koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  8 lat temu

Polsko-Ukraińskie Muzyczne Dialogi.Koncert z okazji 25 Rocznicy Niepodległości Ukrainy

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 409 wyświetleń od 11 sierpnia 2016

Organizator:
Fundacja „Pro Musica Viva" przy współpracy Stołecznej Estrady

Wykonawcy:
Zespół Kameralny KIJOWSCY SOLIŚCI
Roman Rewakowicz dyrygent

Program:
Tomasz OPAŁKA - HemiSphere (2013)
Zoltan ALMASZI - Concerto grosso (2004)
Igor SZCZERBAKOW - Warum (2002)
Zygmunt KRAUZE - Aus aller Welt stammende (1973)
Maciej ZIELINSKI - Shining II (2006)
Oleksandr SZYMKO - Sny starego lasu (2005)
Valentin SILVESTROV - Stille Music (2002),
Wojciech KILAR - Orawa (1986)

Koncert Zespołu Kameralnego Kijowscy Soliści pod nazwą „Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi" jest swego rodzaju zwieńczeniem moich wieloletnich starań zbliżenia muzyki polskiej i ukraińskiej. Od pamiętnego „Wieczoru premier" we Lwowie w 1995 roku, z którego narodził się Festiwal Muzyki Współczesnej „Kontrasty", gdzie przedstawiono wiele polskich utworów i polskich wykonawców, poprzez cykl koncertów w 2013 roku z muzyką Witolda Lutosławskiego z udziałem 10 ukraińskich orkiestr ważnych centrów kulturalnych Ukrainy do czterech Festiwali „Dni muzyki ukraińskiej w Warszawie", jak również wiele innych przedsięwzięć, które prezentowały muzykę polską w Ukrainie i ukraińską w Polsce -- to te mosty, które dzięki przychylności różnych instytucji i poszczególnych osób udało mi się zbudować w ciągu tych już ponad 20 lat mojej organizacyjnej i dyrygenckiej działalności.
_Chcę szczególnie wydzielić lwowski Festiwal „Kontrasty", gdzie u jego początków przełamywaliśmy radziecki paradygmat estetyczny. I chociaż nie udało się to w pełni, to jednak występy wirtuoza instrumentów perkusyjnych Stanisława Skoczyńskiego, ezoterycznego kompozytora Mieczysława Litwińskiego, Zespołu „Nonstrom", solistów, chóru i orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, przyjazdy symfonicznych orkiestr z Warszawy -- Polskiej Orkiestry Radiowej i Orkiestry „Sinfonia Varsovia" -- zbudowały rozpiętość estetyczną, która do dziś stawia „Kontrasty" wśród najważniejszych platform muzyki współczesnej Ukrainy. To także miejsce, gdzie swój estetyczny świat budowali Bohdana Frolyak, Bohdan Sehin, Mychajlo Szwed, Lubawa Sydorenko, Zoltan Almaszi -- dziś wiodący ukraińscy kompozytorzy swego pokolenia. Nie mogę tu nie wspomnieć koncertowego tournée Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus" w Polsce i Ukrainie, podczas którego wykonane były utwory wymienionych i innych ukraińskich kompozytorów, stypendystów programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gaude Polonia".

W roku ubiegłym z Zespołem Kameralnym Kijowscy Soliści wystąpiliśmy w Polsce z koncertem pod nazwą „Koncert muzyki ukraińskiej -- w solidarności z Ukrainą". W tym roku z orkiestrą tą prezentujemy koncert pt. „Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi", którego program wypełniają utwory czterech polskich i czterech ukraińskich kompozytorów. Każda z dwóch części koncertu zawiera kolejno: utwór polski, dwa utwory ukraińskie i ponownie utwór polski. Kompozytorzy -- zarówno polscy jak i ukraińscy, których utworów wysłuchamy, prezentują różne pokolenia -- od uznanych mistrzów do twórców młodszych, którzy już wyraźnie zaznaczyli swoją obecność na muzycznej scenie. Wspólnym stylistycznym mianownikiem tych utworów jest ich raczej postmodernistyczna estetyka, nie stroniąca od XX-wiecznych zdobyczy dźwiękowych -- szmerów, świszczących flażoletów w otoczeniu jednak wyraźnych melodycznych i rytmicznych konstrukcji, przez to przystępnych w odbiorze. Program zbudowany jest na zasadzie kontrastowości i ciekawie pokazuje pewną polską i ukraińską immanencję estetyczną -- raczej aktywną i wyrazistą polską i bardziej liryczną, stonowaną ukraińską. Tak zbudowany program ma za zadanie pokazać twórczą relację między muzyką polską i ukraińską: stylistyczne paralele, ale i odrębności tych dwóch muzycznych kultur.
Mamy za sobą dziewięć koncertów z tym repertuarem w miastach centralnej i wschodniej Ukrainy oraz dwa koncerty w Polsce -- w Lublinie i Wrocławiu. „Polsko-ukraiński muzyczny dialog" przedstawiamy w Warszawie, życząc Państwu dobrej podróży przez ten różnorodny muzyczny krajobraz.
_

Roman Rewakowicz

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ