne.

Leszek Lorent, jeden z najwybitniejszych perkusistów europejskich, jest od lat propagatorem twórczości perkusyjnej Marcina Błażewicza, w którą wnika poddając ją głębokiej analizie filozoficznej i duchowej. Można mieć pewność, że interpretacje Lorenta nie są powierzchowne. Przedstawiają wszystko to, co sam przeżył i przemyślał, nie tylko analizując muzykę Błażewicza, ale także przeżywając ją i rozważając problematykę, jakiej dotyka.

Jeśliby przyjąć perspektywę hinduizmu, można zaryzykować stwierdzenie, że siła Kundalini musi być nieobca Marcinowi Błażewiczowi. Mają Państwo znakomitą okazję, by się o tym przekonać.

  1. Arista – death omen (1986) for percussion and live electronics
  2. Kundalini (1998-2000) for six percussions and live electronics
  3. Et tua res agitur (1987) for percussion and orchestra

Paweł Janas / Wojtek Psiuk “Small Talks”

Debiutancka płyta akordeonisty Pawła Janasa i saksofonisty Wojtka Psiuka, tworzących Fluent Ensemble.

Płyta przedstawia materiał powstały podczas kilkuletniej współpracy z kompozytorami młodego pokolenia. Krążek ukazuje szerokie spectrum możliwości brzmieniowych, jakie daje połączenie obydwu instrumentów. W fonografii światowej to pierwsza płyta z tak nietypowym instrumentarium.

Fluent Ensemble to zespół, którego niecodzienne instrumentarium zobowiązuje do muzycznych poszukiwań. Tworzą go akordeonista Paweł Janas i saksofonista Wojtek Psiuk. Obaj już utytułowani, z licznymi nagrodami na koncie, pełni energii i pasji. Repertuar zdobywają samodzielnie, przygotowując transkrypcje interesujących ich utworów lub współpracując ze współczesnymi twórcami. Niniejsza płyta przedstawia efekt kilkuletniej współpracy z kompozytorami młodego pokolenia nad oryginalnym repertuarem na saksofon i akordeon, który w całości powstał specjalnie dla duetu.

  1. After hours of deepest darkness (2014). Rafał Janiak
  2. Elleipsis (2011). Dariusz Przybylski
  3. Small talks (2013). Wojciech Blecharz
  4. Sonata Infinity (2013). Paweł Janas
  5. Teraz (2011). Ignacy Zalewski
  6. Accordance (2009). Zbigniew Bagiński

    1. The Elements (2014). Mikołaj Majkusiak
  7. Earth
  8. Air
  9. Water
  10. Fire Dariusz Przybylski „L’una Vuota”

Nasza podróż rozpocznie się od księżyca, pustego księżyca (luna vuota), od pierwszej godziny [w nocy?] (l’una vuota). A więc jesteśmy w pustym kościele (akurat nagranie pochodzi z największego kościoła Warszawy) gdzie przez wielkie okna pod sklepieniem wpada światło księżyca…

Prezentowany album zawiera wybrane kompozycje europejskich twórców młodego pokolenia, napisane z myślą o wykonawcy. Nagrania zrealizowano w trzech warszawskich świątyniach: w kościele św. Anny, Wszystkich Świętych oraz w kościele ewangelicko-reformowanym.

Wszystkie nagrania zamieszczone w albumie L’una vuota są zapisem światowych prawykonań wybranych utworów skomponowanych specjalnie na organizowane przez Dariusza Przybylskiego autorskie projekty przezentowane na koncertach Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich podczas Festiwali Warszawska Jesień w latach 2006-2008 i 2011. Nagrań dokonano w warszawskich kościołach pw. Wszystkich Świętych, św. Anny oraz kościele ewangelicko-reformowanym. Podczas 4 edycji zostało prawykonanych 29 utworów młodych kompozytorów z 7 państw europejskich i Korei Południowej.

  1. PRASQUAL L’una vuota (2006) na organy
  2. Bartosz Kowalski Z oddali (2007) na trąbkę, perkusję i organy
  3. Jagoda Szmytka Open the box #2 (2011) na organy
  4. Bohdan Sehin A jak żeglarze ziemi cieszą się widokiem… (2011) na organy
  5. Artur Żuchowski „Duo” (2007) na trąbkę i organy
  6. Dariusz Przybylski Praeambulum (2007) na organy
  7. Piotr Tabakiernik Introitus (2007) na głosy, kwartet smyczkowy i organy
  8. Paweł Przezwański It’s Getting Light (2006) na sopran, trąbkę i organy
  9. Tomasz Jakub Opałka Epilog (2011) na organy

Eunho Chang „Sanjo vol.1”

Koreańska tradycja w połączeniu z nowoczesnym wykorzystaniem zachodnich instrumentów w cyklu Sanjo autorstwa laureata międzynarodowych konkursów kompozytorskich – Eunho Changa.

Sanjo jest formą tradycyjnej muzyki koreańskiej, a charakteryzuje się wykorzystaniem tylko jednego instrumentu melodycznego, któremu może towarzyszyć instrument perkusyjny. W tak intymnym kontakcie z instrumentem solowym mają krystalizować się melodia i rytm. W cyklu utworów na instrumenty solowe „Sanjo” Eunho Chang prezentuje własne widzenie tradycyjnej muzyki koreańskiej używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów zachodnich, które imitować mają instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych.

Pięć pierwszych utworów z ciągle otwartego cyklu Sanjo koreańskiego kompozytora mieszkającego w Warszawie Eunho Changa, nagranych zostało przez muzyków specjalizujących się w muzyce nowej: Sunyoon Won – skrzypaczkę, Mikołaja Pałosza – wiolonczelistę znanego z liczych prawykonań polskiej muzyki najnowej, członka zespołu Cellonet, Rafała Żółkosia – flecistę, laureata międzynarodowych konkursów interpretacji muzyki nowej, obecnie studenta uczelni muzycznych w Berlinie i Paryżu, Angèle Chemin – francuską interpretatorkę nowej muzyki wokalnej oraz przez Dariusza Przybylskiego – kompozytora i organistę.

  1. Sanjo I for violin solo
  2. Sanjo II for cello solo
  3. Sanjo III for flute solo
  4. Sanjo IV for soprano solo
  5. Sanjo V for organ solo

Kwartludium + Dariusz Przybylski „Hammond Organ Project”

Pięć oryginalnych kompozycji na organy Hammonda i zespół Kwartludium w znakomitym nagraniu live z koncertu podczas Festiwalu Musica Polonica Nova.

Niepowtarzalne analogowe brzmienie, bardzo ciepłe, bogate i przykuwające uwagę – to najważniejsza cecha tego instrumentu święcącego triumfy w muzyce jazzowej lat 60. i 70. XX wieku. Tym razem jednak organy Hammonda zostały wykorzystane w najnowszym projekcie Dariusza Przybylskiego i zespołu Kwartludium. Do realizacji zamówień zostało zaproszonych czterech kompozytorów, piąty utwór skomponował Dariusz Przybylski. Każdy z kompozytorów miał inny pomysł na wykorzystanie brzmienia analogowych organów w połączeniu z akustycznymi instrumentami. Efekt często jest zaskakujący.

Dariusz Przybylski: „Od dłuższego już czasu w rozmowach z członkami zespołu Kwartludium przewijał się pomysł naszej współpracy. Z zespołem jestem związany od 2008 roku, kiedy to skomponowałem dla niego Medeas Träume. Pomysł na organy Hammonda wyszedł ode mnie, od razu spotkał się z aprobatą zespołu. Myślę, że to połączenie instrumentalne jest dość osobliwe, a jednocześnie organy wprowadzają pewien element retro do muzyki. I właśnie ten element „retro” stał się myślą przewodnią wydania albumu w formie płyty winylowej”.

Zespół Kwartludium powstał w 2002 roku. Współtworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) oraz Piotr Nowicki (fortepian). Zespół od początku swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich i światowych. Zespół występował w USA, Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech, Danii, Finlandii, na Ukrainie i w Rosji. W 2007 roku zespół Kwartludium został laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. W 2009 roku muzycy wzięli udział w prestiżowym europejskim projekcie „Re:New Music” propagującym wyróżnionych kompozytorów europejskich. W 2012 roku zespół ponownie zaproszono do programu New Music: New Audiences, który zaplanowany jest na lata 2013–2014. Kwartludium posiada w swoim dorobku trzy płyty zrealizowane przez wydawnictwo fonograficzne DUX.

Wydawnictwo na winylu z dołączonym bonusowym krążkiem CD zawierającym ten sam materiał.

  1. Eunho Chang Pattern (2014) for violin, clarinet, piano, percussion and Hammond organ
  2. Mateusz Ryczek 28 Days of the Moon (2014) for violin, clarinet, piano, percussion and Hammond organ Aleksander Kościów Steam Punk Gear (2014) for Hammond organ and percussion
  3. I. Compressed covet egosphere-collider
  4. II. Amarhygmatic reality grane-2-grane rotorendering device
  5. III. Limbo-driven self-ignorant oneironavigator
  6. IV. tool-8!
  7. Mikołaj Laskowski The tiger left me unsatisfied (2014) for violin, clarinet, percussion and Hammond organ
  8. Dariusz Przybylski Abrenuntio (2010/14) for violin, clarinet, piano, percussion and Hammond organ
autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ