koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  8 lat temu

Arcydzieła na fortepian

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 381 wyświetleń od 18 sierpnia 2016
  • 1 grudnia 2016, czwartek
    » 19:00
  • 6 października 2016, czwartek
    » 19:00
  • 8 września 2016, czwartek
    » 19:00

#

KONCERT

Aleksandra Świgut -- fortepian

Aleksandra ŚWIGUT, pianistka urodzona w Nowym Sączu. W latach 2011-2013 studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Warszawie w klasie prof. P. Palecznego. Obecnie jest dyplomantką Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Wojciecha Świtały oraz prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej. Fakultatywnie studiuje grę na fortepianie historycznym w klasie mgr Katarzyny Drogosz, a w 2014 roku uzyskała dyplom w klasie klawesynu mgr Małgorzaty Sarbak. Studiowała także w Guildhall School of Music and Drama w Londynie pod kierunkiem Davida Dolana.

Brała udział w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych, zdobywając nagrody, do których najważniejsze zaliczyć można II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Ettlingen, II nagrodę na Konkursie Pianistycznym w Nowym Orleanie oraz II nagrodę i nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Enschede.

Jej zainteresowania obejmują zarówno wykonawstwo historyczne, jak i muzykę XX wieku oraz współczesną. W jej repertuarze, obok utworów z epoki baroku, klasycyzmu i romantyzmu, można znaleźć utwory m.in. O. Messiaena, B. Bartóka, G. Crumba, G. Ligetiego, A. Schönberga, H. M. Góreckiego czy K. Stockhausena.

Prowadzi także działalność kameralną, pracując z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem, z którym w 2014 nagrała płytę z muzyką Roberta Schumanna, wydaną przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Występuje także w duecie z siostrą skrzypaczką - Agnieszką Świgut.

Koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Symfoniczną UMFC w Warszawie, Netherland Symphony Orchestra, Liepaja Symphony Orchestra, Orkiestrą Kameralną AUKSO oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych muzyków, m.in.: R. Levina, M. Mosia, M. Grzybowskiego, M. Bilsona i Ch. Schornsheim. Od 2003 r. należy do Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci z siedzibą w Warszawie. Wielokrotnie była stypendystką Ministerstwa Kultury oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej SAPERE AUSO.
W 2010 r. otrzymała Stypendium Artystyczne im. Franciszka Wybrańczyka, a w 2012 roku stypendium niemieckiej fundacji Jütting.

Aleksandra Świgut jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena

PROGRAM

*Franz Schubert *

4 Impromptus op. 90 D 899

nr 1 c-moll

nr 2 Es-dur

nr 3 Ges-dur

nr 4 As-dur

*Koncert zostanie poprzedzony wykładem:
*

Dr Agnieszka Chwiłek -- Instytut Muzykologii, Uniwersytet Warszawski

Liryzm i epika w _Impromptus _Franza Schuberta

W twórczości fortepianowej klasyków wiedeńskich dominują sonaty. Podobnie jest i u Franza Schuberta. Dopiero począwszy od drugiego pokolenia romantyków: Roberta Schumanna, Fryderyka Chopina czy Ferenza Liszta formy klasyczne zejdą na drugi plan. Chociaż więc Schubert jest bliższy jeszcze Mozartowi czy Beethovenowi, to pod koniec życia tworzy kilkanaście kompozycji, które można już traktować jako zapowiedź romantycznego podejścia do formy. Najważniejsze z tych dzieł to 8 impromptus, 6 moments musicaux i wreszcie ostatnie 3 utwory, które znamy po prostu jako Klavierstücke.

Wszystkie te kompozycje są stosunkowo krótkie, ale nie są to miniatury, jakie czasami klasycy pisali na marginesie swojej głównej twórczości. Ich charakterystyczną cechą jest intymność, typowa dla muzyki przeznaczonej raczej w warunkach domowych. Chciaż wiekszą część tych utworów znamy pod nazwą Impromptu, nie należy jednak do tej nazwy przywiązywać zbytniej wagi. Przynajmniej bowiem jeżeli chodzi o pierwszy zbiór, znany pod numerem opusu 90 a w katalogu Deustscha oznaczony numerem 899, tytuł nie pochodzi od kompozytora ale od wydawcy.

*Lech Dzierżanowski *(autor koncepcji artystycznej)

Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury

Koordynator: Dorota Chotyńska, tel. 22 58 64 226, d.chotynska@mik.waw.pl

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ