koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  8 lat temu

M E L T

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 964 wyświetleń od 12 stycznia 2017
  • 21 maja 2017, niedziela
    » 19:00
  • 19 marca 2017, niedziela
    » 19:00
  • 11 lutego 2017, sobota
    » 19:00
  • 10 lutego 2017, piątek
    » 19:00

Koncepcja, reżyseria, wykonanie: Helena Ganjalyan
Muzyka: Yasuhiro Morinaga
Premiera: 20. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku Nagrody: Wyróżnienie na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku za „ inspirujące zmierzenie się z postacią Ofelii i poszukiwanie własnego języka teatralnego" MELT to obraz, impresja, wrażenie - monodram oparty na pracy z figurą Ofelii z szekspirowskiego „Hamleta". Tu jest to Ofelia wytwarzająca własny język swojej fizyczności, seksualności, próbująca wyjść poza służalcze „tak Ojcze", w którym wielokrotnie zamyka ją autor. Kobieta, która nieustannie stwarza się między nakazem a zakazem, która zawsze jest wobec / względem. Słowo przeplata się w naprzemiennej grze z ruchem, gestem, abstrakcyjną formą wizualną. Dodatkowo MELT z ang. tonąć, ale także stopić, topić, rozpuszczać, zatopić, zagłuszać, wzruszać rozpracowuje finalny motyw Ofelii szukając jego rozwiązania nie tylko w dosłownym szekspirowskim ujęciu, ale także w rodzaju wejścia w stan nieobecności, nieuwagi, bycia poza swoim ciałem i jego działaniami, bycia obok.
RECENZJE: „Jej wersja pokazuje córkę Poloniusza rozpuszczoną w wielu obrazach, zdradzoną przez ciało, zagłuszoną męskimi historiami. Ciało Ganjalyan jest zawsze obok tamtej Ofelli, obok prawdziwej roli. Jakby tylko jakiś fragment dziewczyny od Szekspira pasował do współczesnych kobiet. Taniec w suchej wodzie na scenie i pustka fraz przypisanych Ofelli wzmacnia tylko wrażenie nieobecności bohaterki. Ganjalyan ma intuicję, że najważniejsze w jej bohaterce jest to, czego nie zrobiła i nie powiedziała. Co się z nią i dla niej nie wydarzyło. Wreszcie można jednak to zmienić. (...) Zemsta Ofelli się dokonała. Brawa." Łukasz Drewniak, teatralny.pl http://teatralny.pl/opinie/k120-kary-na-was-nie-ma,1680.html „Z jednej strony możliwość spojrzenia na postać Ofelii z różnych stron to pewien rodzaj poprawności politycznej. Z drugiej strony jednak żonglowanie interpretacjami znowu sprowadza ją jedynie do funkcjonalnej figury, której znaczenie ustala się w zależności od potrzeb. Ale ta Ofelia pragnie niezależności. Ma świadomość bycia polem doraźnych celów interpretacyjnych i chce, żeby przestano ją wykorzystywać. Ganjalyan nie projektuje nowego obrazu, nie wysuwa żadnych roszczeń czy postulatów. Jedynie z uśmiechem przez łzy pokazuje kłopot z odczytaniem Ofelii. Nie jest to wołanie o pomoc, krzyk rozpaczy, ale grzeczna prośba o chwilę uwagi." Jan Karow, teatralia.com http://www.teatralia.com.pl/wp-content/uploads/2016/07/Shakespeare-Daily-3.pdf
HELENA GANJALYAN Rocznik 1988. Aktorka, tancerka, choreograf, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (ze specjalizacją teatr tańca). Uczestniczka wymiany z Wydziałem Aktorskim University of Nothern Iowa (USA). W ramach dyplomu grała w spektaklu „CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?" w reżyserii Jerzego Stuhra i Waldemara Raźniaka oraz tańczyła w choreografii „SWAN LAKE" Idana Cohena (Izrael). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne, zdobywczyni Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w Dziedzinie Kultury. Jako aktorka / tancerka współpracowała m.in. z Romeo Castelluccim z Societas Raffaello Sanzio przy spektaklu „THE FOUR SEASONS RESTAURANT, Teatrem Wybrzeże, Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem Dada von Bzdulow, Sabine Harbeke (Szwajcaria), Kayą Kołodziejczyk, Victorem Choi Wo Ma (Chiny), Naomi Goldberg Haas (USA), Anną Piotrowską, Jolantą Dylewską, Marcinem Wroną, kolektywami: Harakiri Farmers (Dominika Knapik, Wojciech Klimczyk), Dzikistyl Company, Flesh System oraz paryskim Les Gens d'Uterpan (Annie Vigier i Franck Apertet). Jej solowy spektakl „LADY Ł. -- UNICUT" został nagrodzony na Solo Dance Contest 2012 w Gdańsku -- II miejsce i Nagroda Publiczności (przewodnicząca Jury -- Ann van den Broek) oraz w konkursach: 321 TANIEC oraz SoloDuo + Friends w Kolonii. Za spektakl „SHAKESPEARE IT" realizowany wraz z M. Fejdasz, N. Minor, P. Giwer otrzymała I miejsce w Konkursie Rezydencyjnym Entree organizowanym przez Teatr Rozrywki w Chorzowie. Z kolei z monodramem „PRESS TO RESET THE WORLD..." w reż. A. Wąsikowskiej zdobyła główną nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wlkp. Do jej spektakli autorskich należą ponadto duet z Koriną Kordova „UNE FEMME MASCULINE" -- remix twórczości belgijskiej choreografki Ann van Den Broek, solo „PRIVATE MAPS" realizowane w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca (2015 r.) oraz spektakl „april 31" na podstawie zbioru „Rozsypcie moje prochy w Eurodisneylandzie" Rodrigo Garcii (2016 r.).
Strony internetowe:
https://www.facebook.com/ganjalyanhelena https://vimeo.com/user14425897

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ