koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - styczeń 2021 - nr 321
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

LOŻA MIŁOŚNIKÓW OPERY / „SZEKSPIR TAŃCA” I JEGO NIEZWYKŁY MANUSKRYPT - wykład Małgorzaty Biłozór-Salwy i Piotra Maculewicza

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 594 wyświetleń od 18 czerwca 2015
  • 21 czerwca 2015, niedziela
    » 17:00

„Szekspir tańca” i jego niezwykły manuskrypt - wykład Małgorzaty Biłozór-Salwy i Piotra Maculewicza.

W pewnym uproszczeniu powiedzieć można, że tym, kim Gluck był dla opery, tym dla baletu w XVIII w. był Jean Georges Noverre (1727–1810) – tancerz, choreograf i pedagog, ważny reformator sztuki baletowej i prekursor gatunku ballet d’action oraz postrzegania baletowego spektaklu jako integralnej całości łączącej w przemyślany i oryginalny sposób taniec, muzykę, dekoracje i kostiumy. Wielki aktor David Garrick podziwiający Noverre’a w Londynie nazwał go nawet “Szekspirem tańca”.

Noverre dał się poznać jako świetny tancerz na dworze Ludwika XV i Marii Leszczyńskiej, podziwiał go w Berlinie Fryderyk II. Po pobytach w Strasburgu i Lyonie zadebiutował w Marsylii własnym baletem Les Fêtes Chinoises, odnosząc ogromny sukces, rychło zaś – zyskując sławę w całej Europie. Swe przemyślenia o nowej roli baletu zawarł w dziele Lettres sur la danse et les ballets wydanym w 1760 r. w Lyonie i wielokrotnie później wznawianym. Wielka sława otworzyła mu drzwi najświetniejszych teatrów i dworów – przez wiele lat pracował dla cesarzowej Marii Teresy, zaś krótko przed Rewolucją Francuską powrócił do Paryża, skąd rychło musiał uciekać do Londynu. Gdy pod koniec stulecia powrócił do Francji, nie było już tam zapotrzebowania na jego sztukę – pod koniec życia zajmował się pracą pedagogiczną i porządkowaniem swej imponującej spuścizny. Ciekawym i wciąż mało znanym epizodem jego kariery były podjęte w latach 60. starania o posadę na warszawskim dworze Stanisława Augusta Poniatowskiego. Może zachętą było to, że sztuka baletowa nie stała wówczas w Polsce na wysokim poziomie i Noverre widział tu pole do popisu, w jej kreowaniu całkowicie wedle własnych idei, pod mecenatem młodego wówczas, miłującego sztukę króla? Do zatrudnienia nie doszło, lecz śladem po zabiegach choreografa jest imponujący, rękopiśmienny egzemplarz dedykacyjny (drugą kopię otrzymał Gustaw III, król Szwecji) traktatu Théorie et pratique de la danse wraz z zapisem muzyki do baletu Médée et Jason oraz projektami kostiumów (Louis-René Boquet). Przetrwał on dziejowe burze i przechowywany jest obecnie w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.

O tej wspaniałej księdze, zawartej w niej arcyciekawej ikonografii kostiumów oraz o wybitnym baletmistrzu i jego epoce opowiedzą podczas wspólnego wystąpienia Małgorzata Biłozór-Salwa (Gabinet Rycin BUW) oraz Piotr Maculewicz (Gabinet Zbiorów Muzycznych BUW).

---------------------------------------
Bilety w cenie 5 zł.
Bilety do nabycia na www.bilety.operakameralna.pl i w kasie biletowej WOK oraz w Podchorążówce na godzinę przed spotkaniem.

System sprzedaży internetowej umożliwia zakup biletów najpóźniej w dniu poprzedzającym wydarzenie.
Brak możliwości zakupu biletów poprzez system sprzedaży internetowej nie oznacza ich braku w kasie - zapraszamy do kasy Teatru, kontaktu telefonicznego lub mailowego.

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ